Zara otworzy swój największy sklep na świecie w Antwerpii. Belgijskie miasto wkrótce będzie miało sklep Zara o powierzchni 14 500 mkw. rozlokowaną na na trzech piętrach przy głównej ulicy handlowej, Meir.
Budynek zostanie ukończony w drugiej połowie 2026 roku. Dokładana data otwarcia sklepu Zara nie została jeszcze podana.
Nowy sklep będzie częścią projektu Meir Corner, realizowanego przez firmy deweloperskie Trans Urban Landmarks i Urbicoon.Będzie to obiekt typu mixed-use łączący miejsce do mieszkania, pracy, nauki i zakupów Trzypiętrowy sklep będzie jedną z najdroższych transakcji na rynku nieruchomości „od dłuższego czasu” w belgijskim handlu detalicznym, twierdzą deweloperzy Tans Urban Landmarks i Urbicoon.
Ta inwestycja będzie nie tylko największym sklepem Zara na świecie, ale stanie się również jednym z największych na świecie sklepów z tekstyliami i odzieżą jednej marki.
Położony wzdłuż kultowej ulicy Meir, znanej z tętniącej życiem sceny handlowej i historycznej architektury, przyszły flagowy sklep Zara będzie obejmował około 14 500 mkw. powierzchni handlowej na trzech poziomach. Obecny sklep znajduje się 200 m od nowej lokalizacji. Meir słynie z tętniącej życiem atmosfery, przyciągającej zarówno mieszkańców, jak i turystów, co czyni go idealną lokalizacją dla tego flagowego sklepu. Zara wybrała Antwerpię ze względu na jej renomowaną reputację „miasta mody”, w którym krzyżują się innowacyjny styl i bogactwo kulturowe.
W grupie Inditex
Zara jest jedną z największych międzynarodowych firm odzieżowych. Należy do grupy Inditex, jednej z największych grup dystrybucji na świecie. Pierwszy sklep Zara został otwarty w 1975 roku w Hiszpanii, gdzie Grupa Inditex rozpoczęła prowadzenia działalności gospodarczej.
W 2024 r. sprzedaż Inditex wzrosła o 7,5% i osiągnęła 38,6 mld euro, wykazując bardzo zadowalający rozwój zarówno w sklepach, jak i online. Sprzedaż była dodatnia we wszystkich konceptach.
Sprzedaż w stałej walucie wzrosła o 10,5%. W 2024 r. nowa powierzchnia brutto wzrosła o 5,8%. Na koniec roku obrotowego 2024 Inditex posiadał 5 563 sklepy.
Realizacja modelu biznesowego była bardzo dobra. Zysk brutto wzrósł o 7,6% do 22,3 mld euro. Marża brutto osiągnęła 57,8% (+8 punktów bazowych).
Ścisła kontrola operacji i wdrażanie usprawnień zaowocowały wzrostem kosztów operacyjnych o 6,5%, poniżej wzrostu sprzedaży. Uwzględniając wszystkie opłaty leasingowe, koszty operacyjne wzrosły o 126 punktów bazowych poniżej wzrostu sprzedaży.
Uwzględniając wszystkie opłaty leasingowe, koszty najmu wzrosły o 5,9%. EBITDA wyniosła 10,7 mld euro (+8,9%), a EBIT 7,6 mld euro (+11,0%).
Dochód netto Inditex wzrósł o 9,0% w porównaniu z 2023 r. do 5,9 mld euro.