Jędrzej Wittchen: podejmujemy działania zwiększające sprzedaż i optymalizujemy wydatki

W pierwszym kwartale 2025 roku przychody Grupy WITTCHEN sięgnęły 93,8 mln zł i były o 1% wyższe niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Grupa zanotowała wzrost sprzedaży w kraju, przy niższej sprzedaży na rynkach zagranicznych. Wypracowany w pierwszych trzech miesiącach tego roku wynik EBITDA wyniósł 11,8 mln zł, a zysk netto 4,2 mln zł. W obu przypadkach to rezultat niższy niż rok wcześniej. Celem Zarządu jest wzrost kluczowych wyników w całym 2025 roku.

Sprzedaż Grupy WITTCHEN na rodzimym rynku w pierwszym kwartale tego roku wyniosła 75,5 mln zł, co oznacza wzrost o 2,2% r/r, natomiast na rynkach zagranicznych sięgnęła 18,3 mln zł i była niższa o 4,7% w porównaniu z analogicznym okresem 2024 roku. Wolumen sprzedanych produktów wzrósł przy tym o 10% r/r. Rezultaty te odzwierciedlają z jednej strony niewielką poprawę nastrojów polskich konsumentów, obserwowaną od kilku miesięcy, a z drugiej – utrzymującą się silną konkurencję i presję cenową ze strony innych podmiotów, w tym azjatyckich platform handlowych.

Marża brutto na sprzedaży wypracowana przez Grupę WITTCHEN w pierwszym kwartale tego roku wyniosła 62,0%, tj. o 1,8 pkt. proc. mniej niż przed rokiem. Łączne koszty operacyjne wzrosły natomiast o ponad 3% r/r. W efekcie, wynik EBITDA w omawianym okresie wyniósł 11,8 mln zł wobec 14,1 mln zł rok wcześniej. Zysk netto sięgnął natomiast 4,2 mln zł wobec 4,9 mln zł w pierwszym kwartale 2024 roku.

„Był to drugi z rzędu kwartał, w którym zanotowaliśmy lekki wzrost przychodów ze sprzedaży rok do roku. Skala tej zwyżki, przy obserwowanych rosnących kosztach działalności, nie przekłada się na poprawę zysków. Dlatego działamy dwutorowo: podejmujemy działania mające na celu zwiększanie sprzedaży i jednocześnie optymalizujemy nasze wydatki, aby w kolejnych kwartałach osiągać lepsze wyniki finansowe. Kontynuujemy też przygotowania do rozbudowy naszego centrum logistycznego w Palmirach koło Warszawy. Inwestycja ta docelowo zwiększy efektywność naszej logistyki i pozwoli obniżyć koszty wysyłek do naszych sklepów, klientów indywidualnych oraz marketplace’ów” – zapowiada Jędrzej Wittchen, prezes WITTCHEN S.A.

Inwestycja w Palmirach obejmie budowę trzeciej hali magazynowej, a także dalszą automatyzację obsługi przesyłek w istniejących magazynach. Pozwoli to zmniejszyć zapotrzebowanie na usługi związane z obsługą przesyłek i magazynowaniem towarów świadczone przez podmioty zewnętrzne.

Grupa WITTCHEN w tym roku poszerza również portfolio swoich produktów, wprowadzając m.in. nowy asortyment odzieży. Kolejne salony przechodzą modernizację zgodnie z najnowszym, modułowym konceptem marki, a część z nich zyskuje dodatkową powierzchnię sprzedaży, dzięki czemu klienci znajdą w nich kompletną ofertę produktów: od eleganckich torebek i portfeli, przez galanterię skórzaną, funkcjonalne walizki, po stylową odzież i wysokiej jakości obuwie.

Grupa zamierza również oferować szerszą gamę produktów na czołowych platformach marketplace. Z częścią z nich zmieniła zasady współpracy, negocjując prowizje i optymalizując koszty związane z obsługą zamówień – wysyłki realizuje bezpośrednio ze swojego magazynu.

Z niektórymi platformami Grupa zakończyła współpracę, koncentrując się na tych najbardziej perspektywicznych. WITTCHEN wzmacnia także własny zespół ekspertów ds. digtal marketingu, w celu wsparcia sprzedaży w kanale e-commerce. W pierwszym kwartale tego roku sprzedaż internetowa, realizowana poprzez własne e-sklepy oraz platformy marketplace, wygenerowała 53,1 mln zł przychodów (+6% r/r) i odpowiadała za 57% łącznej sprzedaży.

Wittchen ma w portfelu ponad 100 sklepów

Grupa WITTCHEN zajmuje się sprzedażą ekskluzywnej galanterii skórzanej, obuwia i odzieży oraz luksusowych dodatków i akcesoriów podróżnych. Budowana od ponad 30 lat marka WITTCHEN jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek premium w Polsce.

Wg stanu na koniec marca 2025 roku, Grupa WITTCHEN prowadziła sprzedaż poprzez własne e-sklepy w 8 krajach (wliczając Polskę), 34 platformy marketplace w 23 krajach oraz sieć ponad 100 salonów stacjonarnych funkcjonujących pod markami WITTCHEN i WITTCHEN Travel. Posiada własne centrum logistyczne w podwarszawskich Palmirach.

Od 2015 roku spółka WITTCHEN S.A. jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

*

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz