Inditex niezmiennie utrzymuje się na wznoszącej fali

W pierwszym kwartale 2025 Inditex utrzymał solidne wyniki operacyjne.. Sprzedaż wzrosła o 1,5%, osiągając 8,3 mld euro. Sprzedaż w ujęciu stałej waluty wzrosła o 4,2%; po uwzględnieniu efektu kalendarzowego roku przestępnego wzrost ten wyniósł 5,3%. W pierwszym kwartale otwarto sklepy na 26 rynkach. Na koniec okresu Inditex prowadził 5 562 sklepy.

Realizacja modelu biznesowego w 1Q2025 przebiegała pomyślnie. Zysk brutto wzrósł o 1,5%, osiągając 5,0 miliarda euro. Marża brutto wyniosła 60,6%, co oznacza spadek o 4 punkty bazowe w porównaniu do 1Q2024.

Wszystkie pozycje kosztowe były ściśle kontrolowane i wykazują korzystny trend. Koszty operacyjne wzrosły o 2,3%. EBITDA wzrosła o 1,0% do poziomu 2,4 miliarda euro. EBIT wzrósł o 0,3% do 1,6 miliarda euro, a zysk przed opodatkowaniem (PBT) pozostał na poziomie 1,7 miliarda euro, przy marży PBT wynoszącej 20,2%.

Zysk netto wzrósł o 0,8%, osiągając 1,3 miliarda euro. Na koniec 1Q2025 pozycja gotówkowa netto wyniosła 10,8 miliarda euro.

Drugi kwartał 2025

Kolekcje wiosna/lato nadal cieszą się bardzo pozytywnym odbiorem wśród klientów. Sprzedaż w sklepach stacjonarnych i online, w ujęciu stałej waluty, w okresie od 1 maja do 9 czerwca 2025 roku wzrosła o 6% w porównaniu do tego samego okresu w 2024 roku.

Perspektywy

Mija 50 lat od otwarcia pierwszego sklepu Zara przy ulicy Juan Flórez w A Coruña – sklepu, który nadal działa i niedawno został odnowiony. Firma widzi duże możliwości wzrostu, a jej głównymi priorytetami pozostają: udoskonalanie oferty modowej i doświadczenia klienta, wyraźne skupienie na zrównoważonym rozwoju oraz troska o talent i zaangażowanie pracowników. Koncentracja na tych obszarach będzie napędzać długoterminowy wzrost.

Elastyczność i zdolność szybkiego reagowania modelu biznesowego, w połączeniu z bliskim sezonowym pozyskiwaniem towarów, pozwalają firmie błyskawicznie reagować na trendy modowe i wzmacniają unikalną pozycję rynkową. To daje ogromny potencjał na przyszłość. Wzrost Grupy opiera się na ciągłych inwestycjach w sieć sklepów, rozwój kanału sprzedaży online oraz ulepszenia platform logistycznych, z wyraźnym naciskiem na innowacje i technologię. Zrównoważony rozwój odgrywa w tym centralną rolę.

Inditex działa na 214 rynkach, mając wciąż niewielki udział w bardzo rozdrobnionym sektorze, co daje nam dalsze możliwości rozwoju. Trwa optymalizacja sklepów, która powinna dalej zwiększać ich wydajność. Oczekiwany wzrost całkowitej powierzchni handlowej w latach 2025–2026 wynosi około 5%, przy jednoczesnym dodatnim wkładzie netto powierzchni i silnej sprzedaży online.

Przy obecnych kursach walut Inditex spodziewa się negatywnego wpływu kursowego na sprzedaż w roku finansowym 2025 na poziomie -3%.

W roku 2025 Inditex przewiduje stabilną marżę brutto (+/-50 punktów bazowych).

W bieżącym roku planuje inwestycje mające na celu zwiększenie możliwości, osiągnięcie większej efektywności i dalsze wyróżnianie się na tle konkurencji. Szacowane wydatki kapitałowe są na poziomie około 1,8 mld euro.

Plan rozbudowy zaplecza logistycznego na lata 2024 i 2025 postępuje zgodnie z planem. Ten dwuletni program inwestycyjny przeznacza po 900 milionów euro rocznie na zwiększenie zdolności logistycznych w roku obrotowym 2024 i 2025. Celem planu logistycznego jest wzmocnienie możliwości Inditexu w kontekście globalnych możliwości wzrostu w perspektywie średnio- i długoterminowej. Inwestycje te będą realizowane zgodnie z najwyższymi standardami zrównoważonego rozwoju oraz przy użyciu najnowszych technologii. Centrum dystrybucyjne Zaragoza II rozpocznie działalność tego lata.

Firma nadal koncentruje się na kreatywności, innowacyjności, projektowaniu i jakości wszystkich kolekcji oraz zintegrowanych kanałów sprzedaży, jednocześnie wzmacniając inicjatywy handlowe wszystkich marek. Zara Icons, kolekcja Massimo Dutti Limited Edition SS25, Pull&Bear STWD Collection, Stradivarius Running Late, Bershka x Ca7riel & Paco Amoroso oraz Oysho The Boutique Sports Club to tylko niektóre z kreatywnych propozycji dostępnych obecnie.

Jeśli chodzi o sklepy, Zara uruchomiła nowe lokalizacje m.in. w Atenach (Minion) i w Bostonie (Cambridge Side). Ponadto Inditex przeprowadził ważne rozbudowy i renowacje niektórych z firmowych najbardziej ikonicznych sklepów, takich jak Seoul Noon Square czy Torino Via Roma, a także relokacje, np. w LA The Grove. Pozostałe marki kontynuują otwieranie lub modernizację sklepów w kluczowych lokalizacjach – np. Massimo Dutti i Pull&Bear na Oxford Street w Londynie, Oysho przy Madeleine w Paryżu czy Zara Home w San Sebastian.

Wciąż wprowadzana jest nowa technologia zabezpieczeń w sklepach. Nowy system znacząco poprawia doświadczenie zakupowe, ułatwia interakcję z produktami oraz usprawnia proces zakupowy. Będzie on również fundamentem dalszej digitalizacji sklepów i ich integracji z platformami online w nadchodzących latach. System ten działa już w pełni w sklepach Zara, a wdrażany jest obecnie w Bershka i Pull&Bear.

Projekt for&from, wspierający integrację osób z niepełnosprawnościami, nadal się rozwija. Po niedawnym otwarciu nowego sklepu w Meksyku w 2025 roku, w drugiej połowie roku Inditex planuje otwarcie kolejnych sklepów for&from w Lizbonie i Porto. Po tych otwarciach program będzie obecny w czterech krajach i obejmie 17 sklepów.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz