GUS: w czerwcu największy wzrost sprzedaży odnotowały odzież i obuwie

Wg danych GUS sprzedaż detaliczna w cenach stałych w czerwcu 2025 r. była wyższa niż przed rokiem o 2,2% (wobec wzrostu o 4,4% w czerwcu 2024 r.). W porównaniu z majem 2025 r. notowano spadek sprzedaży detalicznej o 1,8%. W czerwcu znaczny wzrost sprzedaży detalicznej w porównaniu z analogicznym okresem 2024 r. odnotowały: tekstylia, odzież, obuwie (o 11,8%) oraz meble, rtv, agd” (o 10,2%),

W okresie styczeń-czerwiec 2025 r. sprzedaż wzrosła o 3,7% w skali roku (wobec wzrostu o 4,9% w analogicznym okresie 2024 r.).

Sprzedaż detaliczna wyrównana sezonowo

W czerwcu 2025 r. odnotowano wzrost sprzedaży detalicznej wyrównanej sezonowo o 4,2% w porównaniu z czerwcem 2024 r.

Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym, w czerwcu 2025 r. sprzedaż detaliczna w cenach stałych była o 4,2% wyższa niż w analogicznym miesiącu ub. roku, natomiast w porównaniu z majem br. wzrosła o 0,7%.

Na niższy niż przed miesiącem wzrost sprzedaży r/r miała wpływ m.in. mniejsza liczba dni handlowych w czerwcu br. 

W czerwcu 2025 r. znaczny wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2024 r. odnotowano w grupach: „tekstylia, odzież, obuwie” (o 11,8%), „meble, rtv, agd” (o 10,2%), „pojazdy samochodowe, motocykle, części” (o 7,7%), „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 5,8%), „paliwa stałe, ciekłe i gazowe” (o 5,7%). W grupie o najwyższym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” – „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” zaobserwowano spadek sprzedaży o 1,0%. Zmniejszenie sprzedaży nastąpiło także w grupie „pozostałe” (o 4,0%).

Sprzedaż przez Internet

Jak podano w komunikacie GUS w czerwcu 2025 r. wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących była o 8,0% wyższa niż przed rokiem, a udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zwiększył się z 8,2% do 8,7%. Spośród prezentowanych grup o znaczącym udziale sprzedaży przez Internet wzrost udziału obserwowano w przedsiębiorstwach z grup „tekstylia, odzież, obuwie” (z 21,6% przed rokiem do 23,0%) oraz „meble, rtv, agd” (odpowiednio z 17,2% do 17,7%).

Natomiast spadek udziału wykazały jednostki z grupy „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 21,4% do 20,1%).

Zdaniem ekspertów

„Sprzedaż detaliczna towarów wzrosła w czerwcu realnie o 2,2%r/r (ING: 4,8%; konsensus: 4,1%), po wzroście o 4,4%r/r w maju. Dane skorygowane o wpływ czynników sezonowych wskazują na wzrost o 0,7%m/m. Wyraźnie wyhamowało roczne tempo wzrostu sprzedaży aut i części (do 7,7%r/r z 15,7%r/r w maju) oraz mebli, RTV i AGD (odpowiednio do 10,2%r/r z 18,9%r/r). Spadek odnotowano w sprzedaży żywności (1,0%r/r).

Wydźwięk czerwcowych danych o sprzedaży towarów jest mieszany. Z jednej strony, wyraźnie wyhamowały roczne dynamiki w kluczowych kategoriach dóbr trwałego użytku (auta, meble, RTV i AGD), i to przy wyraźnej poprawie wskaźników bieżącej i przyszłej ufności konsumenckiej w czerwcu.

Z drugiej, solidny wzrost odnotowano w przypadku sprzedaży paliw. Czerwiec tego roku miał dodatkowy „długi weekend” z uwagi na Boże Ciało, które w 2024 świętowano w maju. Mogło to spowodować przesunięcia w strukturze konsumpcji, które negatywnie odbiły się na danych o sprzedaży towarów, chociaż niekoniecznie muszą być negatywnym sygnałem dla konsumpcji. Sugerowany przez sprzedaż paliw wzrost wyjazdów mógł przesunąć popyt konsumpcyjny z towarów (żywność, dobra trwałe) na usługi (zakwaterowanie i gastronomia), które nie są raportowane w danych o sprzedaży detalicznej.

Pomimo słabszych danych za czerwiec oraz spowolnienia wzrostu realnych dochodów do dyspozycji względem 2024, obraz tegorocznej konsumpcji rysuje się pozytywnie. Gospodarstwa domowe dysponują buforami oszczędności z 2024, kiedy wzrost wydatków był wyraźnie niższy od wzrostu dochodów. Spożycie gospodarstw domowych pozostaje głównym motorem napędowym wzrostu gospodarczego. Szacujemy, że w 2kw25 sprzedaż detaliczna wzrosła o ok. 3,5%r/r, wobec 1,6%r/r w 1kw25 m.in. z uwagi na przesunięcie wydatków związanych ze świętami wielkanocnymi z 1kw25 na 2kw25 względem roku ubiegłego.

Prognozujemy, że w 2kw25 wzrost spożycia indywidualnego gospodarstw domowych przyspieszył w okolice 4,0%r/r z 2,5%r/r w 1kw25. W efekcie wzrost PKB wyniósł 3,5%r/r, wobec 3,2%r/r w 1kw25.” – skomentowali eksperci ING Banku Śląskiego.

„Sprzedaż detaliczna w czerwcu wzrosła o 2,2% r/r, poniżej oczekiwań (kons.: 4,1%, PKOe: 3,7%) i słabiej niż w maju (4,4%). Rozczarowały praktycznie wszystkie kategorie, poza odzieżą i farmaceutykami. Silnie wyhamowała sprzedaż aut” – skomentowali eksperci PKO.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz