[BADANIE] NEINVER: centra outletowe a zwyczaje zakupowe Małopolan

Centra outletowe to dobrze ugruntowany i szeroko uwzględniany w planach zakupowych format handlowy w Małopolsce – wynika z badania konsumenckiego, przeprowadzonego przez NEINVER. Badanie, zrealizowane na przełomie maja i czerwca 2025 roku wśród 500 konsumentów z Krakowa i okolicznych miejscowościach, analizowało zachowania i preferencje zakupowe w regionie.

Neinver jest wystawcą targów #scf2025fall, które odbędą się we wrześniu tego roku, na terenie EXPO XXI w Warszawie.

Według ustaleń, połączona oferta FACTORY Kraków i Futura Parku okazała się jednym z najbardziej rozpoznawalnych i regularnie odwiedzanych lokalizacji zakupowych. Klienci szczególnie cenią zintegrowany format miejsca, który pozwala im połączyć podczas jednej wizyty zakupy w outlecie, jedzenie i usługi.

Zakupy w outletach: preferencje i wzorce

Badanie pokazało, że centra outletowe są szeroko uwzględniane w planach zakupowych lokalnych konsumentów i doceniane przez nich. 61% badanych deklaruje, że częściej lub zdecydowanie częściej udaje się do centrów outletowych niż tradycyjnych obiektów handlowych, 36% kupuje w outlecie raz w miesiącu, natomiast 20% robi w nich zakupy nawet kilka razy w miesiącu.

Kiedy zapytano, co wpływa na ich wybór centrum outletowego, 60% uczestników wskazało na dostępność szerokiej gamy marek, a następnie dogodną lokalizację.

Co istotne, 44% docenia połączenie centrum outletowego i parku handlowego w jednym miejscu. Wiele osób wymienia kompleks FACTORY Kraków i Futura Parku jako mocny przykład modelu „współlokalizacyjnego”, który umożliwia im połączenie zakupów, usług i jedzenia podczas jednej wizyty.

„Codzienne obserwacje, które prowadzimy w naszych centrach, znajdują odzwierciedlenie w wynikach badania” – mówi Agnieszka Kasprzyk-Oleksy, dyrektor FACTORY Kraków i Futura Parku w NEINVER.

„Dzisiejsi klienci cenią sobie więcej niż tylko niskie ceny – chcą wygody, elastyczności i możliwości maksymalnego wykorzystania swojego czasu. Synergia między FACTORY Kraków i Futura Parkiem pozwala nam spełniać te oczekiwania.”

Dane podkreślają połączenie zakupów planowanych i eksploracyjnych. 53% respondentów potwierdza poszukiwanie okazji w różnych kategoriach produktów, 15% deklaruje szukanie promocji w niemal wszystkich sklepach. Pozostali przychodzą z listą zakupów lub odwiedzają tylko ulubione marki.

Ponad połowa klientów jest gotowych wydać od 500 do 1000 zł podczas typowej wizyty, ponad 7% nie wyznacza sobie żadnych limitów. Główną kategorią zakupową pozostają ubrania, wskazywane przez 71% badanych, a następnie buty wybierane przez 18%. Zakupy są również określane jako aktywność społeczna. Blisko połowa ankietowanych zazwyczaj odwiedza centra outletowe z partnerem, partnerką, osobą partnerską, 18,5% całą rodziną, 11% z przyjacielem, przyjaciółką, osobą przyjacielską, a 24% w pojedynkę.

O badaniu konsumenckim NEINVER

Badanie NEINVER przedstawia obraz regionalnych zwyczajów zakupowych w Małopolsce. Podkreśla, jak konsumenci cenią sobie hybrydowe formaty handlowe, które łączą przystępność, wygodę i dostęp do usług w jednym miejscu. Dla marek, te spostrzeżenia wzmacniają znaczenie modelu outletowego – nie tylko jako kanału sprzedaży, lecz również jako istotnego elementu szerszego doświadczenia klienta.

FACTORY zdobywa ogólnopolskie uznanie konsumentów

Obok mocnych wyników regionalnych, FACTORY zdobyło ogólnopolskie uznanie jakości i zaufania do marki. W 2025 roku otrzymało Złote Godło Konsumenckiego Lidera Jakości, w kategorii centrów outletowych. To jedna z wiodących nagród konsumenckich w Polsce.

Wyróżnienie opiera się na ogólnopolskim badaniu, przeprowadzonym wśród ponad 15 000 konsumentów w Polsce. W postrzeganiu najlepszej jakościowo marki w kategorii, FACTORY zajęło pierwsze miejsce, co odzwierciedla pozytywne doświadczenia klientów oraz wysoki poziom zaufania, jakim cieszy się wśród polskich konsumentów.

NEINVER ma w portfelu 17 centrów outletowych i 4 parki handlowe

NEINVER to hiszpańska, międzynarodowa firma specjalizująca się w budowie oraz inwestycjach na rynku nieruchomości i zarządzaniu nimi. Czołowy operator centrów outlet w Hiszpanii i Polsce, posiada dwie marki własne: The Style Outlets i FACTORY.

Spółka NEINVER, założona w 1969 roku, zarządza 17 centrami outlet i 4 parkami handlowymi, współpracując z ponad 800 markami w sześciu krajach europejskich: Francji, Niemczech, Włoszech, Polsce, Hiszpanii i Holandii. W ramach zaangażowania w zrównoważony rozwój, strategia firmy Building Tomorrow ma na celu wywarcie pozytywnego wpływu na społeczności i środowisko naturalne, zwiększenie odporności firmy na trudności rynkowe oraz podniesienie zaangażowania pracowników.

NEINVER w Polsce zarządza siecią pięciu outletów FACTORY: w Warszawie (Annopol i Ursus), Krakowie, Poznaniu i Gliwicach oraz parkiem handlowym Futura w Krakowie.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz