komercjalizacja i zarządzanie centrami handlowymi
komercjalizacja i zarządzanie centrami handlowymi
IKEA w Katowicach świętuje 25-lecie i zapowiada otwarcie nowego, kompaktowego formatu w kraju

Ćwierć wieku temu IKEA Katowice otworzyła swoje drzwi, stając się nie tylko miejscem zakupów, ale także symbolem pozytywnej zmiany na Śląsku. Dziś, po 25 latach, sklep przeszedł metamorfozę i stał się ważnym punktem na mapie społecznych inicjatyw regionu. IKEA zapowiada otwarcie jeszcze w tym roku 12. sklepu sieci w Polsce – w Centrum Handlowym Gemini Park w Bielsku-Białej. To będzie pierwszy tego typu kompaktowy sklep IKEA w kraju, zaaranżowany na powierzchni ok. 2000 mkw., czyli około 15 razy mniejszej niż tradycyjne sklepy IKEA.
Sklep IKEA w Katowicach został otwarty w 2000 roku jako szósta lokalizacja sklepów Grupy Ingka w Polsce. To był czas, gdy Śląsk mierzył się z wysokim bezrobociem, którego stopa rejestrowanego wynosiła aż 14%. Nic dziwnego, że na ogłoszenie o rekrutacji opublikowane w gazecie odpowiedziało niemal 10 tysięcy osób. Rozmowy kwalifikacyjne odbywały się w dawnym hotelu Silesia, a IKEA już wtedy wyznaczała nowe standardy, ponieważ jako jedna z pierwszych firm w Polsce przeprowadziła tzw. assessment center. To proces, w którym kandydaci nie tylko odpowiadali na pytania, ale współpracowali w grupach rozwiązując zadania zespołowe. Dla wielu było to zupełnie
nowe, inspirujące doświadczenie.
Co ciekawe, osoby zakwalifikowane do pracy nie otrzymały informacji telefonicznie, ponieważ mało kto miał wtedy komórkę. Zamiast tego, IKEA wysłała telegramy. Tak właśnie zaczynała się przygoda z firmą, która od początku stawiała na otwartość i partnerskie relacje. Pracownicy wspominają, że już od pierwszego dnia wszyscy byli „na Ty”, co w tamtych czasach, wśród formalnych struktur innych pracodawców, było czymś zupełnie wyjątkowym.
Od tamtego momentu mija właśnie 25 lat, a więzi IKEA ze Śląskiem są silniejsze niż kiedykolwiek. Sklep w Katowicach przeszedł metamorfozę zarówno pod względem oferty, jak i roli, jaką pełni w lokalnej społeczności. Każdego roku odwiedza go ponad 2,5 mln klientów, którzy przez 25 lat kupili 250 mln sztuk produktów, zjedli 7,7 mln hot dogów oraz prawie 6 mln porcji szwedzkich klopsików. Zespół w Katowicach liczy obecnie trzy razy więcej pracowników niż w roku otwarcia, ale liczby to tylko część historii, bo to właśnie ludzie są sercem IKEA.
„Zaczynałam pracę w IKEA Katowice w 2000 roku jako kasjerka. Pamiętam, że od pierwszego
dnia czułam, że to miejsce ma w sobie coś więcej niż tylko meble” – mówi Monika Jasińska,
obecnie Customer Experience Manager.
„Dziś, po 25 latach, jestem menadżerem ds. relacji z klientem i wiem, że jedno się nie zmieniło. W IKEA zawsze chodziło o ludzi i o to, żeby każdy mógł poczuć się jak u siebie, niezależnie od tego, kim jest i skąd pochodzi. Właśnie ta otwartość sprawia, że IKEA to nie tylko sklep, ale miejsce, które łączy”.
Dziś IKEA wykracza poza sklep stacjonarny. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom IKEA rozwija się w kierunku omnikanałowym, co w IKEA oznacza dawanie klientom opcji wyboru najwygodniejszego dla nich miejsca i sposobu zakupów – w sklepie, czy online i zamawianych z dostawą czy też do własnego odbioru. W ostatnich latach otworzyła też nowe formaty dla swoich klientów: dwa Studia Planowania i Zamówień w Gliwicach i Bielsku Białej oraz pięć Mobilnych Punktów Odbioru Zamówień w Cieszynie, Częstochowie, Jastrzębiu Zdrój, Raciborzu i Rybniku.
Nowy format
IKEA wciąż się rozwija, testuje nowe formaty i szuka sposobów, by być jeszcze bliżej klientek i klientów. Już dziś działa w nowym Studiu Planowania i Zamówień w Gliwicach, a jeszcze w tym roku otworzymy dwunasty sklep IKEA w Polsce – w Centrum Handlowym Gemini Park w Bielsku-Białej. To będzie pierwszy tego typu kompaktowy sklep IKEA w kraju, zaaranżowany na powierzchni ok. 2000 mkw., czyli około 15 razy mniejszej niż tradycyjne sklepy IKEA.
Mimo niewielkiego metrażu, udało się zmieścić wszystko, co najważniejsze, czyli inspirujące ekspozycje, wsparcie projektowe, możliwość zamówienia pełnego asortymentu z dostawą do domu lub odbiorem w Punkcie Odbioru Zamówień w Bielsku-Białej czy Cieszynie. Na miejscu dostępnych będzie blisko 3000 produktów, z czego ponad 1000 od ręki, w tym kultowe meble, jak stolik LACK. Nie zabraknie też miejsca na chwilę odpoczynku. W sklepie znajdzie się małe Bistro Szwedzkie, w którym będzie można spróbować roślinnych i mięsnych klopsików z frytkami, a także napić się kawy czy zjeść lody z automatu.
„25 lat temu rozpoczęliśmy naszą śląską przygodę z wizją, która wykraczała poza sprzedaż mebli. Chcieliśmy budować relacje i wspierać społeczność w codziennym życiu. Dziś, z dumą patrzymy na miliony odwiedzających, tysiące projektów i niezliczone historie, które powstały dzięki tej wspólnej drodze. Wierzymy, że najlepsze dopiero przed nami, ponieważ prawdziwa siła marki tkwi w ludziach, których łączy” – mówi Karol Barcal, Dyrektor Regionu Śląskiego w IKEA Retail w Polsce.
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter