komercjalizacja i zarządzanie centrami handlowymi
komercjalizacja i zarządzanie centrami handlowymi
[WYWIAD] Katarzyna Kopszak – Dziurnikowska: Apsys pisze nową historię miast
Nie interesują nas rozwiązania masowe, stawiamy na kameralność, unikatowość, wysoką jakość i lokalną tożsamość – mówi Katarzyna Kopszak – Dziurnikowska, Head of Development Department i członkini zarządu Apsys Polska.
Apsys Polska od lat kojarzony jest z zarządzaniem i rozwojem unikatowych obiektów handlowych. Jednak początki firmy to także odważne projekty deweloperskie jak Manufaktura czy Posnania. Dziś realizujecie również inwestycje mieszkaniowe i mixed-use. Czy obecne projekty można traktować jako rozwinięcie deweloperskich doświadczeń Apsys?
Od lat działamy jako inwestor, deweloper, zarządca, agent najmu i partner w projektach. Rewitalizacje, transformacja przestrzeni, tworzenie miejsc „szytych na miarę” lokalnych potrzeb, stanowią sedno naszego myślenia o odpowiedzialnym rozwoju miast. I właśnie ta wieloaspektowość zawsze była naszą siłą. Tak powstały projekty, które zyskały status miejskich ikon, jak Manufaktura w Łodzi czy Posnania w Poznaniu. To inwestycje, które zmieniły funkcjonowanie całych dzielnic i wprowadziły nową jakość do miejskiego życia. Dziś ta część naszej tożsamości znów wysuwa się na pierwszy plan. Opiera się na doświadczeniu i głębokim przekonaniu, że mamy realny wpływ na kształt miast i ich przyszłość. Dlatego koncentrujemy się na projektach, które wpisują się w potrzeby lokalnych społeczności i które wnoszą do nich długotrwałą wartość.
Czy ten obszar staje się obok działalności zarządczej jednym z głównych kierunków rozwoju Apsys na najbliższe lata?
Poszerzenie działalności deweloperskiej o nowe segmenty to świadoma i strategiczna decyzja. Apsys od zawsze działał z myślą o ludziach, tworząc miejsca przyjazne, funkcjonalne i piękne. Tak było w sektorze handlowych nieruchomości komercyjnych, gdzie przez lata wyznaczaliśmy trendy i tak samo podchodzimy do inwestycji mieszkaniowych, mixed-use czy rewitalizacyjnych.
Nie interesują nas rozwiązania masowe, stawiamy na kameralność, unikatowość, wysoką jakość i lokalną tożsamość. Planujemy nie tylko budynki, ale całe miejskie ekosystemy, z zielenią, ogrodami i farmami miejskimi, z eko-infrastrukturą, miejscami do odpoczynku, integracji i codziennego życia. To wymaga dużej uważności na otoczenie, ludzi i historię miejsca, dlatego zarówno w Polsce, jak i we Francji ściśle współpracujemy z miastami, konserwatorami zabytków oraz lokalnymi społecznościami. Specjalizujemy się w trudnych, często bardzo wymagających projektach i stale zadajemy sobie pytanie: jak można to zrobić lepiej? Naszą ambicją jest nie tylko odpowiadać na potrzeby rynku, ale także je wyprzedzać, tak jak robiliśmy to przez lata w sektorze handlowym. To wyzwania sprawiają, że sięgamy po więcej i tworzymy rzeczy wyjątkowe.
Jakie realizacje i przedsięwzięcia najlepiej obrazują ten zwrot? Nad jakimi projektami obecnie pracujecie?
Tylko w ostatnich latach zrealizowaliśmy lub realizujemy inwestycje, które dobrze oddają skalę i kierunek tego rozwoju: autorski koncept gastronomiczny Food Fyrtel w Poznaniu, inwestycja mieszkaniowa Solea w Warszawie.
Obecnie, w Polsce, prowadzimy rewitalizację Hali Targowej w Gdańsku, która zyska nowe funkcje społeczne i kulinarne oraz prowadzimy inwestycje mieszkaniowe o przyjaznej, kameralnej skali – Nowa Stawowa i Ogrody Staromiejskie we Wrocławiu. Podobne, ambitne realizacje prowadzimy również we Francji – w Paryżu dawny, wielopoziomowy parking przekształcamy w nowoczesny kampus uniwersytecki. Całkowicie restrukturyzujemy przestrzeń, aby odpowiadała nowym sposobom życia, pracy i nauki, natomiast w Bordeaux realizujemy projekt Canopia – największą we Francji, rewitalizację całej dzielnicy miasta.
Wśród projektów realizowanych w Polsce ważne miejsce zajmuje Wilanów Park w Warszawie, wielofunkcyjna inwestycja, którą realizujemy w partnerstwie z firmą Ceetrus, a za którą operacyjnie odpowiada Nhood.
Wszystkim naszym inwestycjom przyświeca ta sama idea: „Razem inne miasto jest możliwe”, zgodnie z którą dbamy nie tylko o jakość architektury, ale też przemyślaną urbanistykę, odpowiedzialne podejście do środowiska, obecność zieleni i rozwiązań prospołecznych. Warto także dodać, że projekty te stale utrzymują swoją wysoką wartość rynkową, także dzięki swojej wyjątkowości.
Jakie lokalizacje i typy projektów są dziś dla Apsys szczególnie interesujące z perspektywy rozwoju działalności deweloperskiej? Czym musi się wyróżniać miejsce, żeby zobaczyli w nim Państwo potencjał inwestycyjny?
Interesują nas miejsca z potencjałem do opowiedzenia nowej historii. Zakorzenione w otoczeniu, a jednocześnie wymagające świeżego spojrzenia. Takie, które znajdują się na skrzyżowaniu bogatej przeszłości i tętniącej życiem przyszłości. Kluczowe jest dla nas, aby projekt tworzył nową jakość życia dla jego użytkowników. Czasem oznacza to lokalizacje centralne, dobrze skomunikowane, z dostępem do oferty edukacyjnej, kulturalnej czy usługowej, gdzie życie toczy się intensywnie. Innym razem to miejsca położone blisko parków czy terenów rekreacyjnych, które dają możliwość stworzenia spokojniejszych, bardziej kameralnych przestrzeni do życia. Szukamy unikatowości, potencjału i charakteru. Zawsze z myślą o tym, aby w efekcie powstała przestrzeń, w której ludziom po prostu dobrze się mieszka, odpoczywa i funkcjonuje na co dzień.
Wiele miast i instytucji dysponuje dziś terenami z potencjałem rozwojowym, ale ograniczonymi możliwościami ich samodzielnego zagospodarowania. Czy widzicie tu przestrzeń do współpracy i nowych modeli partnerstw przy realizacji projektów?
Zdecydowanie tak. Jesteśmy przekonani, że przyszłość wielu inwestycji, szczególnie tych zlokalizowanych w śródmiejskich, poprzemysłowych obszarach wymagających rewitalizacji, powinna być oparta właśnie na modelu współpracy. Z samorządami, instytucjami publicznymi, właścicielami gruntów czy partnerami branżowymi. Nie chodzi tylko o kwestie własnościowe, ale przede wszystkim o wspólne projektowanie funkcji, jakie dany teren ma pełnić oraz dla kogo ma być tworzony.
Taki model pozwala nie tylko lepiej wykorzystać potencjał konkretnej lokalizacji, ale przede wszystkim dostrzec więcej, przewidzieć więcej i – co najważniejsze – tworzyć projekty naprawdę potrzebne, osadzone w lokalnym kontekście i wartościowe w długiej perspektywie. Ważne jest, aby współpraca opierała się na wspólnych wartościach i wizji, a nie tylko na prostym podziale ról.
Nasze doświadczenia z rynku francuskiego pokazują, że sposób działania oparty na współpracy i projektowaniu przestrzeni w dialogu z otoczeniem, może być bardzo efektywny. Przykładem jest projekt Solferino – rewitalizacja historycznej siedziby francuskiej partii socjalistycznej w Paryżu, którą Apsys przekształcił w nowoczesną przestrzeń biurową, zachowując jej architektoniczny charakter, a jednocześnie dostosowując do współczesnych standardów, czy wspomniana wcześniej Canopia, którą prowadzimy przy współpracy z miejskimi urbanistami i urzędem miasta. Do 2027 roku powstanie tu zróżnicowana funkcjonalnie dzielnica z powierzchniami handlowymi, gastronomicznymi, biurowymi, hotelami, mieszkaniami studenckimi, obiektami rekreacyjnymi i parkiem miejskim o powierzchni 2 hektarów.
Na polskim gruncie taką filozofię realizujemy m.in. poprzez rewitalizację gdańskiej Hali Targowej. Projekt powstaje w ścisłej współpracy z miastem i konserwatorem zabytków, tak aby zachować autentyczny charakter miejsca, a jednocześnie nadać mu nowe życie. Obok tradycyjnej funkcji handlowej powstaną nowoczesne strefy kulinarne z lokalnymi smakami, przestrzenie na wydarzenia społeczne i kulturalne, a także udogodnienia, które otworzą Halę na mieszkańców i turystów przez cały rok. To projekt, w którym zachowany zostanie autentyczny charakter miejsca, a jednocześnie powstanie atrakcyjna, wielofunkcyjna przestrzeń – łącząca historię, smak i codzienne życie Gdańska.
2026 rok zapowiada się dla Apsys jako symboliczny moment. Ważne rocznice, nowe projekty i wyraźne otwarcie na przyszłość. Jakie znaczenie ma ten czas dla firmy i jej miejsca na rynku?
To będzie dla nas szczególny rok. W 2026 roku mija 30 lat od rozpoczęcia działalności Apsys, 20 lat od otwarcia Manufaktury i 10 lat od inauguracji Posnanii – projektów, które są nie tylko częścią naszego dorobku, ale też ważnym elementem historii miast, w których powstały. W tym samym czasie zakończymy też realizację Hali Targowej w Gdańsku.
Cały czas jesteśmy w ruchu, rozwijamy dział developmentu, poszerzamy kompetencje, wzmacniamy zespół. Ostatnio do zespołu dołączyła Magdalena Topolska-Ziemak – specjalistka z ogromnym doświadczeniem i świeżym spojrzeniem, a także inne osoby, które wnoszą wiedzę, energię oraz nowe pomysły. Rozmawiamy o kolejnych inwestycjach, ambitnie patrzymy w przyszłość i zapraszamy do współpracy tych, którzy podobnie jak my wierzą, że razem można tworzyć miasta przyjazne, przemyślane i pełne życia.
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter