Zaktualizowana strategia Grupy Żabka zakłada znaczące przyspieszenie rozwoju sieci sklepów oraz rozpoczęcie wypłat dywidendy. Cel otwarć na lata 2025–2028 został podniesiony do ponad 1 300 otwarć rocznie wobec 1 300 na 2025 rok oraz 1 000 na lata 2026 – 2028 w dotychczasowych planach. W efekcie na koniec 2028 r. sieć będzie liczyła około 16 tys. sklepów, czyli o około 1 500 więcej niż zakładano podczas debiutu na GPW. Sprzyjają temu dobre wyniki nowo otwieranych placówek oraz dostęp do atrakcyjnych lokalizacji w Polsce i Rumunii.
Grupa podtrzymała także oczekiwania z IPO, dotyczące m.in. ponad dwukrotnego wzrostu sprzedaży do klienta końcowego, w latach 2023-2028.
Dzięki stabilnemu generowaniu gotówki oraz konsekwentnemu obniżaniu zadłużenia, zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami, Spółka oczekuje obniżenia wskaźnika zadłużenia skorygowanego zysku netto do EBITDA post-rent do poziomu 1,0x w bliskiej przyszłości.
Efektywność sprzedażowa i operacyjna pozwala również utrzymać założenia IPO dotyczące pozostałych kluczowych wyników finansowych, w tym średni do wysokiego jednocyfrowy wzrost sprzedaży porównywalnej LfL, marżę EBITDA na poziomie górnej granicy zakładanego przedziału 12–13% oraz poprawę marży skorygowanego zysku netto do 4,5% w średniej perspektywie.
Jednocześnie, zgodnie z zatwierdzoną dziś nową polityką alokacji kapitału, Rada Dyrektorów zamierza rekomendować dywidendę w wysokości 50% zysku netto za rok 2025, a w kolejnych latach – dywidendę w wysokości od 50 do 70% zysku netto, w zależności od sytuacji rynkowej i planów inwestycyjnych. W dłuższym terminie Grupa nie wyklucza także programów skupu akcji własnych.
„Zgodnie z zapowiedziami podczas IPO realizujemy strategię dynamicznego rozwoju Grupy Żabka, opartą na solidnych fundamentach finansowych i rosnącej marżowości. Koncentrujemy się na ekspansji organicznej , by do końca 2028 roku nasza sieć liczyła około 16 tysięcy sklepów w Polsce i Rumunii. Jest to około 1 500 więcej placówek niż przewidywaliśmy w momencie debiutu na GPW
w 2024 r.
Zrewidowaliśmy jednocześnie nasz potencjał rozwoju (tzw. whitespace), który łącznie wynosi dziś około 27 tys. placówek w Polsce i Rumunii. Nowa polityka alokacji kapitału zakłada łączenie inwestycji w dalszy rozwój z regularnym dzieleniem się zyskiem z akcjonariuszami poprzez dywidendę, której poziom będzie dostosowywany do bieżącej sytuacji rynkowej i planów inwestycyjnych. W przyszłości nie wykluczamy również skupu akcji własnych – wszystko z myślą o budowaniu długoterminowej wartości Grupy oraz stabilnych korzyściach dla inwestorów” – skomentował Tomasz Suchański, CEO Grupy Żabka.
„Rozpoczynamy kolejny etap rozwoju Grupy Żabka, łącząc dynamiczną ekspansję sieci w Polsce i Rumunii ze zwrotem wartości dla akcjonariuszy poprzez dywidendę. Nasza strategia opiera się na konsekwentnym wzroście organicznym, poprzez ekspansje sieci sklepów, rozwoju sprzedaży porównywalnej Like-For-Like oraz rozwoju naszych biznesów cyfrowych.
Dzięki stałemu wzmacnianiu pozycji konkurencyjnej, innowacyjnej ofercie produktowej oraz skutecznej alokacji kapitału, dążymy do ponad dwukrotnego wzrostu sprzedaży do klienta końcowego w latach 2023 – 2028 i umocnienia pozycji lidera branży modern convenience” – dodał Tomasz Blicharski, Group Chief Strategy & Development Officer.
„Grupę Żabka charakteryzuje ciągły wzrost oraz silna generacja gotówki. Dzięki temu od momentu debiutu giełdowego byliśmy w stanie istotnie zredukować nasze zadłużenie, zbliżając się do poziomu 1.0x wskaźnika dług netto do EBITDA post rent szybciej niż pierwotnie zakładaliśmy. Jednocześnie skutecznie zoptymalizowaliśmy nasze źródła finasowania, obniżając efektywny koszt kapitału.
W efekcie, jesteśmy dziś gotowi ogłosić nową politykę alokacji kapitału zakładającą wypłatę dywidendy. Tym samym dołączamy do elitarnej grupy spółek, które generują dynamiczny wzrost oraz dzielą się zyskami z akcjonariuszami” – powiedziała Marta Wrochna-Łastowska, CFO Grupy Żabka.
Kluczowe informacje nt. nowej „Polityki Alokacji Kapitału” Grupy Żabka
- Grupa zakłada przyspieszenie ekspansji, otwierając rocznie ponad 1 300 nowych sklepów w latach 2025-2028, zamiast wcześniejszych ponad 1 300 na 2025 rok oraz ponad 1 000 na lata 2026 – 2028. Dzięki temu do końca 2028 roku sieć osiągnie ok. 16 tys. placówek w Polsce i Rumunii, przewyższając prognozy z IPO o ok. 1,5 tys. lokalizacji. Tak dynamiczny rozwój wspierają dobre wyniki sprzedażowe nowych sklepów, rosnące zainteresowanie segmentem modern convenience oraz dostępność atrakcyjnych punktów w Polsce i Rumunii.
- Na koniec czerwca 2025 r. sieć Grupy Żabka – największa convenience w Europie – liczyła 11 793 placówki w Polsce i Rumunii, co oznacza wzrost o 10,8% względem 10 640 rok wcześniej. Zgodnie ze zaktualizowanymi planami ekspansji, potencjał połączonych rynków polskiego i rumuńskiego to blisko 27 000 sklepów, co w długim terminie oznacza możliwość podwojenia sieci sklepów zarządzanej przez Grupę.
- Możliwe są fuzje i przejęcia wspierające rozwój podstawowej działalności, jednak priorytetem Grupy pozostaje ekspansja organiczna.
- Grupa planuje w bliskim terminie obniżenie zadłużenia netto do poziomu odpowiadającego wskaźnikowi 1,0x skonsolidowanej skorygowanej EBITDA post-rent. Po pierwszym półroczu 2025 r. wskaźnik ten wynosił 1,2x (2,1x na koniec 2023 r.). W średnio- i długoterminowych planach uwzględniono utrzymanie umiarkowanego zadłużenia netto oraz odpowiedniej płynności, w celu zachowania elastyczności operacyjnej.
- Przy utrzymaniu dźwigni finansowej na poziomie 1,0x oraz zachowaniu bezpiecznego poziomu płynności, począwszy od wyników finansowych za 2025 r., Rada Dyrektorów zamierza rekomendować wypłatę dywidendy na poziomie 50% skonsolidowanego zysku netto osiągniętego w poprzednim roku obrotowym. W kolejnych latach dywidenda może wynieść od 50% do 70%, w zależności od sytuacji rynkowej i planów inwestycyjnych.
- Rada Dyrektorów może rekomendować wyższą dywidendę w przypadku jednorazowych zysków lub niższą, w tym brak wypłaty, gdy w danym roku planowane będą znaczące inwestycje, w tym fuzje i przejęcia.
- Zgodnie z prawem luksemburskim, kwota dywidendy rekomendowana przez Radę Dyrektorów nie może przekroczyć zysku netto Spółki za poprzedni rok obrotowy powiększonego o dostępne rezerwy i zyski zatrzymane, po uwzględnieniu strat z lat ubiegłych oraz obowiązkowych odpisów do rezerw.
Grupa Żabka ma blisko 11 800 sklepów
Grupa Żabka to kompleksowy ekosystem convenience, którego misją jest tworzenie wartości poprzez upraszczanie codziennego życia klientów.
Grupa obsługuje rosnącą liczbę konsumentów szukających wygodnych rozwiązań, promując przy tym odpowiedzialne podejście wobec klientów, franczyzobiorców, dostawców oraz szeroko pojętego środowiska, w tym dbałość o zrównoważone korzystanie z produktów i opakowań.
Ekosystem Grupy Żabka obejmuje wiodącą w Polsce sieć sprzedaży detalicznej w formacie convenience liczącą na koniec czerwca 2025 r. blisko 11 800 sklepów działających na zasadzie franczyzy. Uzupełnia ją sieć bezobsługowych sklepów autonomicznych pod szyldem Żabka Nano, umożliwiających robienie zakupów przez całą dobę w dowolny dzień tygodnia. Grupa dysponuje również zaawansowaną, stale rozwijaną ofertą cyfrową.
Należąca do niej marka Maczfit, powstała z myślą o osobach szukających zdrowej i jednocześnie wygodnej diety, dostarcza restauracyjnej jakości gotowe posiłki prosto do domu klienta. Platforma Dietly to z kolei wiodąca porównywarka dostawców cateringu dietetycznego. Działalność w zakresie internetowych zakupów spożywczych Grupa realizuje zaś za pośrednictwem marek Jush! i Delio.
W 2024 r. Grupa Żabka rozpoczęła działalność na rynku rumuńskim poprzez przejęcie spółki DRIM, lidera dystrybucji FMCG. Uruchomiła również w Rumunii nową sieć sklepów modern convenience pod marką Froo.
Od października 2024 r. akcje Spółki notowane są na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.