Wstępne jednostkowe przychody ze sprzedaży Sfinks Polska, operatora sieci gastronomicznych, wyniosły w III kw. 11,3 mln zł wobec 17,7 mln zł rok wcześniej, co wynika przede wszystkim z przekształceń restauracji własnych na franczyzę. W okresie od czerwca do końca września 2025 r. Sfinks zanotował także jednostkowy zysk ze sprzedaży w wysokości 1,9 mln zł, co stanowi wzrost o 1,2 mln zł.
Jednostkowy zysk netto wypracowany w minionym kwartale wyniósł 0,2 mln zł, co oznacza poprawę o 0,5 mln zł wobec danych za III kwartał 2024 r.
W ujęciu narastającym za trzy kwartały br. jednostkowe przychody ze sprzedaży Sfinksa wyniosły 36,1 mln zł wobec 58,6 mln zł przed rokiem przy zwiększeniu do 159,07 mln zł, czyli o 3,1% r/r, przychodów gastronomicznych zarządzanych sieci (z wyłączaniem Piwiarni). Spółka zwiększyła też jednostkowy zysk ze sprzedaży w ujęciu trzech kwartałów do 3,3 mln zł wobec 1,7 mln zł rok wcześniej. Jednostkowy wynik netto narastająco wyniósł zaś na koniec września br. -5,9 mln zł wobec -0,9 mln zł na koniec września 2024 r.
„Nasze wyniki trzeciego kwartału pokazują, że sytuacja spółki stabilizuje się po zrealizowanych przekształceniach restauracji własnych na franczyzowe i że zmiany te wpływają na poprawę efektywności naszej działalności. Zysk ze sprzedaży w III kwartale tego roku wzrósł o 1,2 mln zł rok do roku, w tym dzięki obniżeniu kosztów ogólnego zarządu o 0,8 mln zł.
Nie znalazło to w pełni odzwierciedlenia w zwiększeniu zysku netto w trzecim kwartale, gdyż na pozostałej działalności operacyjnej osiągnęliśmy wynik o 1 mln zł niższy niż rok temu. Notowaliśmy wówczas nadzwyczajne zyski z tytułu przekazania restauracji w ręce franczyzobiorców, co z kolei tylko nieznacznie oddziaływało na nasze wyniki w tym roku. Jednocześnie, w III kwartale tego roku mogliśmy optymistyczniej, niż zakładaliśmy rok temu, podejść do oceny ściągalności naszych należności, co pozwoliło nam rozwiązać część odpisów z tego tytułu i poprawić wynik” – komentuje Sylwester Cacek, prezes zarządu Sfinks Polska.
„Nie powinien niepokoić spadek raportowanych przychodów ze sprzedaży, gdyż jest on bezpośrednim efektem zwiększania udziału franczyzy w strukturze sieci, a sprzedaż gastronomiczna naszych sieci systematycznie rośnie. Po przekazaniu restauracji w ręce franczyzobiorcy przestajemy bowiem wykazywać jej sprzedaż i koszty w wynikach spółki, a raportujemy tylko przychody uzyskiwane z opłat franczyzowych. Konsekwentnie realizujemy ten proces przekształceń na franczyzę i obecnie Sfinks ma już tylko kilka restauracji własnych” – wyjaśnia prezes Sfinksa.
Na koniec września 2025 r. spółka zarządzała 77 lokalami (bez lokali Piwiarnia), z których zdecydowana większość to restauracje SPHINX.
Zaprezentowane dane spółki są wynikami wstępnymi. Ostateczne wyniki jednostkowe i skonsolidowane za III kwartał 2025 zostaną podane 28 listopada br.
Przychody gastronomiczne to przychody wszystkich lokali działających pod markami należącymi do Grupy Sfinks Polska, z wyłączeniem sieci Piwiarnia.
Sfinks Polska ma w portfolio 106 lokali gastronomicznych
Grupa Sfinks Polska zarządza 106 lokalami gastronomicznymi na terenie Polski, w tym siecią 72 restauracji SPHINX (segment casual dining), siecią 28 pubów Piwiarnia (segment gastro pubów) oraz 1 restauracją Chłopskie Jadło (segment casual dining), 1 Lepione&Pieczone, 3 lokalami The Burgers oraz 1 lokalem Sphinx Cocktail Bar.
Spółka prowadzi też sprzedaż w dostawie w oparciu o marki dostępne w dowozie m.in. SPHINX, The Burgers, Och! PITA, Yolo Chicken czy Da Mamma. Pod względem wielkości sprzedaży oraz liczby restauracji, Sphinx jest największą w Polsce siecią typu casual dining. Sfinks Polska jest jednocześnie trzecią pod względem przychodów firmą gastronomiczną w Polsce.
