Wg danych GUS sprzedaż detaliczna w cenach stałych w listopadzie 2025 r. była wyższa niż przed rokiem o 3,1% (taki sam wzrost notowano w listopadzie 2024 r.). W porównaniu z październikiem 2025 r. nastąpił spadek sprzedaży detalicznej o 3,3%. Kategoria odzież, obuwie” odnotowała wzrost o 12,2%.
W okresie styczeń-listopad 2025 r. sprzedaż wzrosła o 4,4% w skali roku (wobec wzrostu o 2,7% w analogicznym okresie 2024 r.).
Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym, w listopadzie 2025 r. sprzedaż detaliczna w cenach stałych była o 5,5% wyższa niż w analogicznym miesiącu ub. roku oraz wzrosła o 1,1% w porównaniu z październikiem br.
„W listopadzie 2025 r. niższy niż w poprzednich dwóch miesiącach wzrost sprzedaży detalicznej r/r (w cenach stałych) spowodowany był m.in. mniejszą liczbą dni handlowych w porównaniu z listopadem 2024 r.” – czytamy w komunikacie GUS.
W listopadzie 2025 r. wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2024 r. odnotowano w większości grup. Spośród prezentowanych kategorii towarów sprzedaż zwiększyła się znacznie w grupach: „meble, rtv, agd” (o 16,6%), „tekstylia, odzież, obuwie” (o 12,2%). Wzrost sprzedaży obserwowano również w przedsiębiorstwach zaklasyfikowanych do grup: „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 2,1%), „pozostałe” (o 0,9%). Spadek sprzedaży nastąpił w grupach „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 5,2%) oraz „żywność, napoje i wyroby tytoniowe”(o 2,9%).
E-commerce na fali wzrostu
W listopadzie 2025 r. wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących była o 6,6% wyższa niż przed rokiem. Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zwiększył się z 10,7% do 11,0%. Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet wzrost udziału raportowały przedsiębiorstwa z grup: „tekstylia, odzież, obuwie” (z 27,3% przed rokiem do 28,6%), „meble, rtv, agd” (odpowiednio z 21,3% do 21,4%). Natomiast spadek udziału wykazały jednostki z grupy „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 27,5% do 22,1%).
Komentarze ekspertów
„Sprzedaż detaliczna w listopadzie wzrosła o 3,1%r/r (ING: 3,2%; konsensus: 3,9%). Po rozczarowujących danych z przemysłu i budownictwa wzrost PKB pod koniec 2025 wciąż stoi konsumpcją. W 2026 liczymy na większe wsparcie ze strony inwestycji, w tym tych napędzanych środkami z KPO” – skomentowali ekonomiści ING BSK.
„Sprzedaż detaliczna również nieco rozczarowała w listopadzie – 3,1% r/r przy konsensusie 3,9. Dane sektorowe wskazują, że to głównie efekt słabszych zakupów bieżących: żywności, farmaceutyków oraz prasy. Na tym tle sprzedaż dóbr trwałych wygląda pozytywnie” – napisali analitycy mBanku.
” GUS opublikował dane o sprzedaży detalicznej za listopad 2025 r., które pokazują wyraźne wyhamowanie dynamiki po bardzo mocnym październiku. Sprzedaż detaliczna w cenach stałych była wyższa niż przed rokiem o 3,1 proc., natomiast w porównaniu z październikiem spadła o 3,3 proc. Taki obraz listopada nie powinien jednak zaskakiwać. Historyczne dane pokazują, że listopad często przynosi korektę dynamiki miesiąc do miesiąca, przy jednoczesnym wzroście udziału e-commerce w sprzedaży ogółem – i dokładnie taki obraz widzimy także w tym roku.
Listopad to miesiąc, który – zwłaszcza w handlu internetowym – rządzi się inną logiką niż pozostałe. Okres intensywnych promocji sprawia, że konsumenci kupują częściej, ale przy niższej średniej wartości koszyka. Dane rynkowe wskazują, że w e-commerce liczba transakcji w listopadzie rosła, podczas gdy wartość pojedynczego zamówienia była niższa niż w październiku. To klasyczny efekt silnej presji cenowej związanej z listopadowymi promocjami, który nie musi oznaczać osłabienia popytu, lecz zmianę jego struktury.
W ujęciu narastającym, w okresie styczeń–listopad 2025 r., sprzedaż detaliczna wzrosła o 4,4 proc. rok do roku, wobec 2,7 proc. w analogicznym okresie 2024 r. To potwierdza, że mimo miesięcznych wahań konsumpcja w całym 2025 r. pozostaje wyraźnie silniejsza niż rok wcześniej.
Na tle handlu ogółem stabilnie prezentuje się e-commerce. W listopadzie wartość sprzedaży internetowej była o 6,6 proc. wyższa niż przed rokiem, a udział sprzedaży online w handlu detalicznym wzrósł z 10,7 proc. do 11,0 proc. To najwyższy poziom od listopada 2023 r. i potwierdzenie, że kanał internetowy w okresach promocyjnych przejmuje coraz większą część popytu konsumenckiego.
W rozbiciu na poszczególne kategorie widać, że nie wszystkie segmenty e-commerce rozwijają się w tym samym tempie. W listopadzie wzrósł udział sprzedaży internetowej w grupach tekstylia, odzież, obuwie – z 27,3 proc. do 28,6 proc., oraz meble, RTV, AGD – z 21,3 proc. do 21,4 proc. W przypadku odzieży jest to jeden z najwyższych poziomów obserwowanych w ostatnich latach i kolejny dowód na trwałe przenoszenie zakupów tej kategorii do kanału online, które szczególnie wyraźnie ujawnia się w końcówce roku.
Listopadowe dane pokazują więc rynek, w którym po bardzo mocnym październiku widoczne jest wyhamowanie dynamiki w ujęciu miesiąc do miesiąca, a jednocześnie rośnie znaczenie sprzedaży internetowej. Grudzień – zgodnie z historycznym schematem – najpewniej przyniesie spadek udziału e-commerce oraz ujemną dynamikę miesiąc do miesiąca. Kluczowe będzie natomiast to, czy w kolejnych miesiącach utrzyma się dodatnia dynamika sprzedaży online rok do roku, co potwierdzałoby trwałość zmian obserwowanych w drugiej połowie 2025 r.” – skomentował dane GUS Miłosz Mickiewicz, dyrektor ds. sprzedaży i rozwoju biznesu w Grupie Comperia.pl SA.