Newsletter SCF News
Dołącz do 7000 odbiorców!

Newbridge: klienci wracają do restauracji i kawiarni w centrach handlowych

Centra handlowe przyciągają coraz więcej odwiedzających. Footfall w obiektach stale rośnie i dziś lokuje się na poziomie znacznie wyższym niż rok temu. Jak podaje w swoich najnowszych danych Polska Rada Centrów Handlowych, tylko w sierpniu do małych i średnich obiektów wróciło aż 89% klientów, w porównaniu do wyników z sierpnia 2019 r. Odczuli to handlowcy, ale i restauratorzy.

– W ostatnich dwóch miesiącach obserwujemy powrót klientów nie tylko do sklepów. Kupujący wrócili także do restauracji i kawiarni, a tym samym znów zaczęli korzystać w pełni ze wszystkich funkcji, jakie dziś oferują centra. Obiekty handlowe ponownie stały się miejscami spotkań, integracji i relaksu, a nie tylko szybkich zakupów – zauważa Marta Drzewiecka, Director w Newbridge.

3 na 4 Polaków nie ma obaw związanych z zakupami w centrach handlowych

Powrotom sprzyjają nastroje. Już 3 na 4 Polaków nie ma obaw związanych z zakupami w centrach handlowych, co jest wynikiem najlepszym od wybuchu pandemii. Aż 63% gotowe jest dziś pójść do restauracji i zjeść lunch czy wpić kawę przy stoliku, a nie jak w ostatnich miesiącach zamawiać jedzenie na wynos lub z dowozem – to również najlepszy wynik od wielu miesięcy – podaje Deloitte.

R E K L A M A

Tyle samo nie ma także oporów przed spotkaniami face to face, co jest kluczowe chociażby dla powrotu kultury foodie, czyli m.in. sprawnego działania stref food court, czy organizacji wydarzeń z atrakcjami gastronomicznymi (np. popularnych zlotów food trucków). Tego typu akcja ostatnio cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem w centrum handlowym Nowe Czyżyny w Krakowie.

– Tak dobrych wskaźników, pokazujących spadek niepokoju, nie było od miesięcy! Również prognozy są entuzjastyczne. W sklepach znów są klienci, a w restauracjach i kawiarniach goście. I chociaż odrobienie strat w każdej z branż wciąż jest bardzo trudne, bo straty na rynku są wielomiliardowe, to ostatnie miesiące napawają ostrożnym optymizmem – mówi.

Optymizm płynie także z danych rynkowych. Poluzowanie obostrzeń w I połowie tego roku mocno zauważalne jest w sprzedaży detalicznej, zwłaszcza w drugiej połowie tego okresu. O tym, że Polacy wracają do restauracji świadczyć może chociażby spadek sprzedaży m.in. wędlin – o 4,7% i warzyw – o 4% – podaje w swoich analizach Panel Gospodarstw Domowych GfK Polonia.

–Zamiast przyrządzać potrawy w domu, znów jemy na mieście i w centrach handlowych, ale także nie rezygnujemy z zamawiania na wynos i z dostawą, co dodatkowo wspiera restauratorów. Fakt, że spada sprzedaż produktów typowych dla domowej kuchni, pokazuje wyraźnie, że Polacy wracają do zwyczajów sprzed wybuchu pandemii – mówi Marta Drzewiecka.

Nowe Czyżyny: obroty najemców segmentu gastronomii wzrosły o blisko 36%

Ale nie tylko wskaźniki rynkowe świadczą o powrocie Polaków do lokali gastronomicznych. Widać to także na konkretnych przykładach z portfolio Newbridge. Tylko w lipcu tego roku w porównaniu do lipca 2020 r. w centrum handlowym Nowe Czyżyny w Krakowie obroty najemców segmentu gastronomii wzrosły o blisko 36%. Również w Nowych Bielawach w Toruniu restauracje zanotowały wzrost rzędu ponad 15%.

– Obserwujemy dziś 3 grupy klientów restauracji. Pierwsza odwiedza je przy okazji zakupów, robiąc sobie przerwę na lunch, kawę czy deser w strefie food court lub w samym lokalu. Druga grupa odwiedza centra z myślą o konkretnej restauracji, często są to mieszkańcy okolicznych osiedli, którzy przychodzą na obiad. Trzecia grupa to powoli wracający do biur pracownicy. Ta ostatnia jest szczególnie zauważalna w Nowych Czyżynach – wylicza Marta Drzewiecka.

Wszystko idzie w dobrą stronę? – Przed restauratorami, ale i całym rynkiem retail wciąż jest wiele pracy. Ostatnie miesiące pokazują jednak, że możliwy jest powrót na właściwe tory, zwłaszcza, że prognozy o upadku handlu tradycyjnego były zbyt pochopne, co widać zarówno we wskaźnikach odwiedzin galerii, wysokiej konwersji, jak i w najnowszych danych, pokazujących odpływ klienta z online na rzecz sklepów stacjonarnych – komentuje.

Newbridge Poland to spółka założona w 2015 roku przez międzynarodową grupę Somerston, skupiająca się na inwestowaniu w centra handlowe typu ‘convenience’ oraz parki handlowe. Obecnie w portfolio Newbridge Poland znajduje się 6 obiektów handlowych w Polsce: Centrum Nowe Czyżyny w Krakowie, Centrum Nowe Bielawy w Toruniu, Centrum Nowa Górna w Łodzi oraz Parki Handlowe Newbridge, zlokalizowane w Grodzisku Mazowieckim, Włocławku i Namysłowie.