Daniel Ervér, H&M: nadal optymalizujemy portfolio sklepów

Sprzedaż netto grupy H&M w pierwszym kwartale wzrosła o 3 procent do 55 333 mln SEK (53 669). W walutach lokalnych sprzedaż netto wzrosła o 2 procent, przy około 3 procentach mniejszej liczbie sklepów w porównaniu z rokiem poprzednim. Na dzień 28 lutego 2025 r. grupa H&M miała 4213 (4338) sklepów, tj. łączna liczba sklepów zmniejszyła się o 125 sklepów w porównaniu z tym samym momentem w roku poprzednim.

Zysk brutto wyniósł 27 169 mln SEK (27 655). Odpowiada to marży brutto w wysokości 49,1 procent (51,5). Na marżę brutto w tym kwartale wpłynęły negatywne czynniki zewnętrzne, zwiększone obniżki cen i inwestycje w ofertę dla klientów. Korona szwedzka umocniła się w pierwszym kwartale, w wyniku czego efekty ponownej wyceny walut również negatywnie wpłynęły na marżę brutto w porównaniu z rokiem poprzednim.

Koszty sprzedaży i administracyjne wyniosły 25 938 mln SEK (25 564). W walutach lokalnych koszty te były porównywalne z rokiem poprzednim.

Zysk operacyjny wyniósł 1203 mln SEK (2077), co odpowiada marży operacyjnej wynoszącej 2,2 proc. (3,9). Spadek zysku operacyjnego jest spowodowany niższą marżą brutto.

Wynik po opodatkowaniu wyniósł 579 mln SEK (1,2311). Zapasy w handlu wyniosły 41008 mln SEK (37630), co stanowi wzrost o 9 proc. Po uwzględnieniu różnic kursowych zapasy w handlu wzrosły o 11 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Wyższe koszty zakupu odzwierciedlone w słabszej marży brutto w pierwszym kwartale wyjaśniają większość wzrostu zapasów w handlu. Ponadto wydłużony czas transportu związany z sytuacją na Morzu Czerwonym nadal wpływał na zapasy. Skład zapasów w handlu ocenia się jako dobry.

Przepływy pieniężne z działalności operacyjnej wzrosły do ​​4201 mln SEK (3967). Środki pieniężne i ich ekwiwalenty, plus niewykorzystane linie kredytowe, wyniosły 34 470 mln SEK (38 710). Oczekuje się, że sprzedaż grupy H&M w marcu 2025 r. wzrośnie o 1 procent w walutach lokalnych w porównaniu z tym samym miesiącem poprzedniego roku.

Szacuje się, że ogólny negatywny wpływ czynników zewnętrznych, zwiększonych obniżek cen i inwestycji w ofertę dla klientów będzie już znacznie mniejszy w drugim kwartale niż w pierwszym kwartale, podczas gdy współpraca ze strategicznymi dostawcami jest pogłębiana i przynosi dodatkowe pozytywne efekty. Obecnie istnieją warunki, aby miały one pozytywny ogólny wpływ w drugiej połowie roku w porównaniu z poprzednim rokiem, przy jednoczesnym wzmocnieniu oferty dla klientów.

„Sprzedaż wzrosła o 3 procent w SEK w pierwszym kwartale, a kolekcje damskie zostały dobrze przyjęte. Zysk operacyjny i rentowność zostały dotknięte przez czasowo trudne warunki rozwoju marży brutto. Naszymi głównymi priorytetami są wzmocniona oferta produktów, bardziej inspirujące doświadczenie zakupowe i silniejsza marka. Dzięki temu tworzymy warunki do długoterminowego, dochodowego i zrównoważonego wzrostu” – Daniel Ervér, CEO.

„Sprzedaż w pierwszym kwartale wzrosła o 3 procent w SEK i o 2 procent w walutach lokalnych. Rozwój sprzedaży był dobry w Europie Zachodniej, Południowej i Wschodniej, z pozytywnym rozwojem w Niemczech i Polsce. Sprzedaż internetowa nadal rozwijała się dobrze, co pokazuje, że klienci doceniają nasz ulepszony sklep cyfrowy. Nadal optymalizujemy portfolio sklepów, zamykając wybrane sklepy. Weszliśmy w kwartał z prawie 120 sklepami mniej niż w tym samym okresie w zeszłym roku i mieliśmy 40 zamknięć netto sklepów w tym okresie.

Na rentowność w kwartale negatywnie wpłynęła słabsza marża brutto, na którą z kolei wpłynęły negatywne czynniki zewnętrzne, zwiększone obniżki cen i inwestycje w ofertę dla klientów. Szacujemy, że ogólny negatywny wpływ tych czynników będzie już znacznie mniejszy w drugim kwartale niż w pierwszym.

Chociaż poczyniliśmy znaczące postępy w realizacji naszego planu i mamy dobrą kontrolę kosztów, nasza sprzedaż i zyski w tym kwartale były nieco słabsze, niż planowaliśmy – ale pierwszy kwartał jest dla nas najgorszym kwartałem w roku pod względem sprzedaży i marży, i jesteśmy pewni, że pójdziemy naprzód. 

Widzimy, że wprowadzone przez nas ulepszenia, zwłaszcza w asortymencie dla kobiet, zaczynają mieć pozytywny wpływ. Tutaj uprościliśmy organizację i szybciej dostosowujemy się do nowych trendów i tworzymy bardziej odpowiedni asortyment. W ciągu roku wdrażamy podobne ulepszenia dla wszystkich naszych grup klientów. 

Dzięki naszemu modelowi omni kontynuujemy integrację kanałów sprzedaży fizycznej i cyfrowej, ułatwiając naszym klientom znalezienie tego, czego szukają. Ulepszony sklep cyfrowy został wprowadzony na większą liczbę rynków w tym kwartale i został dobrze przyjęty przez naszych klientów. Ulepszenia naszych sklepów fizycznych nadal mają wysoki priorytet. Oprócz przebudowy kluczowych sklepów w kilku dużych miastach, rozszerzamy ulepszenia doświadczeń klientów na większą liczbę sklepów na większej liczbie rynków w ciągu roku. 

Mamy stabilną pozycję finansową, która daje nam elastyczność w ustalaniu priorytetów dla tego, co tworzy największą wartość dla naszych klientów. Biorąc pod uwagę niepewność makroekonomiczną i geopolityczną, ważne jest, abyśmy nadal w pełni koncentrowali się na naszym planie i oferowali najlepsze połączenie mody, jakości, ceny i zrównoważonego rozwoju dla każdego. Dlatego też dalej wzmacniamy naszą ofertę dla klientów poprzez ulepszoną ofertę produktów, bardziej inspirujące doświadczenie zakupowe i silniejszą markę. Stwarza to warunki dla długoterminowego, dochodowego i zrównoważonego wzrostu, z marką H&M i organicznym wzrostem w centrum uwagi”- dodaje Daniel Ervér, CEO.

Ekspansja

Ekspansja odbywa się z naciskiem na zwiększoną sprzedaż wielokanałową. Klienci chcą się inspirować i mieć dostępne produkty, aby mogli robić zakupy gdzie, kiedy i jak chcą – w sklepach, na stronach internetowych marek, na rynkach cyfrowych i w mediach społecznościowych. Inwestycje w sklepy fizyczne i cyfrowe będą kontynuowane w 2025 r. w takim samym tempie jak w 2024 r., aby zapewnić jeszcze bardziej inspirujące doświadczenie, a jednocześnie zoptymalizować portfolio sklepów pod kątem ciągłej rentowności i wzrostu.

H&M otwiera swój pierwszy sklep w Salwadorze w 2025 r. Pierwsze sklepy H&M w Brazylii zostaną otwarte w drugiej połowie 2025 r. Pierwsze dwa sklepy zostaną otwarte w São Paulo, a trzeci sklep w Campinas. Paragwaj stanie się nowym rynkiem H&M, a pierwszy sklep zostanie otwarty w 2026 r. COS został otwarty na rynku SSF w Korei Południowej w pierwszym kwartale 2025 r. Arket otworzy swoje pierwsze sklepy w Norwegii, Austrii, Grecji i Irlandii w 2025 r. COS otworzył się na rynku SSF w Korei Południowej w pierwszym kwartale 2025 roku. Arket otworzy swoje pierwsze sklepy w Norwegii, Austrii, Grecji i Irlandii w 2025 roku.

Grupa H&M kontynuuje renegocjacje dużej liczby umów najmu, co obejmuje również przebudowę, a także dostosowanie liczby sklepów i powierzchni sklepowej, aby zapewnić sobie odpowiednie portfolio sklepów na każdym rynku. Umowy grupy H&M pozwalają na renegocjację lub rozwiązanie około jednej trzeciej umów najmu każdego roku. Na rok 2025 plan zakłada otwarcie około 80 nowych sklepów. Większość otwarć będzie miała miejsce na rynkach wzrostowych.

Około 190 sklepów ma zostać zamkniętych, głównie na ugruntowanych rynkach. Zamknięcia obejmują dużą liczbę sklepów Monki. Kilka z nich zostanie przekształconych w sklepy Weekday, a pozostałe sklepy mają zostać zamknięte. Przy ponad 4200 sklepach, modernizacja portfolio sklepów pozostanie priorytetem i jest obszarem, w którym dokonywane są największe inwestycje.

W 2025 r. modernizacje będą kontynuowane w szybkim tempie poprzez otwarcia, przebudowy, ulepszenia układu i instalacje technologiczne. Liczba sklepów i rynki według marki Na dzień 28 lutego 2025 r. grupa H&M miała 4213 (4338) sklepów, tj. łączna liczba sklepów zmniejszyła się o 125 sklepów w porównaniu z tym samym momentem w roku poprzednim, co odpowiada redukcji o około 3 procent. W ciągu pierwszych trzech miesięcy bieżącego roku obrotowego otwarto 8 (16) nowych sklepów, a zamknięto 48 (47) sklepów. Łącznie 257 (272) sklepów grupy jest prowadzonych przez partnerów franczyzowych.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz