[WYWIAD] Elżbieta Kutrasińska, Redkom Development: na SCF pokażemy wszystkie najnowsze projekty

Na naszym stoisku podczas SCF 2025 Spring zaprezentujemy parki handlowe, które planujemy oddać do użytku w przeciągu 2 najbliższych lat – w rozmowie z SCFNews | Retailnet.pl mówi Elżbieta Kutrasińska, Head of Leasing, Redkom Development. Firma jest wystawcą targów #scf2025spring.
Redkom Development będzie kolejny raz obecny z własnym stoiskiem na kwietniowych targach SCF 2025 Spring. Z jakimi planami i celami spółka pojawi się na targach?
W latach 2023 i 2024 skomercjalizowaliśmy i uruchomiliśmy 3 parki handlowe o łącznej powierzchni ok. 46 000 mkw.: Park Glinianka w Łubnej (obecnie BIG Łubna), Ozimska Park w Opolu oraz Comfy Park Bielik w Bielsku-Białej. Jednocześnie wszystkie te obiekty sprzedaliśmy w minionym 2024 roku. Ten rok otworzyliśmy wieloma nowymi projektami na różnych etapach realizacji.
Targi SCF Spring 2025 schodzą się z dynamiczną komercjalizacją projektów obecnych w naszym portfolio. Naprawdę mamy o czym rozmawiać z najemcami. Mamy bardzo sprecyzowany cel szczegółowo określony w czasie – dysponujemy bardzo atrakcyjnymi lokalizacjami pod duże parki handlowe. Planujemy te projekty sprawnie skomercjalizować.
Informowaliśmy na łamach SCFNews | Retailnet.pl o kilku nowych projektach jak parki handlowe w Otwocku i Dzierżoniowie. Które projekty są obecnie dla was kluczowe?
Z uwagi na terminy otwarcia nowych parków handlowych zamykamy negocjacje dotyczące wynajmu lokali w Przystanku Karkonosze (GLA ok. 16 000 mkw.) w Miłkowie na przedmieściach Karpacza. Obiekt ten otwieramy w sierpniu tego roku. Kolejne otwarcie to Nowe Glinki (GLA 16 000 mkw.) w Bydgoszczy z planowanym otwarciem w Q1 2026 – komercjalizacja również jest zaawansowana.
Jednocześnie, przy współpracy z Mallson Polska, pracujemy nad wynajmem powierzchni handlowych w Świderku (ok. 24 000 m2) w Otwocku oraz w Silesianie (ok. 19 000 mkw.) w Dzierżoniowie. Parki handlowe w Otwocku i w Dzierżoniowie mają planowane terminy otwarcia Q3/Q4 2026 roku. Oczywiście nie są to jedyne nasze realizacje, projektów na etapie komercjalizacji jest zdecydowanie więcej.
Zazwyczaj targi SCF są momentem, w którym firmy wychodzą na rynek z nowymi projektami lub zmianami w istniejących projektach. Czy także zaskoczycie nowościami?
Zdecydowanie tak. Na naszym stoisku zaprezentujemy parki handlowe, które planujemy oddać do użytku w przeciągu 2 najbliższych lat. Pracujemy nad obiektem w Białymstoku (ok. 14 000 GLA) z terminem otwarcia w 2026 roku. Podobny wielkościowo obiekt (ok. 14 000 GLA) otworzymy w Lublinie również w 2026 roku. Zaprezentujemy także projekt parku handlowego w Tarnowie z dużą powierzchnią handlu ponad 22 000 mkw. i terminem otwarcia w 2027 r.
Podczas targów na naszym stoisku po raz pierwszy pokażemy wizualizacje planowanych obiektów oraz przekażemy szczegóły poszczególnych realizacji i możliwości wynajmu powierzchni. Zespół leasingu Redkom Development przygotowany jest na bardzo aktywne dwa dni targów SCF. Przy tak dużej liczbie nowych projektów wiemy, że każda minuta tego wydarzenia jest na wagę złota.
Rok temu zaczynaliście przygodę z targami SCF prezentując kilka parków handlowych. Obecnie mówimy o dużej skali projektów pod względem liczby, jak i powierzchni handlu. Czy to znaczące wyzwanie dla wzrastającej organizacji?
Zdecydowanie ciężko pracujemy na wspólny sukces. Prezes Redkom Development Łukasz Komierowski dba nie tylko o to, aby nie brakowało nam pracy, ale również sukcesywnie tworzy zespół. W ciągu ostatniego roku liczba pracowników dwukrotnie wzrosła. Powiększył się zespół leasingu oraz project managementu. Struktury firmy rosną z myślą o coraz większych wyzwaniach i możliwościach, które są ich nieodłącznym elementem. Świadomość, że budujemy silny zespół z wysokimi kompetencjami, jest wsparciem i daje siłę do realizacji rozbudowanych projektów przy zachowaniu wysokiej jakości procesów.
Działamy wielotorowo i dbamy o szczegóły na każdym etapie, od wyboru atrakcyjnej lokalizacji pod nowy park handlowy, przez nowoczesny i funkcjonalny projekt, certyfikacje BREEAM na poziomie Very Good, po przemyślany dobór najemców i szybką realizację rozpoczętej budowy.
Wszystkie otwarte parki handlowe otrzymały branżowe nagrody i wiele nominacji: CEEQA, Property Forum, CIJ Awards, CEE Retail Awards, European Property Awards. Co chyba najistotniejsze Redkom Development zwyciężył w kategorii Retail Developer of the Year w konkursie CEE Retail Awards 2025 (deweloper roku całego rynku handlowego w regionie CEE). Nasza praca jest przemyślana, wkładamy dużo serca w to, co robimy.
Porozmawiajmy o samym wynajmie powierzchni w parkach handlowych. Jakie zmiany zaszły na rynku w tym obszarze w ostatnim czasie, zarówno w zakresie pojawiających się problemów, jak i w zmianach dotyczących tenant mixu?
O ile galerie handlowe mają dostęp do wszystkich marek detalicznych funkcjonujących na naszym rynku, o tyle w parkach handlowych wybór najemców cały czas jest ograniczony. Panuje przekonanie, że klient parku handlowego szuka jedynie ofert dyskontowych. Dlatego też mamy podwójną pracę do wykonania, prowadzimy negocjacje cenowe i pracujemy nad zmianą przekonań wielu najemców, którzy nie mają doświadczeń w sprzedaży poza galeriami handlowymi, czy centrami handlowymi. Dziś w większych aglomeracjach, w dużych parkach handlowych funkcjonujących z dobrym operatorem spożywczym i szeroką ofertą są także klienci z zasobniejszym portfelem.
Zauważyło to już wiele firm rozszerzając ekspansję o segment parków. Należą tu szczególnie marki z branży fashion, obuwniczej czy jubilerskiej. Skłamałabym więc mówiąc, że nic w tym temacie nie uległo zmianie. Jest pewna dyskretna zmiana, ale trzeba pamiętać, że to jest proces. Zasadnicze znaczenie ma skala projektu, budując duże parki, kilkunastotysięczne, czy nawet powyżej 20 000 mkw. GLA możemy stworzyć atrakcyjny tenant mix i idealne miejsce na szybkie i wygodne zakupy dla każdego.
Duża powierzchnia handlu pozwala na wprowadzenie popularnych sieciówek, licznych usług, gastronomii, a także na stworzenie miejsca dla lokalnych biznesów. Ciekawa i różnorodna oferta jest gwarancją atrakcyjności nowego obiektu handlowego. Takie miejsce handlu będzie przyciągać zróżnicowanych klientów i pozwoli na rozwój sieciom dyskontów niespożywczych, jak również sklepom kojarzonym dotychczas z centrami handlowymi.
Myślę, że będzie to główny trend w najbliższych latach. Nowo powstające, duże parki handlowe będą chciały rywalizować z istniejącymi miejscami handlu budując konkurencyjną ofertę wykraczającą poza to z czym obecnie kojarzymy zakupy w parku handlowym.
Rozmawiał: Radosław Rybiński
REDKOM DEVELOPMENT to deweloper specjalizujący się w realizacji dużych parków handlowych, zarówno inwestycji typu greenfield, jak i brownfield, zgodnie z wymogami nowoczesnego handlu, przy współpracy ze znanymi i sprawdzonymi partnerami. Realizuje także projekty logistyczne i mieszkaniowe.
Firma działa na rynku polskim, rumuńskim i hiszpańskim. W 2023 i 2024 roku Redkom Development oddał do użytkowania 46 tys. mkw. parków handlowych w Polsce.
Obecnie spółka realizuje kolejne inwestycje komercyjne, których łączna powierzchnia handlowa przekroczy 100 000 tys. mkw.
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter