Katarzyna Gajewska, CBRE: polski rynek handlowy potrzebuje nowych graczy

Potrzebujemy nowych graczy, zarówno lokalnych, jak i międzynarodowych marek, które wniosą świeżość i różnorodność do oferty centrów handlowych – uważa Katarzyna Gajewska, Associate Director, Research w CBRE, która była jedną z prelegentek części konferencyjnej #scff2025spring.
Wśród globalnych wyzwań, Gajewska wymieniła niepewność gospodarczą, wysoką inflację i potencjalne cła. Lokalne problemy to m.in. potrzeba optymalizacji sieci sprzedaży oraz rosnące znaczenie odpowiednio dobranych lokalizacji.
Mimo to – zdaniem Gajewskiej – sektor handlowy może patrzeć w przyszłość z optymizmem. Poprawa sytuacji finansowej konsumentów przekłada się na rosnącą siłę nabywczą, a turystyka – która dynamicznie się rozwija – pozostaje silnym motorem napędowym dla handlu. Ponadto e-commerce nie stanowi już zagrożenia, lecz funkcjonuje jako uzupełnienie tradycyjnych form sprzedaży.
Aż 60% powierzchni handlowej w Polsce – czyli ponad osiem milionów metrów kwadratowych – to obiekty mające ponad 15 lat. W zmieniających się realiach rynkowych centra te muszą znaleźć nowe sposoby na przyciąganie klientów. Jednym z najczęstszych kierunków rozwoju jest rozbudowa oferty gastronomicznej oraz stref rozrywki.
„Widzimy bardzo dużo modernizacji czy tworzenia nowych stref food court. To jest jeden z pomysłów. Wprowadzanie rozrywki również jest takim pomysłem, po który często obiekty sięgają” – powiedziała Katarzyna Gajewska, Associate Director, Research w CBRE.
“Oferta rozrywkowa to jest coś relatywnie jeszcze nowego, z czego uczymy się korzystać. Ona powstaje nie tylko w centrach handlowych. Mamy rozwój też parków rozrywki, różnych innych konceptów, które niekoniecznie w centrach handlowych się lokują” – mówiła Katarzyna Gajewska.
Gajewska zwróciła też uwagę, że centra handlowe przekształcają się w miejsca spędzania wolnego czasu. Odwiedzane są rzadziej, ale wizyty w nich są bardziej celowane.
W jej opinii na polskim rynku mamy niepokojąco dużą liczbę zamknięć i to nie tylko lokalnych graczy, ale i znanych brandów.
“Potrzebujemy nowych graczy i to lokalnych i to międzynarodowych. Potrzebujemy takiej świeżej oferty, bo oprócz tego, że pojawia się mniej nowych, to zauważamy też więcej marek, które się zamykają, które wychodzą z Polski. Potrzebna jest tutaj świeżość” – dodała Katarzyna Gajewska podczas targów #scf2025spring.
Targi #scf2025spring odbywały się w dniach 8-9 kwietnia na Stadionie Legii. Nieodłącznym ich elementem jest część konferencyjna. W tym roku na scenie pojawiło się aż 25 gości, którzy mówili o kluczowych wyzwaniach stojących przed rynkiem centrów handlowych w Polsce. Wszystkie prezentacje i wystąpienia zostały już opublikowane na kanale YouTube oraz na Linkedin.
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter