VRG raportuje dobre wyniki na zakończenie roku 2024
Ostatni rok był dobrym czasem dla VRG. Firma kończy rok 2024 rekordowym sprzedażowo kwartałem W.KRUK i wyraźnie lepszymi wynikami operacyjnymi największych marek odzieżowych.
W najnowszym raporcie rocznym Grupa VRG podała, że jej skonsolidowane przychody w 2024 roku wyniosły 1,38 mld zł i były o 73,3 mln zł wyższe niż w roku 2023. Skonsolidowany zysk operacyjny był na poziomie 126,8 mln zł, wobec 112,1 mln zł w roku poprzednim.
Podsumowując wyniki spółki za 12 miesięcy ubiegłego roku Spółka pokazała lepsze wyniki trzech głównych marek odzieżowych: Vistuli, Bytomia i Wólczanki, będące efektem zmian wdrożonych przez zespół segmentu fashion w strukturze kolekcji, strategii marketingowej oraz optymalizacji sieci sprzedaży, a także większej dyscypliny kosztowej. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami efekty wdrażanych zmian zaczęły być widoczne w IV kwartale 2024 r.
„Wydaje się, iż przełamaliśmy negatywny trend w segmencie odzieżowym, pomimo rosnących kosztów operacyjnych i słabnącego ruchu w galeriach handlowych, a co za tym idzie – w naszych sklepach. Widzimy, że decyzje o strategicznych zmianach w ofercie marek owocują lepszą kondycją biznesu, wyższą marżą i lepszym EBIT sklepów. W.KRUK, który już zdążył przyzwyczaić nas do bardzo dobrych dynamik, nadal radził sobie dobrze, niemniej jednak odczuliśmy globalne ochłodzenie popytu w obszarze zegarków, które nie omija też Polski” – podsumował Mateusz Kolański, Prezes Zarządu VRG.
Jak podała spółka w raporcie rocznym, cały rok 2024 charakteryzował się rosnącą presją kosztową, wynikającą głównie ze wzrostu wynagrodzeń oraz indeksacji czynszów najmu powierzchni handlowych.
W 2025 roku Spółka planuje skupić się na dalszej poprawie wyników we wszystkich markach, m.in. poprzez stymulowanie trafficu dzięki intensyfikacji działań marketingowych oraz efektywniejszym wykorzystaniu narzędzi CRM i marketing automation, co powinno wpłynąć na wzrost przychodu. Spółka nadal będzie koncentrować się na mitygowaniu presji kosztowej.
Poprawa w segmencie odzieżowym
Przychody segmentu odzieżowego w 2024 roku wyniosły 604 mln zł, co oznacza wzrost o 1,9 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Największy udział we wzroście miały marki Wólczanka i Bytom, które powstrzymały tendencję spadku przychodów obserwowaną w 2023 roku. Poprawie uległa struktura kolekcji, poziomu zatowarowania salonów oraz podejście do polityki promocyjnej i cenowej.
Zysk brutto na sprzedaży segmentu odzieżowego wyniósł 355,3 mln zł, czyli o 6,5 proc. więcej niż rok wcześniej, a marża brutto wzrosła do 58,8 proc. (+2,5 p.p. r/r). Strata operacyjna segmentu została znacząco zmniejszona – z 20,5 mln zł w 2023 roku do 3,8 mln zł w 2024 roku.
“Obiecujące efekty wprowadzonych zmian w segmencie odzieżowym były szczególnie widoczne w IV kwartale, kiedy wypracowaliśmy zysk operacyjny na poziomie 20,6 mln zł, w porównaniu do 0,7 mln zł w analogicznym okresie roku poprzedniego. To utwierdza nas w przekonaniu o słuszności obranego kierunku” – komentuje Mateusz Kolański, Prezes Zarządu VRG.
Siła marek własnych chroni wynik segmentu jubilerskiego
Dla spółki W.KRUK S.A. rok 2024 był bardziej wymagający niż rok 2023, głównie ze względu na globalne ochłodzenie w segmencie zegarków luksusowych, które od lat stanowią istotną część przychodów marki. W.KRUK odnotował bardzo dobre wyniki w sprzedaży biżuterii, w tym również w kanale online, co pozwoliło zrekompensować mniejszą dynamikę przychodów w segmencie zegarkowym.
W 2024 roku przychody segmentu jubilerskiego wyniosły 770,9 mln zł, co oznacza wzrost o 8,7 proc. rok do roku, a zysk brutto na sprzedaży osiągnął poziom 407,5 mln zł (+9,5 proc. r/r). Zysk operacyjny wyniósł 130,7 mln zł, natomiast zysk netto 99,5 mln zł. Warto podkreślić, że w czwartym kwartale 2024 roku W.KRUK wypracował prawie 250 mln zł przychodów, co oznacza wzrost o blisko 10 proc. rok do roku.
Marka kontynuowała również rozwój swojej sieci na Węgrzech, gdzie otwarto kolejne salony stacjonarne. Wyniki spółki zależnej WK 1840 HU Kft. dają podstawy do dalszych inwestycji na tym rynku.
Plany na 2025
W 2025 roku VRG nadal będzie koncertować się na wzroście sprzedaży i poprawie rentowności we wszystkich segmentach działalności.
W pierwszym półroczu nastąpi przebudowa strategii marketingowej i repozycjonowania marki Vistula. Marka chce przekraczać granice pomiędzy okazjami formalnymi, a nieformalnymi. Pokazywać mężczyznom i kobietom, że produkty charakterystyczne dla mody formalnej, wyróżniające się jakością i dbałością o detale, mogą być przydatne w wielu różnych, codziennych okazjach.
Bytom pozostanie marką wyłącznie dla mężczyzn, reprezentującą styl tradycyjnego krawiectwa męskiego opartego na dyskretnej i stonowanej elegancji podkreślanej w stale rozwijanej kolekcji klasycznych garniturów i marynarek najwyższej jakości. Marka realizuje kampanię telewizyjną z udziałem ambasadora marki Marcina Dorocińskiego.
Wólczanka z kolei zamierza umacniać swoją pozycję w segmencie koszulowym, rozwijać kategorię koszulek polo, t-shirtów oraz swetrów. W najbliższym czasie marka zaoferuje klientom możliwość personalizowania ubrań.
Marka W.KRUK skoncentruje się na zwiększaniu sprzedaży biżuterii własnej oraz dalszym wzmacnianiu przychodów z kategorii zegarków, mimo bardziej wymagającego niż w minionych latach otoczenia rynkowego dla prestiżowych marek z segmentu high-end.
VRG S.A. (dawniej Vistula Group S.A.) jest spółką notowaną na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. od 1993 r. Grupa Kapitałowa VRG S.A. specjalizuje się w projektowaniu oraz dystrybucji wysokiej jakości kolekcji mody dla mężczyzn i kobiet oraz biżuterii. Jest właścicielem bardzo dobrze rozpoznawalnych znaków towarowych w pięciu głównych liniach: Vistula, Bytom, Wólczanka, Deni Cler Milano i W.KRUK. Grupa Kapitałowa VRG S.A. koncentruje się na zarządzaniu markami, projektowaniu odzieży i biżuterii oraz rozwoju własnej sieci sprzedaży w obydwu głównych segmentach (odzieżowym i jubilerskim).
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter