Zakupy online na dobre wpisały się w codzienne życie Polaków – i to nie tylko w zakresie produktów fizycznych, ale również usług. Najnowsze wyniki 6. fali badania „Zakupy internetowe Polaków 2025” przeprowadzonego przez Inquiry pokazują, że wzrasta zarówno częstotliwość zakupów, jak i ich wartość. Zmieniają się też preferencje zakupowe, a świat online i offline coraz silniej się przenikają.
W badaniu Inquiry wzięły udział osoby aktywnie dokonujące zakupów internetowych. Aż 100% respondentów kupuje online produkty fizyczne, natomiast 77% nabywa również usługi. Co trzeci Polak kupuje produkty w sieci 2–3 razy w tygodniu, a co piąty – raz w tygodniu. Rzadziej zakupy robi 18% (raz w miesiącu) oraz 14% (raz na 2–3 miesiące).
Usługi nabywane są nieco rzadziej, jednak ich udział w e-commerce systematycznie rośnie. Do najpopularniejszych należą: rezerwacje noclegów (32%), bilety kolejowe (30%) oraz dostęp do płatnych serwisów video (29%).
Co kupujemy najczęściej?
Wśród produktów prym wiodą:
- odzież i bielizna – 52%,
- kosmetyki i perfumy – 52%,
- obuwie dla dorosłych – 48%.
Nieco rzadziej kupowane są książki, multimedia, wyposażenie domu oraz sprzęt RTV/AGD.
W kategorii usług, poza wspomnianymi wcześniej, popularnością cieszą się również bilety na wydarzenia kulturalne, gry komputerowe i dostęp do muzyki.
Gdzie Polacy kupują?
Najczęściej wybieranym miejscem zakupów produktów są platformy typu marketplace, takie jak Allegro – 52% kupujących wskazuje je jako główny kanał zakupowy. Co czwarty kupuje natomiast w sklepach internetowych konkretnych marek.
Usługi najczęściej nabywane są bezpośrednio przez strony i aplikacje usługodawców (69%), co świadczy o wysokim zaufaniu do marek i rosnącym znaczeniu aplikacji mobilnych.
Jak kupujemy? – urządzenia i płatności
Smartfony i tablety zyskują dominującą pozycję w świecie e-commerce – to właśnie na nich Polacy najczęściej robią zakupy, głównie za pośrednictwem aplikacji. Komputery wykorzystywane są rzadziej – przez ok. 40% kupujących produkty i 33% nabywających usługi.
Preferowaną metodą płatności jest BLIK (55%), następnie szybkie przelewy bankowe (36%) oraz karty płatnicze (25%).
Ile wydajemy?
Najczęściej wskazywany jednorazowy wydatek na produkt to kwota z przedziału 50–200 zł (blisko 50%). Kolejna grupa to osoby wydające 200–400 zł (30%), a 13% deklaruje wydatek od 400 do 1000 zł. Ponad 7% badanych wydaje powyżej 1000 zł.
W przypadku usług 78% transakcji nie przekracza 300 zł. Co istotne, mimo częstszego kupowania, średnie wydatki spadły: w przypadku produktów z 338 zł do 317 zł, a usług – z 277 zł do 254 zł.
Ponad 1/3 respondentów wydała w 2024 roku więcej niż rok wcześniej, a prawie połowa – podobną kwotę. Około 1/6 kupujących deklaruje niższe wydatki.
Logistyka i dostawa
Nie zmieniły się preferencje dotyczące sposobu dostawy. Od lat najchętniej wybierane są paczkomaty – preferowane przez ok. 50% badanych. Drugie miejsce zajmuje dostawa kurierem, z udziałem na poziomie 20%, co zatrzymało wcześniejszy trend spadkowy.
Co wpływa na wybór sklepu?
Decydujące znaczenie mają:
- niskie ceny (38%),
- darmowa dostawa (29%),
- promocje (27%).
Dla co czwartego konsumenta liczy się szerokość oferty, a co piąty bierze pod uwagę wcześniejsze doświadczenia z daną marką.
Czynniki takie jak programy lojalnościowe, specjalne kody rabatowe czy możliwość zwrotu offline mają marginalne znaczenie.
Online i offline coraz bliżej siebie
Zakupy internetowe coraz częściej przenikają się z doświadczeniem offline. Aż 60% badanych najpierw szuka informacji o produkcie w internecie, a następnie kupuje go w sklepie stacjonarnym. Z kolei ponad połowa korzysta z modelu odwrotnego – ogląda produkt na żywo, a zamawia online. Usługa Click & collect również cieszy się dużym zainteresowaniem.
Programy lojalnościowe i sezonowe promocje
Zainteresowanie sezonowymi promocjami (Black Friday, Cyber Monday) spadło – ponad połowa badanych zadeklarowała brak udziału w tego typu akcjach, co stanowi wzrost o 11 p.p. względem roku ubiegłego.
Wciąż jednak ponad 60% internautów bierze udział w programach lojalnościowych, a niemal połowa z nich korzysta z kilku różnych platform lojalnościowych jednocześnie.
„Polacy są bardzo otwarci na promocje, programy lojalnościowe oraz nowe technologie. Oznacza to, że cenią sobie zakupy, które są dla nich tańsze i wygodniejsze. Oczekują także, że w ich sklepach będzie coraz więcej prozdrowotnych produktów” – komentuje Agnieszka Górnicka, Prezes Inquiry.