[BADANIE]  Inquiry: Polacy coraz więcej wydają na zakupy w Internecie

Zakupy online na dobre wpisały się w codzienne życie Polaków – i to nie tylko w zakresie produktów fizycznych, ale również usług. Najnowsze wyniki 6. fali badania „Zakupy internetowe Polaków 2025” przeprowadzonego przez Inquiry pokazują, że wzrasta zarówno częstotliwość zakupów, jak i ich wartość. Zmieniają się też preferencje zakupowe, a świat online i offline coraz silniej się przenikają.

W badaniu Inquiry wzięły udział osoby aktywnie dokonujące zakupów internetowych. Aż 100% respondentów kupuje online produkty fizyczne, natomiast 77% nabywa również usługi. Co trzeci Polak kupuje produkty w sieci 2–3 razy w tygodniu, a co piąty – raz w tygodniu. Rzadziej zakupy robi 18% (raz w miesiącu) oraz 14% (raz na 2–3 miesiące).

Usługi nabywane są nieco rzadziej, jednak ich udział w e-commerce systematycznie rośnie. Do najpopularniejszych należą: rezerwacje noclegów (32%), bilety kolejowe (30%) oraz dostęp do płatnych serwisów video (29%).

Co kupujemy najczęściej?

Wśród produktów prym wiodą:

  • odzież i bielizna – 52%,
  • kosmetyki i perfumy – 52%,
  • obuwie dla dorosłych – 48%.

Nieco rzadziej kupowane są książki, multimedia, wyposażenie domu oraz sprzęt RTV/AGD.

W kategorii usług, poza wspomnianymi wcześniej, popularnością cieszą się również bilety na wydarzenia kulturalne, gry komputerowe i dostęp do muzyki.

Gdzie Polacy kupują?

Najczęściej wybieranym miejscem zakupów produktów są platformy typu marketplace, takie jak Allegro – 52% kupujących wskazuje je jako główny kanał zakupowy. Co czwarty kupuje natomiast w sklepach internetowych konkretnych marek.

Usługi najczęściej nabywane są bezpośrednio przez strony i aplikacje usługodawców (69%), co świadczy o wysokim zaufaniu do marek i rosnącym znaczeniu aplikacji mobilnych.

Jak kupujemy? – urządzenia i płatności

Smartfony i tablety zyskują dominującą pozycję w świecie e-commerce – to właśnie na nich Polacy najczęściej robią zakupy, głównie za pośrednictwem aplikacji. Komputery wykorzystywane są rzadziej – przez ok. 40% kupujących produkty i 33% nabywających usługi.

Preferowaną metodą płatności jest BLIK (55%), następnie szybkie przelewy bankowe (36%) oraz karty płatnicze (25%).

Ile wydajemy?

Najczęściej wskazywany jednorazowy wydatek na produkt to kwota z przedziału 50–200 zł (blisko 50%). Kolejna grupa to osoby wydające 200–400 zł (30%), a 13% deklaruje wydatek od 400 do 1000 zł. Ponad 7% badanych wydaje powyżej 1000 zł.

W przypadku usług 78% transakcji nie przekracza 300 zł. Co istotne, mimo częstszego kupowania, średnie wydatki spadły: w przypadku produktów z 338 zł do 317 zł, a usług – z 277 zł do 254 zł.

Ponad 1/3 respondentów wydała w 2024 roku więcej niż rok wcześniej, a prawie połowa – podobną kwotę. Około 1/6 kupujących deklaruje niższe wydatki.

Logistyka i dostawa

Nie zmieniły się preferencje dotyczące sposobu dostawy. Od lat najchętniej wybierane są paczkomaty – preferowane przez ok. 50% badanych. Drugie miejsce zajmuje dostawa kurierem, z udziałem na poziomie 20%, co zatrzymało wcześniejszy trend spadkowy.

Co wpływa na wybór sklepu?

Decydujące znaczenie mają:

  • niskie ceny (38%),
  • darmowa dostawa (29%),
  • promocje (27%).

Dla co czwartego konsumenta liczy się szerokość oferty, a co piąty bierze pod uwagę wcześniejsze doświadczenia z daną marką.

Czynniki takie jak programy lojalnościowe, specjalne kody rabatowe czy możliwość zwrotu offline mają marginalne znaczenie.

Online i offline coraz bliżej siebie

Zakupy internetowe coraz częściej przenikają się z doświadczeniem offline. Aż 60% badanych najpierw szuka informacji o produkcie w internecie, a następnie kupuje go w sklepie stacjonarnym. Z kolei ponad połowa korzysta z modelu odwrotnego – ogląda produkt na żywo, a zamawia online. Usługa Click & collect również cieszy się dużym zainteresowaniem.

Programy lojalnościowe i sezonowe promocje

Zainteresowanie sezonowymi promocjami (Black Friday, Cyber Monday) spadło – ponad połowa badanych zadeklarowała brak udziału w tego typu akcjach, co stanowi wzrost o 11 p.p. względem roku ubiegłego.

Wciąż jednak ponad 60% internautów bierze udział w programach lojalnościowych, a niemal połowa z nich korzysta z kilku różnych platform lojalnościowych jednocześnie.

„Polacy są bardzo otwarci na promocje, programy lojalnościowe oraz nowe technologie. Oznacza to, że cenią sobie zakupy, które są dla nich tańsze i wygodniejsze. Oczekują także, że w ich sklepach będzie coraz więcej prozdrowotnych produktów” – komentuje Agnieszka Górnicka, Prezes Inquiry.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz