Stephan Borchert, Pepco: sprzedaż Poundland to istotny krok w realizacji naszej strategii

Pepco Group zawarł i sfinalizował wiążące umowy dotyczące sprzedaży spółki Poundland Limited na rzecz 1903 Peach Bidco Limited — nowo utworzonej firmy należącej do podmiotów powiązanych z Gordon Brothers International LLC. Udziały w Poundland zostały sprzedane za wartość nominalną, przy jednoczesnym utrzymaniu pożyczki zabezpieczonej o wartości 30 mln GBP oraz określonych niezabezpieczonych pożyczek pomiędzy Grupą Pepco a Poundland.

Grupa Pepco sfinalizowała sprzedaż działalności Poundland firmie Gordon Brothers, realizując strategię uproszczenia struktury Grupy i zwiększenia wartości dla akcjonariuszy.

Udziały w Poundland zostały sprzedane za wartość nominalną, przy jednoczesnym utrzymaniu pożyczki zabezpieczonej o wartości 30 mln GBP oraz określonych niezabezpieczonych pożyczek pomiędzy Grupą Pepco a Poundland. Dodatkowo planowane jest uruchomienie linii kredytowej do 30 mln GBP po zakończeniu restrukturyzacji Poundland jako wsparcie dla transakcji.

Transakcja jest zgodna z ambicją Grupy, by działać pod jedną marką – Pepco – koncentrując się na sprzedaży odzieży i artykułów ogólnych o wyższej marży.

W ostatnim roku finansowym Poundland generował 33% przychodów Grupy, ale tylko 5% EBITDA (przed zastosowaniem MSSF 16).

Dzięki dekonsolidacji Poundland, oczekiwany jest wzrost przychodów Grupy, poprawa rentowności i marż, a także zwiększenie generowania gotówki — wszystko to w celu zwiększenia wartości dla akcjonariuszy.

„Zgoda na sprzedaż Poundland to istotny krok w realizacji naszej strategii odejścia od produktów FMCG i skoncentrowania się głównie na Pepco – naszym biznesie z wyższą marżą, oferującym odzież i artykuły ogólnego użytku.

Jak wskazywaliśmy podczas Capital Markets Day w marcu 2025 roku, ta transakcja silnie wspiera nasz program przyspieszonego tworzenia wartości poprzez uproszczenie Grupy i skoncentrowanie się na udanym modelu Pepco. Jestem przekonany, że Pepco ma solidne fundamenty, by stać się jednym z najbardziej udanych detalistów dyskontowych w Europie, dostarczając satysfakcję klientom, rentowny wzrost i wartość dla akcjonariuszy.

Poundland pozostaje ważnym graczem na brytyjskim rynku detalicznym, z milionami klientów rocznie i silną, rozpoznawalną marką. Chcemy szczerze podziękować całemu zespołowi Poundland za zaangażowanie i wkład w rozwój Grupy oraz życzyć Barry’emu Williamsowi i jego zespołowi powodzenia w przyszłości: – komentuje CEO Pepco Group, Stephan Borchert.

Uzasadnienie strategiczne

Decyzja Grupy Pepco o sprzedaży Poundland wynika z chęci uproszczenia struktury i przyspieszenia wzrostu w najmocniejszych kategoriach i na kluczowych rynkach. Transakcja ta pozwoli na stworzenie prostszej, bardziej elastycznej organizacji, umożliwiającej skupienie się na rozwijaniu marki Pepco, która generuje największą część zysków Grupy oraz oferuje najwyższe zwroty z kapitału.

Transakcja stanowi istotne strategiczne odejście od działalności FMCG. Grupa rozważa również w średnim okresie możliwe wydzielenie dobrze prosperującej marki Dealz w Polsce, co przyczyniłoby się do dalszego uproszczenia struktury i budowania wartości dla akcjonariuszy.

Z ponad 800. sklepami

Poundland zatrudnia obecnie ok. 16 000 pracowników i prowadzi ponad 800 sklepów w kluczowych lokalizacjach w Wielkiej Brytanii, Irlandii i na Wyspie Man. Wszystkie sklepy, pracownicy, aktywa i zobowiązania zostaną przeniesione na własność Gordon Brothers w ramach transakcji. Grupa Pepco spodziewa się uzyskać mniejszościowy udział w Poundland, po zatwierdzeniu proponowanej restrukturyzacji przez Sąd Najwyższy w Anglii.

Po zmianie właściciela działalnością nadal będzie zarządzać Barry Williams, obecny Dyrektor Zarządzający Poundland. Marka Poundland będzie nadal funkcjonować w Wielkiej Brytanii, a Dealz – w Irlandii i na Wyspie Man.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz