[WYWIAD] Paweł Świst, Multikino: główny cel to modernizacja

Największym wyzwaniem są lokalizacje, w których nasze kina funkcjonują na granicy rentowności – w rozmowie z SCF News | Retailnet.pl mówi Paweł Świst, Prezes Zarządu Multikino S.A.

Spójrzmy na cały rynek kinowy w Polsce. Jak on wygląda?

W 2024 roku frekwencja utrzymała się na stabilnym poziomie, porównywalnym do roku 2023. Kina odwiedziło około 50 milionów widzów. To rezultat lepszy od osiągnięć z lat 2007-2015, ale nadal niższy niż w rekordowym 2019 roku, kiedy liczba sprzedanych biletów przekroczyła pułap 60 mln.

Na całym rynku frekwencja w pierwszym półroczu spadła względem tego samego okresu z 2024 roku o 6.1%. Według danych BoxOffice.pl oraz BoxOffice Kin (25.06.2025 r.) największą widownię zgromadziły: „Minecraft: Film” (2,8 mln), „Lilo&Stitch” (1,5 mln), „Sonic 3: Szybki jak błyskawica” (1,3 mln), „Kleks i wynalazek Filipa Golarza” (1,1 mln) oraz „100 dni do matury” (ponad 1 mln).

Warto zwrócić uwagę na fakt, że „Minecraft: Film” ustanowił największe otwarcie filmu w kinach w Polsce gromadząc w weekend premierowy  ponad 978 tys. widzów. Film pobił dotychczasowe rekordy takich tytułów jak „Kler” (935 tys.), „Pięćdziesiąt twarzy Greya” (834 tys.) czy „Shrek Trzeci” (797 tys.). 

Obserwując rynek widzimy, że widzowie najchętniej oglądają na wielkim kinowym ekranie hollywoodzkie blockbustery oraz filmy familijne. 

Jakie są statystyki dotyczące sprzedaży biletów i jak na tle całego rynku plasuje się Multikino?

Polski rynek branży kinowej jest podzielony między trzech głównych graczy oraz kina studyjne. W Polsce konkurujemy z siecią Cinema City oraz siecią kin Helios. W części miast jest to bardziej konkurencja z Cinema City, a w innych z Heliosem. 

Udziały rynkowe trzech głównych graczy są stabilne, podlegającym niewielkim zmianom, w naszym przypadku związane są one z zamknięciem kin w Warszawie (Ursynów) oraz Poznaniu..

Jaki jest dominujący profil widza w Polsce? Czy widzimy tutaj jakieś zmiany?

Z badań przeprowadzony na polskim rynku wiemy, że widzowie, którzy odwiedzają nas najczęściej to osoby, które mają około 20 lat i chodzą do kina mniej więcej co miesiąc. Zazwyczaj z przyjacielem lub partnerem, czasem w grupie. Z repertuaru wybierają hity kinowe, produkcje o superbohaterach, filmy familijne. 

Druga dominująca grupa to widzowie w wieku około 30 lat z jednym lub dwójką dzieci w wieku od 4 do 12 lat. Chodzą do kina w weekendy, w czasie ferii zimowych, wakacji i innych przerw szkolnych. Oglądają filmy rodzinne dostosowane do wieku i chętnie kupują zestawy barowe.  

Jaki jest wpływ konkurencji ze strony platform streamingowych?

Jako Multikino nie patrzymy na serwisy streamingowe jako na bezpośrednich konkurentów. Z badań naszych widzów bardzo jasno wynika, że osoby z dużych miast, które korzystają z serwisów streamingowych, odwiedzają Multikino częściej niż statystyczny widz. Po prostu te osoby chętniej konsumują kulturę filmową. 

Multikino posiada w Polsce 41 kin. Jak wygląda mapa Waszych lokalizacji?

Kina sieci Multikino są zlokalizowane w największych miejskich aglomeracjach, w których otwieraliśmy multipleksy w pierwszej kolejności. Później nasza oferta kinowa zaczęła pojawiać się w mniejszych miastach. 

Dziś rynek wydaje się dosyć nasycony, a my koncentrujemy się na podnoszeniu jakość doświadczenia kinowego widzów. W 2018 roku przeprowadziliśmy remont Multikina Poznań Stary Browar i zaoferowaliśmy widzom pierwsze w Polsce kino, które było w 100% wyposażone w rozkładane fotele LUX. W 2019 roku kolejne kino o takim standardzie otworzyliśmy w warszawskim Multikinie Młociny. W 2022 roku na mapie Polski pojawił się taki trzeci multipleks w galerii Tychy Gemini. W 2023 i 2024 roku wyremontowaliśmy Multikino Koszalin oraz Radom oferując mieszkańcom tych miast najwyższy komfort oglądania filmów nawet w pozycji półleżącej. Ponadto ze względu na ogromną popularność poznańskiego Multikina Poznań Stary Browar w 2024 roku multipleks przeszedł generalny remont i powiększył się o trzy nowe sale. Obecnie wszystkie 11 sal w tym kinie ma wyłącznie luksusowe, rozkładane fotele i projekcje laserowe. 

W tym roku jako pierwsza sieć kina w Polsce wprowadziliśmy zupełnie nową kategorię komfortu kinowego. Od czerwca, po gruntownej modernizacji Multikina w CH Targówek, widzowie mogą oglądać filmy w fotelach Ultra LUX – najbardziej zaawansowanych technologicznie i komfortowych siedzeniach dostępnych na polskim rynku oraz korzystać z szerszej oferty barowej.

Czy planujecie dalszą ekspansję? Jeżeli tak, to jakie lokalizacje mają dla Was kluczowe znaczenie?

W 2027 roku planujemy wzmocnić naszą obecność w stolicy Wielkopolski, otwierając nowy multipleks w Galerii Avenida. Sale kinowe zostaną wyposażone w komfortowe fotele LUX oraz projektory laserowe. Nowością będzie innowacyjna koncepcja sprzedaży detalicznej – widzowie samodzielnie zakupią przekąski i napoje w samoobsługowej strefie barowej. Mieszkańcy Poznania mogą spodziewać się najnowocześniejszej generacji rozrywki na dużym ekranie. Do dyspozycji widzów będzie osiem sal kinowych wyposażonych w ekrany najnowszej generacji, laserowe projektory pozwalające na projekcje w 3D oraz najwyższej jakości system dźwiękowy. 

Ponadto w 2027 roku wprowadzimy w kinach format EPIC – nowe doświadczenie PLF (premium large format) łączące najnowsze osiągnięcia technologiczne w zakresie obrazu i dźwięku. EPIC wykorzystuje wiodącą na rynku projekcję laserową HDR by Barco oraz nagradzany system dźwięku Dolby Atmos, będąc częścią procesu innowacji i dostarczania najwyższej jakości doświadczeń kinowych jak najszerszej publiczności. EPIC ma być konkurencją dla IMAX w Polsce.

Aby stworzyć EPIC, Vue rozszerzyło współpracę z Barco, czołowym dostawcą projekcji laserowej, w celu wdrożenia najnowocześniejszych projektorów HDR by Barco w kinach w całej Europie. Zgodnie z umową, co najmniej 11 sal EPIC zostanie otwartych w Wielkiej Brytanii, we Włoszech i w Holandii w 2025 roku, a do końca 2027 roku Vue uruchomi kolejnych 50 sal EPIC w Europie, w tym w Polsce.

Ciekawą lokalizacją dla Multikina jest nowa galeria handlowa Wilanów Park, tym bardziej że po zamknięciu Multikina Ursynów, nie posiadamy obecnie kina w południowej części Warszawy. 

Naszą strategią na najbliższe lata jest przede wszystkim modernizacja. Koncentrujemy się na wprowadzaniu innowacji technologicznych i nowych standardów obsługi klienta. W najbliższych latach chcemy stworzyć nowoczesne przestrzenie kinowe, które odpowiadają na oczekiwania współczesnych odbiorców – wymagających, ceniących wygodę i wysoką jakość doznań.

Jak wygląda współpraca z właścicielami i zarządcami centrów handlowych?

Współpraca z właścicielami i zarządcami centrów handlowych jest bardzo zróżnicowana. Część partnerów doskonale rozumie, że dziś skuteczna konkurencja o klienta wymaga podnoszenia standardu usług, inwestycji w innowacje oraz modernizacji przestrzeni kinowych. W takich przypadkach rozmowy przebiegają sprawnie, a wspólne działania przynoszą obopólne korzyści. 

Są jednak lokalizacje, w których dialog jest trudniejszy. Wynika to często z faktu, że zarówno centra handlowe, jak i kina silnie odczuły skutki pandemii COVID-19. To doświadczenie nadal w niektórych przypadkach rzutuje na gotowość do inwestycji i tempo podejmowania decyzji. Mimo to staramy się budować długofalowe relacje oparte na zrozumieniu wspólnych celów i potrzeb lokalnych społeczności.

Multipleksy są generatorem ruchu w galeriach handlowych. Podnoszą wartość centrum handlowego, ponieważ kino zdecydowanie przyciąga nowych klientów. Ponadto multipleks, to nie tylko filmy, ale również uroczyste premiery, eventy, konferencje oraz miejsce prezentacji kontentu alternatywnego, takiego jak spektakle teatralne, opery czy koncerty. Dzięki temu obecność kina czyni galerię handlową atrakcyjnym miejscem do spędzania w nim czasu i może ten czas wydłużać.

Co stanowi największe wyzwanie w Waszych relacjach z centrami handlowymi?

Największym wyzwaniem są lokalizacje, w których nasze kina funkcjonują na granicy rentowności. Wysokość zysku operacyjnego w relacji do czynszu i service charge często uniemożliwia nam realizację inwestycji, które mogłyby skutecznie przyciągnąć widzów i zwiększyć atrakcyjność miejsca.

Mamy jednak dowody na to, że tam, gdzie wspólnie z właścicielem obiektu decydujemy się na modernizację — na przykład wymianę foteli czy remont sal — potrafimy znacząco podnieść ruch i przyciągnąć nową publiczność. Takie działania opłacają się obu stronom.

Ważne jest by osiągnąć porozumienie co do realiów rynkowych i wspólnie wypracować model, który zakłada dostosowany poziom czynszu oraz współinwestowanie w rozwój kina. W przeciwnym razie niektóre lokalizacje niestety będą zagrożone zamknięciem.

Co Pana zdaniem wyróżnia Multikino na tle konkurencji?

Multikino to marka, która w swojej strategii od początku istnienia miała oferowanie rozrywki na najwyższym światowym poziomie. Nieprzerwanie stawiamy na ciągły rozwój oparty na wiedzy i 25 latach doświadczenia. Bazujemy także na bogatym know-how grupy Vue International, właściciela sieci Multikino, jednego z wiodących operatorów kinowych na świecie. W związku z tym ciągle wdrażamy innowacyjne rozwiązania mające na celu podnoszenie komfortu naszych widzów. 

Obecnie ważne jest skuteczne konkurowanie jakością, a nie skalą. Ograniczając liczbę obiektów w Polsce i stawiając na jakość musimy także zainteresować się rozwiązaniami z zakresu AI.  Planujemy wdrożenia AI do programowania filmów. W UK rozwiązanie takie zostało z powodzeniem wdrożone przez naszego właściciela już kilka lat temu. AI pozwala zwiększyć liczbę filmów dostępnych na ekranach poprzez granie ich dłużej w najbardziej efektywnych przedziałach czasowych.

Kluczowe jest to, że nasze innowacyjne podejście jest doceniane przez osoby, które korzystają z naszej oferty. W Polsce 91% badanych, którzy odwiedzili Multikino chętnie do niego powróci, a 92% oceniło pozytywnie pracę obsługi kina, która była przyjazna i pomocna. Według badania KOKORO Multikino jest najchętniej wybierane ze względu na komfortowe środowisko oglądania produkcji oraz dostępność filmów.

Przywiązujemy bardzo dużą uwagę do jakości naszych usług. Warto nadmienić że NPS Multikina wzrósł znacząco pomiędzy 2018 a 2024.

Multikino wprowadza nowe standardy jeżeli chodzi o komfort w jakim widzowie oglądają filmy. Na czym polegają te innowacje? 

W 2018 roku wprowadziliśmy na polski rynek elektrycznie rozkładane fotele LUX, które pozwalają widzom na oglądanie filmów w pozycji półleżącej i sukcesywnie zwiększamy liczbę kin, które oferują widzom taki komfort.

Od tego roku widzowie w Multikinie Targówek mogą oglądać filmy w elektrycznie rozkładanych fotelach Ultra LUX, które mają wyjątkowo szeroki podłokietnik, osobisty stolik i są regulowane w dwóch płaszczyznach. Fotele zamontowane są w najbardziej optymalnym rzędzie na sali kinowej, by zapewnić najlepszy możliwy widok na wielki ekran i pełnię wrażeń zapewnionych przez niezrównany system dźwięku przestrzennego. Do dyspozycji jest również dedykowana do każdego miejsca przestrzeń, w której widzowie mogą umieścić rzeczy osobiste oraz specjalne chłodzone miejsce na napój, by pozostał zimny przez cały seans. Podobnie jak w fotelach LUX, w fotelach Ultra LUX filmowe hity można oglądać w pozycji półleżącej. To widz decyduje, w jaki sposób ogląda film, samodzielnie sterując fotelem. Natomiast w odróżnieniu od fotela LUX, w fotelu Ultra LUX oparcie i podnóżek można regulować niezależnie – by znaleźć dokładnie taką pozycję, jaka najbardziej odpowiada uczestnikom seansu. W ramach rozwijania naszej oferty, kolejne kina sieci będą sukcesywnie wzbogacane o ten nowy standard.

Ponadto pracujemy nad projektem nowego unikalnego na skalę ogólnopolską kina w Poznaniu w Galerii Avenida  – z nowym  konceptem obsługi klienta „Vue My Way”, który wprowadzony przez naszego właściciela – Vue International – w multipleksie Vue w Swindon w Wielkiej Brytanii, spotkał się z bardzo pozytywnym odbiorem i będzie stopniowo wdrażany na kolejnych rynkach, w tym również w Polsce.

Nowy koncept detaliczny pozwoli klientom na doświadczanie wizyty w kinie w niespotykany dotychczas sposób – od samodzielnego skanowania biletów, po dostęp do najszerszej gamy przekąsek i napojów oferowanych w kinach oraz płatność w kasach samoobsługowych. A to wszystko przy wsparciu zawsze gotowej do pomocy obsługi pracowników Multikina.

Natomiast format EPIC będzie dla widza doświadczeniem kinowym na najwyższym poziomie. Technologia HDR by Barco łączy wiodącą w branży projekcję laserową 4K z opatentowaną technologią „Lightsteering”, zapewniając projekcję premium o wysokim zakresie dynamiki (HDR) w kinach. Rewolucyjne podejście Barco do HDR w kinie strategicznie kieruje światło na ekran, oferując nawet 6-krotnie wyższą jasność szczytową niż standardowe kino cyfrowe, co zapewnia bardziej immersyjne i wciągające doświadczenie wizualne z zachwycającymi obrazami, głębszymi czerniami, jaśniejszymi światłami i poszerzoną gamą kolorów na ekranie.

Dla naszej firmy EPIC, obok rozwijania konceptów foteli LUX i Ultra LUX obecnych już w wielu lokalizacjach w Polsce, to kolejny krok w realizacji strategii rozwoju sieci, która konsekwentnie wprowadza innowacje technologiczne i nowe standardy obsługi klienta.

Rozmawiał: Radosław Rybiński

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz