Stephen Borchert, Pepco: skupiam się na marce Pepco w kluczowych regionach Europy

Całoroczne wyniki Grupy (z wyłączeniem Poundland) są zgodne z wcześniejszymi zapowiedziami. Ozekuje się, że przychody powinny przekroczyć EUR 4,5 mld euro (w 2024: 4,2 mld euro). Wzrost bazowej EBITDA (MSSF 16) w ujęciu rocznym na wysokim, jednocyfrowym poziomie. Grupa spodziewa się uruchomić 84 nowe sklepy netto w trakcie czwartego kwartału i planuje zamknąć rok z 248 nowymi sklepami netto łącznie, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami.

Spodziewane jest osiągnięcie solidnego zysku netto w roku obrotowym 2025; zysk netto za 9 pierwszych miesięcy roku obrotowego 2025 wyniósł 196 mln euro i osiągnął już poziom z całego roku obrotowego 2024 (199 mln euro).

Obserwowany jest pozytywny trend w przychodach Pepco w ujęciu porównywalnym (LFL), ze wzrostem +2,7% po pierwszych 51 tygodniach rok obrotowego, wspierany przez dobre wyniki czwartego kwartału, ze wzrostem LFL +3,9%.

Polska – solidne wyniki, dzięki którym w trwającym II półroczu roku obrotowego 2025 osiągnięto pozytywną dynamikę LFL na poziomie +2,6%.

Europa Zachodnia – wzrost przychodów LFL na poziomie +3,2% w trwającym II półroczu roku obrotowego 2025; z wyłączeniem towarów szybkozbywalnych (FMCG) przychody LFL wzrosły o 15,6%.

Wyłączając FMCG, Pepco w trwającym II półroczu roku obrotowego 2025 zanotowało ogólny wzrost przychodów LFL na poziomie +6,1%.

Wyjście ze sprzedaży towarów kategorii FMCG jest kontynuowane i postępuje zgodnie z planem przedstawionym podczas Dnia Inwestora (CMD) w marcu br. Sprzedaż Poundland firmie Gordon Brothers przeprowadzono w czerwcu 2025 r.

Ogłoszono nowy program skupu akcji własnych, którego druga transza o wartości 50 mln euro rozpocznie się w październiku. Wraz z zakończoną w sierpniu 2025 r. pierwszą transzą, jest to odzwierciedlenie silnego poziomu generacji gotówki.

Grupa wezwała do wykupu obligacji o wartości 175 mln euro z łącznej puli zabezpieczonych obligacji uprzywilejowanych o wartości 375 mln euro, z oprocentowaniem 7,25% i z terminem wykupu w lipcu 2028 r. Rozliczenie transakcji nastąpi na początku października. Jest to element przeglądu zewnętrznego finansowania mającego na celu wydłużenie terminów zapadalności zadłużenia Grupy i optymalizację kosztu długu.

„Ostatnie 12 miesięcy było przełomowym rokiem dla firmy: przeformatowaliśmy naszą strategię i rozpoczęliśmy jej szybką realizację. Jestem bardzo zadowolony z postępów, jakich dokonaliśmy, osiągając kluczowe cele na ten rok zgodnie ze strategią przedstawioną na Dniu Inwestora w marcu 2025 r. Dokonaliśmy dezinwestycji z Poundland oraz przestaliśmy oferować towary kategorii FMCG w ramach marki Pepco, co pozwoliło nam na osiągnięcie silniejszego wzrostu oraz na podejmowanie taktycznych decyzji w celu maksymalizacji wartości dla akcjonariuszy. Nasze wyniki pokazują, że to były słuszne kroki prowadzące do dalszej budowy zyskownego wzrostu Pepco. Na koniec roku obrotowego 2025 spodziewamy się zaraportować solidne przychody i bazową EBITDA, wspierane przez znaczącą poprawę marży brutto rok do roku” – komentuje wyniki, Stephen Borchert, prezes Pepco Group.

„Nowe działania na rzecz wzmocnienia naszej pozycji lidera cenowego oraz oferty produktowej zostały dobrze odebrane przez klientów i wspierały obserwowany wzrost przychodów LFL. Dotychczasowe wyniki trwającego czwartego kwartału były szczególnie mocne, z przychodami LFL rosnącymi o 3,9% – to nasz najlepszy wynik kwartalny w ciągu ostatnich dwóch i pół roku. Szczególną uwagę poświęciliśmy poprawie wyników w Polsce, co zaowocowało ogólnym odbiciem się LFL w drugiej połowie roku, podczas gdy nasze sklepy w Europie Zachodniej osiągnęły poziom wzrostu LFL w wysokości +6,7% w ciągu roku.”

„Nasza działalność została przebudowana i uproszczona, jest skoncentrowana na naszej podstawowej marce Pepco w kluczowych regionach Europy Środkowo-Wschodniej i Zachodniej. Grupa jest teraz zwinniejsza i gotowa do wykorzystywania nadchodzących okazji oraz by budować wyższe zadowolenie klientów dzięki kanałom cyfrowym i w efekcie zwiększać swój udział w rynku. Kończąc ten rok na silnej pozycji, jestem przekonany, że te solidne postępy w strategicznych obszarach, połączone ze skupieniem się na generowaniu gotówki i osiąganiu dalszych zwrotów na kapitale, będą stanowiły punkt wyjścia do budowania wzrostu wartości dla akcjonariuszy w kolejnym roku obrotowym” – dodaje Stephen Borchert.

Obecne otoczenie handlowe

Przychody nowej Grupy Pepco za okres 51 tygodni zakończony 21 września 2025 r. wzrosły o 8,8% przy zachowaniu stałych kursów walutowych, napędzane otwarciami nowych sklepów oraz wzrostem przychodów LFL marki Pepco w tym samym okresie o 2,7%. W trakcie samego czwartego kwartału dynamika wzrostu wyników uległa dalszej poprawie, z przychodami LFL marki Pepco rosnącymi w bieżącym czwartym kwartale o 3,9%. Grupa spodziewa się uruchomić 84 nowe sklepy netto w trakcie czwartego kwartału i planuje zamknąć rok z 248 nowymi sklepami netto łącznie, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami.

Z powodzeniem zakończono sprzedaż towarów kategorii FMCG w sklepach marki Pepco, doświadczając jedynie krótkiego, zaplanowanego wcześniej okresu zakłóceń w sklepach. Strategia Grupy jest zorientowana na sprzedaż kluczowych kategorii odzieży oraz towarów codziennego użytku, w których Grupa osiąga większe zyski oraz marże, i w których Pepco ma przewagę konkurencyjną. W ramach realizacji tej strategii dokonano przekształcenia sklepów z formatu Pepco Plus w Hiszpanii i Portugalii do standardowego formatu, jak również usunięto towary kategorii FMCG z krętych alejek prowadzących do kas we wszystkich sklepach Pepco. Przychody LFL po wyłączeniu FMCG wzrosły w trwającym czwartym kwartale o 7,6%, w porównaniu do 4,8% w ubiegłym kwartale. Na tej podstawie można powiedzieć, że przychody LFL notowały stopniową poprawę w każdym z kwartałów roku obrotowego 2025.

Przychody LFL marki Dealz w okresie 51 tygodni do 21 września 2025 r. wzrosły o 1,9%, na co wpływ ma trudny trwający czwarty kwartał, w trakcie którego przychody LFL spadły o 4,4%. Słaba sprzedaż LFL w czwartym kwartale była spowodowana głównie słabymi wynikami segmentu health & beauty, z uwagi na intensywne promocje na rynku, jak również gorszymi wynikami w sprzedaży napojów bezalkoholowych z uwagi na wyjątkowo zimną aurę w Polsce tego lata.

Perspektywy na rok obrotowy 2025

„Nowa Grupa Pepco” obejmuje działalność Grupy, z wyłączeniem Poundland. Biorąc to pod uwagę Grupa spodziewa się zaraportować przychody na pełny rok obrotowy przekraczające 4,5 mld euro. Grupa wciąż korzysta na rozpoczętej w I półroczu mocnej poprawie marży brutto rok do roku, napędzanej przez Pepco. W rezultacie Grupa spodziewa się, że w roku obrotowym 2025 bazowa EBITDA (MSSF 16) znajdzie się bliżej górnego poziomu zapowiedzianego przez Zarząd (tj. wysoki, jednocyfrowy wzrost r/r). Zarząd spodziewa się, że wzrost całorocznego bazowego zysku netto znacząco przewyższy wzrost EBITDA, z uwagi na niższe odsetki oraz opłaty podatkowe w porównaniu z rokiem obrotowym 2024, i to pomimo zaksięgowania m.in. jednorazowego efektu związanego z refinansowaniem zadłużenia w czwartym kwartale. Jest to już widoczne w bazowym wyniku netto, który po 9 miesiącach osiągnął wartość 196 mln euro, porównywalną z całorocznym wynikiem za rok obrotowy 2024 (199 mln euro).

Utrzymanie zdyscyplinowanego podejścia do ekspansji liczby sklepów oraz inwestycji kapitałowych przełoży się również na silną generację gotówki, nawet po wliczeniu kosztów różnych programów strategicznych transformacji w roku obrotowym 2025, w tym sprzedaży Poundland, reorganizacji sklepów w Pepco Germany oraz przekształcenia sklepów z formatu Pepco Plus na Półwyspie Iberyjskim.

Skup akcji

W październiku 2025 r. rozpocznie drugi etap programu skupu akcji do wartości 50 mln euro. Poprzedni etap skupu akcji o wartości 50 mln euro został zakończony w sierpniu 2025 r. Obie te transze są częścią programu o wartości 200 mln euro zatwierdzonego do realizacji w latach obrotowych 2025-2027, który został ogłoszony na Dniu Inwestora.

Priorytety obejmują silne skoncentrowanie się na optymalizacji wolnych przepływów pieniężnych i przemyślany sposób alokacji kapitału w czasie, w tym zwrotów dla akcjonariuszy, aby zwiększyć tworzenie wartości dla akcji Grupy. Dzisiejsze ogłoszenie wynika z przekonania Zarządu, że obecny kurs akcji Grupy w istotnym stopniu nie odzwierciedla przyszłych perspektyw Grupy, ani jej wewnętrznego potencjału generowania zysków. Dalsze szczegóły dotyczące drugiej transzy zostaną opublikowane wraz z rozpoczęciem skupu akcji w październiku 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. dźwignia finansowa Grupy (sprzed MSSF 16) była na poziomie 0,5x, z uwagi na zasoby gotówki w wysokości 355 mln euro oraz łączne zadłużenie na poziomie 616 mln euro. Łączna suma dostępnych środków wg stanu na 30 czerwca 2025 r. przekraczała 700 mln euro. Grupa Pepco będzie nadal dążyć do wskaźnika dźwigni netto (sprzed MSSF 16) w przedziale od 0,5x do 1,5x, zapewniając elastyczność finansową przy jednoczesnym utrzymaniu silnego bilansu.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz