Inwestycja Parku Handlowego Brama Bieszczad w Sanoku, realizowana przez firmę Refield, weszła w kluczową fazę realizacji. Zakończono prace ziemne, które trwały od połowy lipca, a na teren inwestycji wszedł już generalny wykonawca, rozpoczynając kolejny etap budowy. Na rok przed planowanym otwarciem obiektu poziom komercjalizacji przekroczył 90%, co potwierdza duże zainteresowanie ze strony najemców oraz wysoki potencjał zakupowy regionu.
Park handlowy będzie miał ponad 22 000 mkw. GLA, a w jego skład wejdzie pięć budynków z ponad 30 znanymi markami. Otwarcie zaplanowano na jesień 2026 roku.
„Pierwszy i najtrudniejszy etap inwestycji mamy już za sobą” – podkreśla Mateusz Świętochowski, Dyrektor Operacyjny Refield – „samo pozyskanie terenu o powierzchni blisko 10 hektarów było procesem wyjątkowo złożonym. Na obszarze inwestycji znajdowało się ponad 40 działek należących do różnych właścicieli. Wymagało to ogromnego zaangażowania wielu osób i instytucji. Na szczęście cały proces przebiegł zgodnie z założeniami. Po nabyciu ostatniej działki niezwłocznie rozpoczęliśmy prace ziemne związane z niwelacją terenu, a także przebudowę kolidującej infrastruktury technicznej – linii Wysokiego i Średniego Napięcia”.
„Brama Bieszczad to nasze oczko w głowie. To zdecydowanie najbardziej wymagający projekt, z jakim przyszło nam się zmierzyć. Dużo złożonych problemów, setki decyzji administracyjnych, ale też ogromna satysfakcja, bo widać, jak coś, co długo istniało tylko na papierze, zaczyna realnie rosnąć. Od początku wiedzieliśmy, że to będzie wyjątkowa inwestycja – duża skala, trudny teren, mnóstwo detali do spięcia. Ale mamy świetny zespół i wspólny cel, zrobić coś, co naprawdę stanie się regionalnym centrum zakupowym na lata” – przyznaje Fabian Eryk Barbarowicz, Prezes Zarządu Refield.
Proces komercjalizacji Bramy Bieszczad w Sanoku przebiegł sprawnie i profesjonalnie. Na rok przed otwarciem skomercjalizowano obiekt w ponad 90% powierzchni. Wśród najemców, którzy podpisali umowy, znajdują się m.in. Castorama (operator DIY), operator spożywczy Biedronka, sieci z grupy CCC (CCC, Worldbox, Half Price, eobuwie.pl), marki z grupy LPP (Sinsay, Reserved, Cropp, House), a także Ochnik, Big Star, Martes Sport, Pepco, Media Expert, Smyk, X-Kids, Rossmann, Hebe i wielu innych popularnych operatorów.
Dzięki dogodnej lokalizacji, tuż przy rondzie i przecięciu głównych arterii regionu – DK28 i DK84, prowadzących w kierunku Bieszczad, Brama Bieszczad ma szansę stać się regionalnym centrum zakupowym, obsługującym nie tylko mieszkańców Sanoka, ale również cały ruch turystyczny zmierzający w stronę Bieszczad i mieszkańców sąsiednich powiatów – Brzozowskiego, Leskiego czy Bieszczadzkiego. Docelowy obszar oddziaływania inwestycji szacowany jest na około 200 000 osób.
W październiku rozpoczęły się zasadnicze prace budowlane, realizowane przez firmę P.H.U. GRA-MAR – wieloletniego partnera Refield. Aktualnie prowadzone są roboty ziemne i wykopy pod fundamenty. Do końca października planowana jest dostawa pierwszych elementów prefabrykowanych, a do końca roku – zakończenie montażu konstrukcji i zamknięcie bryły budynków. Wiosną 2026 roku rozpoczną się prace związane z zagospodarowaniem terenu, natomiast równolegle będą trwały roboty wykończeniowe. Pierwsze lokale w stanie deweloperskim mają zostać przekazane najemcom już w czerwcu 2026 roku.
Refield od lat współpracuje z firmą GRA-MAR, z którą zrealizował już kilka parków handlowych, m.in. w Golubiu-Dobrzyniu (3 500 m² GLA), Grodzisku Wielkopolskim (6 500 m²), Baranowie k. Kępna (12 000 m²), Zwoleniu (4 700 m²) i Ciechanowie (10 500 m²). Ten ostatni obiekt został oficjalnie otwarty 30 września br.
Refield nie zwalnia tempa – jeszcze w tym roku planuje otwarcie kolejnego parku handlowego w Bartoszycach. 20 listopada odbędzie się uroczyste otwarcie obiektu, w którym znajdą się m.in. Biedronka, CCC, Worldbox, Rossmann, Martes Sport, Sinsay, Action, Tedi i Bijou. Wcześniej, w październiku 2024 roku, otwarto tam operatora spożywczego Aldi, zlokalizowanego w bezpośrednim sąsiedztwie inwestycji.
Kolejne inwestycje Refield realizowane są z dużą konsekwencją i przemyślaną strategią regionalną. Projekty w Sanoku, Łańcucie i Leżajsku powstają na terenie województwa podkarpackiego, które deweloper postrzega jako rynek o znacznym, wciąż niewykorzystanym potencjale. Otwarcie Bramy Bieszczad w Sanoku zaplanowano na jesień 2026 roku, natomiast parki handlowe w Łańcucie i Leżajsku mają zostać oddane do użytku w 2027 roku.
Równolegle Refield wraz z firmą RG Leasing współpracują przy realizacji parku handlowego w Środzie Wielkopolskiej o powierzchni blisko 20 000 m² GLA, którego otwarcie zaplanowane jest również na II poł 2027 roku. To przykład otwartości deweloperów na elastyczne modele współpracy i niestandardowe rozwiązania, pozwalające łączyć doświadczenie kilku partnerów. Dzięki takiemu podejściu Refield umacnia pozycję jako jeden z najbardziej aktywnych deweloperów parków handlowych w Polsce, przyczyniając się jednocześnie do rozwoju handlu i infrastruktury w regionach o dużym potencjale gospodarczym.