8a.pl otwiera nowy i do tego największy w Polsce sklep stacjonarny. Znajduje się on w Krakowie, który – tradycyjnie już – jako tzw. „ostatni przystanek przed Tatrami” – stanowi swoiste zaplecze handlowe dla miłośników narciarstwa czy wspinaczki górskiej oraz trekkingu. Placówka 8a.pl zajmuje 721 metrów kwadratowych.
Wspinaczka, trekking, bouldering, himalaizm, turystyka piesza, biegi górskie czyli trail running, sprzęt do biwakowania i campingu, bushcraftu i tacticala – odzież i wyposażenie do tego typu aktywności fizycznej nabyć można w otwieranym właśnie najnowszym sklepie 8a.pl, w Krakowie.
„Stawiamy na najwygodniejszą dla wybierających się w góry lokalizację komercyjną tego miasta. Tradycyjnie już bowiem – jako tzw. „ostatni przystanek przed Tatrami” – stanowi on swoiste zaplecze handlowe dla wszelkiej aktywności outdoorowej” – tłumaczy Rafał Zakrzewski CEO firmy 8a.pl.
Sklep 8a.pl, a właściwie nowocześnie wyposażony show room tej marki, gdzie wykwalifikowana obsługa doradzi klientom optymalny wybór artykułu, oparty na ich indywidualnych potrzebach – np. co do zakupu obuwia trekkingowego czy plecaka, znajduje się w krakowskiej Galerii Solvay przy ulicy Zakopiańskiej 105, gdzie funkcjonują już salony ze sprzętem i ubraniami dla innych dyscyplin sportowych, a do tego – nawet siłownia czy boulderownia.
Najnowszy stacjonarny sklep outdoorowy 8a.pl
Ta, najnowsza stacjonarna placówka 8a.pl, otwarta 5 grudnia br., ma 721metrów kwadratowych. W podzielonych na odrębne sekcje sektorach można osobiście wypróbować i obejrzeć produkty, a w osobnych pomieszczeniach – przymierzyć je i zapoznać się z ich właściwościami. Za projekt wnętrza odpowiada pracownia KT 360 Konarski Tasarz. Nowy sklep 8a.pl wyróżnia się nowoczesnym designem i jest utrzymany w stylistyce spójnej z konceptem wizualnym marki – dominuje czerń z elementami koloru pomarańczowego. Całość uzupełniają przestrzenne wielkoformatowe fotografie górskie.
„Polska od wielu lat prężnie się̨ rozwija, co dotyczy np. coraz większej ilości rodzajów aktywności fizycznej, w tym szczególnie tej, jaka znana jest pod ogólną nazwą outdoor. Z roku na rok klienci chętniej sięgają też po produkty z wyższej półki, zwracając uwagę na ich jakość i funkcjonalność” – przyznaje Rafał Zakrzewski.
Sprzedaż na outdoorowym rynku systematycznie rośnie i ma charakter sezonowy.
Rynek produktów outdoorowych w Polsce odnotowuje wzrost
W tym roku najlepsze były: lipiec (10,6 proc. wzrostu wg barometru 4outdoor), czerwiec (9,6 proc.) i wrzesień (9,3 proc.).
„Wynoszącemu więc blisko 10 procentowemu wzrostowi artykułów w tym segmencie w tym roku towarzyszą również ogólnorynkowe dobre nastroje, z jakimi do czynienia mamy w drugiej połowie tego roku” – zauważa CEO 8a.pl.
Rynek outdoorowy w Polsce warty jest około 2,5 miliarda złotych i w 2026 roku prognozowany jest wzrost na poziomie wysokim jednocyfrowym. Według głównych konkluzji badania przeprowadzonego rok temu na zlecenie Nationale-Nederlanden, jedna piąta Polaków codziennie podejmuje aktywność fizyczną, a jedna czwarta przynajmniej kilka razy w tygodniu. Preferowaną przez nich formą wysiłku jest spacer lub nordic walking oraz jazda na rowerze. Jak wskazuje raport PMR, niemal połowa (47 proc.) kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. – codziennie. Do tego, ponad jedna czwarta Polaków inwestuje w skali roku do 200 zł na produkty i usługi związane z uprawianą dyscypliną sportu. Większość na ten cel jest w stanie przeznaczyć znacznie więcej – co piąty ponad 1 tys. zł.
„Główne czynniki, które decydują o coraz większej popularności aktywności outdoorowych to stale rosnąca zasobność naszych portfeli, otwarcie się na nowe trendy w aktywnym spędzaniu wolnego czasu, a co za tym idzie – poprawiająca się prozdrowotna świadomość Polaków i moda na wygodny styl życia (leisurewear). Poza tym, możemy mówić o panującej dziś modzie na wykorzystywanie wysoko funkcjonalnej odzieży na co dzień, co związane jest z wygodą i ciekawym designem. Przy tym wszystkim outdoorowa odzież jest funkcjonalna i ma wysoką jakość. Noszenie jej nazywane jest stylem gorp core” – komentuje Dominika Dycha, Dyrektor Marketingu 8a.pl.
Odbicie w górę – od połowy 2025 roku
Branża outdoor odnotowała swój spektakularny rozkwit po pandemii (ludzie po prostu szukali aktywności na świeżym powietrzu, wyjazdy zagraniczne były mocno ograniczone), popyt okazał się duży, ale rynek w końcu się nasycił i przyszedł czas, kiedy na rynku znalazło się na tyle dużo artykułów, że popyt na nie zmalał.
„O tzw. odbiciu w górę możemy mówić dopiero od połowy tego roku, dlatego, wykorzystując ten ewidentnie pozytywny trend, otwieramy – największy, a do tego specjalistyczny, stacjonarny sklep w Polsce, i to pomimo, że już od kilku lat spora część handlu takimi produktami obecna jest w ofercie on line na dużych platformach.
Wychodzimy w ten sposób naprzeciw potrzebom klientów związanych z ich rosnącym zainteresowaniem odzieżą i sprzętem outdoorowym. W salonach 8a.pl klienci nie tylko kupują, ale również otrzymują indywidualne, specjalistyczne wsparcie w doborze produktów do ich potrzeb. Nasz nowy sklep wypełnia także swoistą pustkę, jaka zaistniała po upadku kilku detalicznych placówek z takim asortymentem w małopolskiej stolicy” – przyznaje Marek Długajczyk, CFO 8a.pl.
Dodaje przy tym, że sprzyja temu położenie geograficzne uruchamianej właśnie placówki, bowiem – jak zauważa – cała Małopolska najczęściej jeździ w najwyższe góry w Polsce, bo ma tam po prostu blisko.
„Stąd też rynek tego typu artykułów w tym regionie można uznać za największy, a także, zwłaszcza od kilku lat, korzysta z możliwości zakupów on line, które – jak u nas – odnotowują systematyczny, a do tego stały, wzros” – uważa Marek Długajczyk.
Z danych PMR wynika, że pandemia koronawirusa spowodowała rekordowe wzrosty artykułów outdoor w sprzedaży internetowej. Podobnie było w przypadku rynku produktów sportowych, gdzie sprzedaż internetowa wzrosła o blisko 50 proc. W efekcie internet stał się najistotniejszym kanałem na rynku produktów sportowych, z udziałem w rynku na poziomie blisko 36 proc. w 2020 roku.
Średnie tempo wzrostu w latach 2023–2028 ma utrzymać się na poziomie 6 proc
Po dużym wzroście sprzedaży produktów outdoorowych w 2021 roku, obecnie rynek stabilnie się rozwija. Z raportu PMR „Handel detaliczny artykułami sportowymi w Polsce 2023” wynika, że średnie tempo wzrostu w latach 2023–2028 ma utrzymać się na poziomie 6 proc.
„Polska sukcesywnie dogania więc inne kraje, gdzie tego typu działania sportowe są popularne – np. usytuowane w rejonach takich pasm górskich jak Alpy czy Apeniny lub Pireneje, dlatego też sama rozwija swoje marki outdoorowe” – wskazuje Rafał Zakrzewski, zwracając jednocześnie uwagę, że w ofercie 8a.pl znaleźć można więc zarówno marki zagraniczne, jak i polskie, które cieszą się już stałym uznaniem amatorów aktywności outdoorowej. Chodzi np. o Pajak czy Małachowski.
Kolejny stacjonarny sklep 8a.pl
Nowy, a do tego tym razem największy, krakowski sklep 8a.pl to kolejna stacjonarna placówka handlowa tej marki, która funkcjonuje od prawie 25 lat. Zaczynała od stacjonarnego sklepu w Gliwicach, a następnie otwierała następne w kolejnych aglomeracjach. Dziś, oprócz największych miast w Polsce, e-commerce tej marki działa także w Czechach, Ukrainie czy Niemczech.
„Outdoor to właściwie wszystkie aktywności sportowe na świeżym powietrzu. Posiadamy w ofercie sporo produktów z najwyższej półki dla profesjonalistów, ale też dla turystów, podróżników. Również dla tych, którzy zaczynają przygodę z tego typu aktywnością” – wyjaśnia CEO 8a.pl. Kierowana przez niego firma to także wyłączny dystrybutor na Polskę takich marek jak Esbit, Blue Ice, Tactical Food, Inov-8.
Dziś 8a.pl dysponuje 6 sklepami stacjonarnymi – oprócz otwartego w Krakowie sklepu, funkcjonują jeszcze salony m.in. w Warszawie, Wrocławiu i Katowicach, a także internetową platformą, za pomocą której nabyć można każdy artykuł znajdujący się w ofercie 8a.pl.