Strona główna Newsletter SCF 2023 Spring

[WYWIAD] Grzegorz Sowa, Świat Prasy: zakończyliśmy rok z liczbą 350 saloników. Mamy apetyt na więcej

Planujemy dalszy rozwój organiczny, intensywnie poszukując atrakcyjnych lokalizacji handlowych o powierzchni do 60 mkw. Mamy również podpisane umowy najmu na ten rok, które powinny się aktywizować. Natomiast czy to będzie 80 sklepów, to zależy od tego, czy na rynku pojawi się możliwość kolejnych pakietowych akwizycji – mówi w rozmowie z redakcją retailnet.pl / SCF News Grzegorz Sowa, Prezes Zarządu Świat Prasy SA.

retailnet.pl: W 2020 roku dynamika otwarć sieci saloników prasowych Świat Prasy była naprawdę imponująca. Proszę przybliżyć dane dotyczące ekspansji? 

Grzegorz Sowa: Firma mimo ograniczeń w handlu spowodowanych pandemią koronawirusa otworzyła w 2020 roku blisko 80 nowych sklepów pod szyldem Świat Prasy. Tym samym sieć umocniła swoją pozycję jednego z liderów branży prasowej w Polsce zamykając rok z 350 salonami. Na tę liczbę prawie 80 nowych saloników prasowych, złożyło się część lokalizacji, które zostały zakontraktowane w poprzednich latach w umowach najmu. Po prostu, w wyniku zakończenia budowy różnych obiektów, mogliśmy uruchomić w nich nowe sklepy. Kolejne lokalizacje były “zdobyczami” bieżącej ekspansji, a najliczniejsza liczba, bo aż 60 lokali przypadła na otwarcia w marketach sieci spożywczej Netto. Udał nam się to zrealizować dzięki podpisaniu umowy z Netto, w ramach której przejęliśmy lokalizacje po jednej z sieci prasowych, która zakończyła działalność.

Rekalma Apsys
r e k l a m a

Podejrzewam, że przy takiej skali rozwoju sieci, osiągnięte przez spółkę obroty w 2020 roku były zadowalające?

GS: Świat Prasy zanotował w minionym roku wzrost sprzedaży o 31 proc., osiągając rekordowe przychody blisko 340 mln złotych. Sieć także poprawiła wskaźniki rentowności oraz zysk EBITDA zachowując przy tym bardzo wysokie zdolności płatnicze.

Czy w związku z trwającą pandemią nie zmienialiście planów rozwoju w centrach handlowych, które przez dobre kilka miesięcy był w dużej części zamknięte?

GS: Świat Prasy posiada swoje sklepy nie tylko w galeriach handlowych, retail parkach, marketach spożywczych, czy węzłach komunikacyjnych, ale również w hotelach i biurowcach. Natomiast w segmencie typowych centrów handlowych prowadzimy działalność w ograniczonej liczbie, także lockdown miał niewielki wpływ na naszą strategię rozwoju. Ponadto spadki sprzedaży w salonikach prasowych mieszczących się w galeriach nie były dla firmy generalnie odczuwalne. Pewnie brak naszej obecności w szerszym stopniu w takich lokalizacjach pozwolił nam uchronić się przed negatywnymi skutkami.

Czy zatem będziecie ograniczać ekspansję w galeriach handlowych?

GS: Jeżeli chodzi o galerie handlowe to nie jest tak, że my nie chcemy tam być. W zeszłym roku nawet mieliśmy kilka otwarć w galeriach. Natomiast działamy na specyficznym rynku, bo branża saloników prasowych cechuje się bardzo niskimi marżami. Większość oferowanych przez nas produktów to wyroby tytoniowe i prasa, które są sprzedawane po cenach ustalonych przez Państwo. I nie ma możliwości zmiany cen, produktów ani na wyższą, ani na niższą. Mówię o tym dlatego, że wynajmujący powierzchnie w galeriach handlowych chyba nie do końca rozumieją naszą branżę i jej możliwości finansowe. Przecież zysk, który jesteśmy w stanie wygenerować, nawet przy dużej liczbie punktów w galeriach handlowych, nie pokryje czynszów jakie dyktują wynajmujący. Działalność saloników przy takim obłożeniu czynszem w większości jest nieopłacalna lub rentowność sklepów jest stosunkowo niewielka. Gdyby galerie patrzyły szerzej na ogólne portfolio swojego biznesu, że oprócz sklepów modowych, operatora spożywczego, potrzebne są inne branże do szybkich zakupów, a także dostosowali swoje wymagania do możliwości finansowych sieci prasowych, pewnie chętniej byśmy tam wchodzili. Obecnie w nowych centrach handlowych, a także tych, które borykają się z odpływem klientów, a nadal utrzymują czynsze na wysokim poziomie, coraz częściej zdarza się sytuacja, że nie ma tam żadnej sieci prasowej.

Czy w 2021 roku planujecie również intensywny rozwój sieci sklepów?

GS: Planujemy dalszy rozwój organiczny, intensywnie poszukując atrakcyjnych lokalizacji handlowych o powierzchni do 60 mkw. Mamy również podpisane umowy najmu na ten rok, które powinny się aktywizować. Natomiast czy to będzie 80 sklepów, to zależy od tego, czy na rynku pojawi się możliwość kolejnych pakietowych akwizycji. W poprzednich latach spółka dokonał także kilku przejęć lokalnych sieci prasowych.

Kiedy zatem możemy spodziewać się kolejnych otwarć?

GS: Obecnie bardzo mocno przygotowujemy się do sezonu letniego. Planujemy na wiosnę otworzyć 6 lokalizacji w nadmorskich miejscowościach. Między innymi  powstaną 3 saloniki prasowe Świat Prasy przy sieci POLOmarket, 2 przy sklepach Aldi i jeden punkt zostanie zlokalizowany naprzeciw sklepu Biedronka w Międzyzdrojach.

Rozmawiał Wojciech Wojnowski