Newsletter SCF News
Dołącz do 7000 odbiorców!

Bawełnianka: nowe oblicze handlu i rozrywki w Bełchatowie

Zlokalizowana na terenie dawnych Bełchatowskich Zakładów Przemysłu Bawełnianego Bawełnianka to obiekt, który wcześniej był już dostosowywany do funkcji handlowych. Firma GBB Invest, nowy inwestor, zdecydowała się na rewitalizację oraz nowatorskie podejście do zakupów i rozrywki. Otwarcie obiektu planowane jest na jesień 2021 r.

Celem rewitalizacji jest uwzględnienie historycznej tkanki w projekcie wpisującym się w aktualne trendy na rynku nowoczesnej powierzchni handlowo-rozrywkowo-usługowej. Bawełnianka ma ożywić centrum miasta i stać się atrakcyjnym punktem na planie Bełchatowa.

Bawełnianka to pierwszy taki obiekt w okolicy od blisko 10 lat. Jesienią 2021 r. miasto i region zyskają ponad 100 nowych sklepów i usług – wśród nich wiele debiutów na lokalnym rynku. Przy obiekcie znajdzie się również podziemny parking dla 700 samochodów.

R E K L A M A

Rewitalizacja dawnych Bełchatowskich Zakładów Przemysłu Bawełnianego Bawełnianka

Jak będzie przebiegać rewitalizacja obiektu? Co pozostanie, a co ulegnie zmianie? W pierwszym etapie rewitalizacji odnowiono zabytkową cegłę na elewacji oraz pofabryczny komin – zdecydowanie najbardziej charakterystyczną część nieruchomości, rozpoznawalną dla każdego mieszkańca Bełchatowa. Kolejny krok to rearanżacja wnętrz, które inwestor chce dostosować do aktualnych trendów i dopasować do oczekiwań bełchatowian. Bawełnianka stanie się miejscem spotkań tętniącym życiem i wyborem nr 1 na handlowo-usługowo-rozrywkowej mapie regionu. Do realizacji swoich zamierzeń inwestor zaprosił pracownię einteriors, która odpowiada za koncepcję i nowe oblicze Bawełnianki.

– Zależy nam na podkreśleniu industrialnego charakteru zarówno elewacji, jak i wnętrz. Koncepcja bazuje więc na dwóch trendach: upcyclingu i nurtu industrial heritage – opowiada Agata Baczewska, projektantka wnętrz, właścicielka pracowni einteriors. – Zakładamy, że uda nam się maksymalnie wykorzystać dużą liczbę przeszkleń w food hallu, to niewątpliwie mocny atut budynku. Wprowadzenie światła i koloru do wnętrza pozwoliłoby uzyskać efekt lekkości i będzie sprzyjać przyjemnemu spędzaniu czasu w komfortowych i miłych dla oczu warunkach. Z kolei na zewnątrz pojawią się elementy małej architektury, ale w niestandardowym wydaniu, np. kolorowe donice z roślinnością, zadaszenia, oryginalne stojaki na rowery czy siedziska o ciekawym kształcie. Ich zadaniem będzie przyciągnięcie uwagi i uatrakcyjnienie bryły – zapowiada. Projekt rearanżacji wnętrz nawiązuje do historycznego przeznaczenia nieruchomości, czyli do produkcji bawełny. Jedną z propozycji pracowni einteriors jest motyw nici i przędzy przewijający się w elementach dekoracyjnych Bawełnianki, inny pomysł stanowi mariaż historii i nowoczesności.

– Chcemy utrzymać postindustrialny klimat i w pełni wykorzystać potencjał miejsca, dlatego zdecydowaliśmy się na styl loftowy – mówi Agata Baczewska. – Planujemy zdemontować większość podwieszanych sufitów, odsłonić instalacje, m.in. elektryczne i wentylacyjne, a następnie wprowadzić do środka Bawełnianki intensywne kolory i elementy roślinne. Autorka projektu podaje przykład łazienek, zaprojektowanych w duchu loftowym. – W łazienkach pojawią się kafle w kolorach pistacjowym i koralowym, elementy postindustrialne oraz autorski koncept oświetlenia – wylicza Agata Baczewska. – Choć rozmowy nad kształtem i formą poszczególnych stref galerii wciąż trwają, to przyświeca im jeden cel – Bawełnianka ma ożywić centrum miasta i stać się atrakcyjnym punktem na planie Bełchatowa.

Bełchatów – miasto gotowe na nową powierzchnię handlową

Choć Bełchatów kojarzy się z przede wszystkim z przemysłem, charakterystycznymi kominami oraz zlokalizowanym w pobliżu zagłębiem paliwowo-energetycznym, miasto kryje w sobie znacznie większy i niezagospodarowany jak dotąd potencjał. Bełchatów dziś to zrównoważony miks tradycji i etosu pracy z nowoczesnym podejściem do stylu życia. Jak dotąd oczekiwania i potrzeby mieszkańców – a co za tym idzie, również popyt i konsumpcja – nie idą w parze z podażą. Pod tym względem w mieście jest jeszcze wiele do zrobienia. Bełchatów uważany jest za miasto młodych. Potwierdzają to oficjalne dane, według których 86 proc. spośród blisko 60 tys. mieszkańców to ludzie w wieku przedprodukcyjnym i produkcyjnym. Na wysokim poziomie znajduje się również ich siła nabywcza. Według ubiegłorocznego raportu GfK Polonia bełchatowianie wydają na zakupy o 13 proc. więcej, niż wynosi średnia krajowa. Mieszkańcy poszukują nowoczesnej oferty, znanych i rozpoznawalnych marek oraz komfortowych zakupów. Z kolei po stronie podażowej miasto dysponowało dotychczas jednym nowoczesnym centrum handlowym, kilkoma mniejszymi obiektami i parkami handlowymi oraz pojedynczymi sklepami rozproszonymi w poszczególnych dzielnicach.