Zalando aspiruje do obsługi ponad 10 proc. europejskiego rynku mody

Po bardzo udanym finansowo 2020 roku, Zalando znacząco podnosi swoje ambicje i dąży do zwiększenia GMV do ponad 30 miliardów euro do 2025 roku. W perspektywie długoterminowej, firma aspiruje do obsługi ponad 10 proc. europejskiego rynku mody wartego 450 miliardów euro.

W 2020 roku, Zalando osiągnęło 10,7 mld euro GMV, co oznacza wzrost o 30,4 proc. rok do roku, dzięki rekordowemu poziomowi pozyskiwania nowych klientów i znakomitym wynikom Programu Partnerskiego. Przychody w tym samym okresie wzrosły o 23,1 proc. do 8 mld euro. Zalando odnotowało skorygowany EBIT w wysokości 420,8 mln euro, co odpowiada marży w wysokości 5,3 proc..

Początek 2021 roku okazał się wyjątkowo udany w wykonaniu spółki, w pierwszym kwartale br. GMV wzrosło o około 50 proc.. Firma spodziewa się wzrostu GMV o 27-32 proc. do 13,6-14,1 mld euro w 2021 roku. Oczekuje też, że przychody wzrosną o 24-29 proc. do 9,9-10,3 mld euro, a skorygowany EBIT wyniesie 350-425 mln euro. Firma zapewnia, że będzie inwestować w infrastrukturę logistyczną i platformę technologiczną, na co wyda 350-400 mln euro w 2021 r.

Co-CEO Zalando Robert Gentz mówi: „Rok 2020 był jak żaden inny. Skupialiśmy się na naszej długoterminowej wizji bycia punktem wyjścia dla branży modowej. W nadchodzących latach będziemy nadal koncentrować się na wzroście i inwestycjach długoterminowych”.

Cele strategiczne napędzające długoterminowe wzrosty

PARTNER PORTALU

Fact White Cat

W 2020 roku, Zalando zwiększyło swoją bazę aktywnych klientów o 25 proc. do 38,7 mln, dzięki wzmocnieniu swojego zaangażowania w relacje z klientami na obecnych rynkach. Ponadto, Zalando rozszerzy swoją obecność w Europie o osiem kolejnych krajów: Chorwację, Estonię, Łotwę, Litwę, Słowację i Słowenię w 2021 roku; Węgry i Rumunię w 2022 roku.

W czwartym kwartale 2020 roku Program Partnerski odpowiadał za 24 proc. GMV Zalando. Na koniec 2020 roku, ponad 2 400 sklepów dołączyło do platformy poprzez program Connected Retail. Program bardzo szybko się rozwija – tylko do końca lutego dołączyło do niego kolejne ponad 3 400 sklepów.

„Rozwój Connected Retail pokazuje jak wartościowa dla sprzedawców jest kombinacja sprzedaży zarówno offline, jak i online” – mówi co-CEO Zalando David Schneider. „W minionym roku branża stanęła w obliczu wielu wyzwań, a my byliśmy świadkami głębszego zaangażowania ze strony partnerów Zalando. Niezmiernie wspieramy sprzedawców, którzy szukają sposobów na przeniesienie swojego biznesu do sfery online”.

Zrównoważony rozwój kluczowym filarem

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

Rok po ogłoszeniu strategii zrównoważonego rozwoju do.MORE, firma Zalando poczyniła znaczne postępy na drodze w kierunku stania się zrównoważoną platformą modową o pozytywnym wpływie na ludzi i planetę. Firma zmniejszyła emisję gazów cieplarnianych o 64 proc. od 2017 r. i prowadzi własną działalność w 100 proc. z odnawialnych źródeł energii. W 2020 r. sprzedaż bardziej zrównoważonych produktów stanowiła około 16 proc. GMV, w porównaniu z około 7 proc. w 2019 r. W rezultacie Zalando stawia sobie za cel zwiększenie tej wartości do 25 proc. (wcześniej 20 proc.) do 2023 r., jednocześnie zaostrzając kryteria zrównoważonych produktów. Pełne szczegóły dotyczące osiągnięć Zalando można znaleźć w pierwszym niezależnym rocznym raporcie z postępów w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Rubin Ritter, co-CEO Zalando, komentuje: „Dzięki naszej skali i pozycji na rynku, mamy szansę na wprowadzanie pozytywnych zmian w branży modowej. Jeśli chcemy zbudować punkt wyjścia dla mody oraz zdobyć serca i umysły konsumentów, musimy być częścią rozwiązania problemu, przed którym wspólnie stoimy”.

Zmiany w zespole zarządzającym

Po ogłoszeniu przez Rubina Rittera rezygnacji ze stanowiska w zarządzie, po zbliżającym się walnym zgromadzeniu Zalando ogłosi nowy skład zarządu od 1 kwietnia 2021 r. Założyciele Zalando Robert Gentz i David Schneider nadal będą kierować firmą na stanowiskach co-CEO. Robert Gentz będzie odpowiedzialny za kierowanie długoterminową strategią rozwoju, a także nadzorowanie kwestii korporacyjnych. David Schneider będzie nadal definiować i kierować strategią skierowaną do partnerów marki oraz czuwać nad działaniami Zalando w zakresie zrównoważonego rozwoju, różnorodności i integracji.

Rada Nadzorcza powołała Astrid Arndt na nowo utworzone stanowisko Chief People Officer na posiedzeniu zarządu w poniedziałek 15 marca 2021 r. Astrid Arndt kieruje zespołami People & Organization w Zalando od 2019 roku, a do firmy dołączyła w 2018 roku. Obecny Dyrektor ds. Technologii, Jim Freeman, będzie wprowadzał na rynek i rozwijał ofertę konsumencką Zalando w nowo utworzonej roli Chief Business and Product Officer. David Schröder nadal będzie nadzorował rozwój finansowy grupy jako Dyrektor Finansowy. Współzałożyciel Zalando i obecny co-CEO Rubin Ritter będzie aktywnie wspierał zespół aż do jego odejścia po walnym zgromadzeniu.