Gastronomia mocniej wchodzi w kanał e-commerce

Rok 2020 był wyjątkowym dla branży e-commerce. Z powodu zaleceń epidemiologicznych, zamknięcia galerii i sklepów wielu przedsiębiorców poszukiwało szansy na sprzedaż swoich towarów w internecie, co zaowocowało wręcz rekordowymi wynikami w branży e-commerce i jej dynamicznym rozwojem.

Dostrzegalną zmianą był wzrost liczby sklepów oferujących asortyment spożywczy. Wyniósł on 112 proc. w porównaniu do 2019 roku – wynika z raportu firmy Shoper. Z ofertą do sieci przeniosło się wiele biznesów, które do niedawna nawet tego nie rozważały lub była to dla nich bardzo odległa perspektywa. Ciekawym trendem było wejście do sprzedaży internetowej nowych branż, takich jak gastronomia.

– Mogliśmy zaobserwować dwie tendencje – z jednej strony dywersyfikacja kanałów sprzedaży, choć wcześniej przez niektórych odkładana w czasie, okazała się konieczna, a z drugiej – wśród działających już w sieci biznesów zauważyliśmy intensyfikację działań, zarówno w poszukiwaniu nowych klientów, jak i podtrzymaniu relacji z dotychczasowymi. Dostęp do prostych rozwiązań z obszaru e-commerce pozwalających jednym wygodnie kupować, a drugim szybko i skutecznie sprzedawać, okazał się kluczowym czynnikiem przyspieszonej transformacji rynku. – mówi Oliwia Tomalik, Shoper Marketing Manager.

Inwestycje w e-commerce

Z badania wynika także, że polski e-commerce mocno inwestuje w siebie. Jeszcze dwa lata temu połowa właścicieli sklepów internetowych Shoper nie wprowadziła żadnych zmian w swoich e-biznesach. Dziś ta grupa wynosi jedynie 7 proc. Badani najczęściej inwestują w rozwiązania usprawniające sprzedaż, jak szybkie i bezpieczne płatności (15 proc.), zmiany graficzne (13 proc.) czy certyfikat SSL (12 proc.). Na pewno też sięgają po więcej – inwestując w reklamę i działania wizerunkowe. W niektórych branżach wydatki na reklamę wzrosły dwukrotnie – przy czym warto podkreślić, że zmiana ta podyktowana była dążeniem do zwiększenia skuteczności, a nie jedynie utrzymania swojej pozycji.

– Działania podejmowane przez właścicieli sklepów internetowych, ogólny wzrost zainteresowania zakupami w sieci sprawiły, że w 2020 roku mieliśmy do czynienia ze wzrostem zarówno ruchu, jak i liczby transakcji. Kupujący wydali w listopadzie łącznie o 93 proc., a w ostatni Black Friday o 53 proc. więcej niż rok temu. To był rekordowy miesiąc i rekordowy dzień dla sklepów na platformie Shoper. Przed nami kolejne wyzwania, by tę dynamikę utrzymać, a sprzedaż online uczynić jeszcze bardziej komfortową i bezpieczną – mówi Oliwia Tomalik, Shoper Marketing Manager.

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codzienny newsletter dla profesjonalistów rynku centrów handlowych