Newsletter SCF News
Dołącz do 7000 odbiorców!

[RAPORT] Małe i średnie sklepy ruszyły z inwestycjami w e-commerce

Przybliża się moment, kiedy to internet będzie dla Polaków pierwszym wyborem przy robieniu zakupów. W przypadku niektórych kategorii produktów i grup konsumentów już zresztą jest.

Wyniki badania przeprowadzonego dla raportu “Komunikacja sklepów internetowych” firm Shoper i SMSAPI pokazują, że w kilku kategoriach produktów kupujących tylko w sieci jest więcej od kupujących tylko offline. W przypadku książek i multimediów aż 35 proc. wybiera wyłącznie e-sklepy.

Nowy świat e-commerce

Ostatni raport Shoper “Nowy świat e-commerce” przygląda się kondycji sprzedawców internetowych w czasie pandemii i stwarza okazję do porównania ostatnich wyników z analogicznymi, ale sprzed dwóch lat. Wówczas połowa właścicieli sklepów internetowych Shoper nie wprowadzała żadnych zmian w swoich e-biznesach. Dziś ta pasywna grupa wynosi jedynie 7 proc.

R E K L A M A

Obecnie najczęstszym ulepszeniem dodawanym w e-sklepach są wygodne, bezgotówkowe płatności (15 proc.). Do popularnych inwestycji należą też zmiany w szacie graficznej sklepu (13 proc.), zakup certyfikatu SSL (12 proc.) oraz inwestycje w Google Ads, pozycjonowanie i reklamy w mediach społecznościowych (po 10 proc.).

– Koncepcja zakupów, które robią się same lub z naszym niewielkim wsparciem, bo pralka “stwierdziła”, że skończył się proszek do prania i zamawia nowy, to wciąż odległa wizja przyszłości. Jednak z każdym rokiem zbliżamy się do niej, a kupowanie online wymaga coraz mniej żmudnego przeklikiwania się czy wpisywania informacji. Przyjazne dla konsumenta rozwiązania z nowinek szybko zmieniają się w branżowe standardy, a dzięki platformom e-commerce takim jak nasza, wprowadzanie ich przez sprzedawców to kwestia kilku minut potrzebnych na konfigurację. Z naszego ostatniego raportu “Nowy świat e-commerce” wynika, że 41 proc. badanych sprzedawców w tym roku zadba o rozszerzenie oferty produktowej swoich e-biznesów. Można się więc spodziewać, że możliwości zakupowe e-konsumentów jeszcze bardziej wzrosną – podsumowuje Oliwia Tomalik, Marketing Manager Shoper.

Jak w ostatnich latach poprawiły się możliwości kupowania online

– inteligentne kampanie reklamowe: sprawiają, że produkt sam znajduje klienta – na podstawie historii wyszukiwań i odwiedzonych stron wyświetlają mu odpowiednie propozycje;
– kupowanie mobilne: dawniej sklepy sporadycznie miały responsywną stronę; obecnie to norma, a wiele z nich posiada też aplikacje, dzięki którym cały proces zakupowy zoptymalizowany został pod smartfony;
– wiele opcji dostawy: standardem stało się kilku dostawców do wyboru, plus odbiór w sklepie stacjonarnym, kiosku lub paczkomacie – większa konkurencja w tym obszarze sprzyja skracaniu się czasu dostawy; niektórzy dowożą już tego samego dnia;
– nowe sposoby opłacania zamówień: wspomniane płatności odroczone to wisienka na torcie – w ostatnich latach ogromną zmianę jakościową w tym obszarze dokonały szybkie i wygodne płatności online, które praktycznie wyparły przelewy i płatność za pobraniem;
– coraz szersza oferta: tylko w ostatnim roku w polskim internecie pojawiło się ok. 10 tys. nowych sklepów, a do tego należałoby dodać jeszcze marketplace’y, jak Amazon; coraz łatwiej znaleźć w sieci nawet najbardziej niszowe produkty.