Newsletter SCF News
Dołącz do 7000 odbiorców!

[WYWIAD] Fabian Eryk Barbarowicz, TUF Real Estate: dostrzegamy potencjał mniejszych ośrodków

Realizujemy parki handlowe w miastach powiatowych na terenie całego kraju. Każda nasza inwestycja składa się z kilku, całkowicie niezależnych, ale znajdujących się w bliskim sąsiedztwie budynków, w których najemcy otrzymują do dyspozycji lokale z osobnymi wejściami prosto z parkingu – mówi w rozmowie z redakcją retailnet.pl / SCF News Fabian Eryk Barbarowicz, Wspólnik Zarządzający w TUF Real Estate Polska.

Ostatnio firma TUF Real Estate otworzyła nowy park handlowy w województwie warmińsko-mazurskim. Dlaczego wybrali Państwo właśnie Lidzbark Warmiński na swoją kolejną inwestycję?

Fabian Eryk Barbarowicz: Przede wszystkim dlatego, że w Lidzbarku Warmińskim nie ma tego typu miejsca, a naszą działalność opieramy w głównej mierze na realizacji parków handlowych w mniejszych ośrodkach. Miejscowości w których realizujemy nasze projekty albo ich nie posiadają albo istniejący handel miejski nie jest dostosowany do współczesnych realiów. W przypadku Lidzbarka Warmińskiego nie bez znaczenia był aspekt sentymentalny, osobiście pochodzę z Bartoszyc i dość długo obserwowałem przejazdem to miasto odwiedzając rodzinne strony. Ewidentnie brakowało tu tego typu inwestycji. Jesteśmy przekonani, że Pasaż Warmiński odmieni formę robienia zakupów mieszkańców Lidzbarka Warmińskiego oraz okolic i będzie im służył przez długie lata.

R E K L A M A

Jak pandemia wpłynęła na czas realizacji inwestycji?

FEB: Decyzję o rozpoczęciu prac budowlanych podjęliśmy w czasie pełnego lockdownu, pod koniec marca ubiegłego roku. Niestety pandemia koronawirusa odbiła się na całym procesie inwestycyjnym. Dlatego wspólnie z naszymi Najemcami jeszcze wiosną ubiegłego roku zdecydowaliśmy się przesunąć termin otwarcia Pasażu Warmińskiego z listopada 2020 na marzec 2021 roku. Czas pokazał, że to była słuszna decyzja, gdyż w momencie jej podejmowania nikt tak naprawdę nie miał w planach nowych otwarć. Obecnie mamy do czynienia z wzrostem ilości zachorowń, co przełożyło się na kolejne restrykcje wprowadzane przez rząd, ale na szczęście parki handlowe działające w reżimie sanitarnym radzą sobie bardzo dobrze w tym trudnym okresie.

Czy był problem z pozyskaniem najemców do Pasażu Warmińskiego?

FEB: Zdecydowanie nie, komercjalizacja obiektu od początku cieszyła się dużym zainteresowaniem firm sieciowych. Naszym celem było stworzenie komplementarnego mixu najemców i myślą o potrzebach klientów. W Pasażu Warmińskim otworzyliśmy aż 14 sklepów, ale do tej pory tylko 3 z nich funkcjonowały w mieście – są to Biedronka, Pepco i Rossmann, reszta to całkiem nowe formaty. W naszym parku handlowym otworzył swój punkt handlowy duży sklep obuwniczy CCC, ogólnopolska sieć elektromarketów – Media Expert, sklep sportowy Martes Sport, dyskont tekstylny KiK, sklep z artykułami gospodarstwa domowego TEDI, sklepy z akcesoriami dla dzieci – Smyk i Coccodrillo. Poza tym w obiekcie znajdzie się marka odzieży i akcesoriów sportowych 4F, marka modowa Diverse i Kaes oraz butik z biżuterią Bijou.

Czy Pana zdaniem pasaż handlowy jest bezpieczniejszy od typowej galerii?

FEB: Realizujemy parki handlowe w miastach powiatowych na terenie całego kraju. Każda nasza inwestycja składa się z kilku, całkowicie niezależnych, ale znajdujących się w bliskim sąsiedztwie budynków, w których najemcy otrzymują do dyspozycji lokale z osobnymi wejściami prosto z parkingu. W ten sposób klienci przebywający na otwartej przestrzeni, mogą udać się do sklepu bezpośrednio z samochodu. Oznacza to, że każdy lokal najemcy stanowi oddzielny organizm, który można swobodnie kontrolować pod względem liczby klientów i innych obostrzeń. Dodatkowo osoby oczekujące na wejście na zewnątrz mają dostatecznie dużo miejsca, żeby zachować bezpieczne odległości między sobą. Klienci nie muszą gromadzić się w zamkniętych przestrzeniach lub przechodzić przez cały budynek, żeby zrobić zakupy w wybranym przez siebie sklepie, jak ma to miejsce w galeriach handlowych. Nie ma też wewnętrznych części wspólnych, w których mijałoby się wielu klientów korzystających z różnych sklepów.

Jakie były największe trudności?

FEB: Największy problem mieliśmy z finansowaniem bankowym, bo tak naprawdę banki stanęły i stoją w opozycji do szeroko pojętego handlu w związku z aktualną sytuacja epidemiologiczną. Na hasło „retail” większość banków reaguje alergicznie. Deweloperzy realizujący większe obiekty handlowe praktycznie od roku nie mają możliwości pozyskania kapitału na finansowanie swoich projektów. Sytuacja z parkami handlowymi jest trochę lepsza, bo można je finansować w dosłownie kilku bankach, ale na zdecydowanie gorszych warunkach, niż miało to miejsce jeszcze rok temu. Ostatecznie, po wielu rozmowach udało się uzyskać finansowanie bankowe dla naszej inwestycji, lecz proces ten trwał dwa razy dłużej niż pierwotnie zakładaliśmy.

Czy TUF Real Estate planuje budowę kolejnych pasaży w województwie warmińsko-mazurskim?

FEB: W ubiegłym miesiącu otworzyliśmy Pasaż Warmiński w Lidzbarku Warmińskim, zeszłym roku Pasaż Chełmiński w Chełmnie. W maju rozpoczynamy budowę Pasażu Golubsko-Dobrzyńskiego w malowniczej miejscowości Golub-Dobrzyń w województwie kujawsko-pomorskim. Tworzymy tam nowoczesny pasaż handlowy o powierzchni ok. 3,5 tys. mkw. Prace projektowe zostały już zakończone, obecne zajmujemy się komercjalizacją nowej inwestycji, a wkrótce zostaną rozpoczęte pierwsze prace budowlane. Następnie przenosimy się do Grodziska Wielkopolskiego by rozpocząć realizację Pasażu Grodziskiego. Cały czas aktywnie poszukujemy nowych lokalizacji. Jesteśmy otwarci na rozmowy z właścicielami działek, w małej lub średniej wielkości miastach, które potencjalnie mógłby się stać miejscem naszej kolejnej inwestycji.