GUS: w maju sprzedaż detaliczna wyższa niż przed rokiem o blisko 14 proc.

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w maju 2021 r. była wyższa niż przed rokiem o 13,9 proc. (wobec spadku o 7,7 proc. w maju 2020 r.). W porównaniu z kwietniem 2021 r. miał miejsce wzrost sprzedaży detalicznej o 8,2 proc. W okresie styczeń-maj 2021 r. sprzedaż wzrosła r/r o 7,9 proc. (wobec spadku o 6,2 proc. w 2020 r.) – podaje GUS.

W maju 2021 r. największy wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2020 r. odnotowały podmioty handlujące pojazdami. Spośród prezentowanych grup wyższą sprzedaż niż sprzedaż „ogółem” zaobserwowano również w grupach: „tekstylia, odzież, obuwie” (o 46,1 proc.) oraz „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 18,5 proc.).

GUS: w maju br. spadła wartości sprzedaży detalicznej przez internet

W maju 2021 r. w porównaniu z kwietniem br. odnotowano spadek wartości sprzedaży detalicznej przez internet w cenach bieżących (o 7,8 proc.). Udział tej sprzedaży zmniejszył się z 10,8 proc. w kwietniu br. do 9,1 proc. w maju br. Spadek udziału sprzedaży przez internet zaobserwowano w większości grup przy czym znaczny wykazały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy „tekstylia, odzież, obuwie” (z 47,2 proc. przed miesiącem do 21,3 proc.), a także podmioty z grup „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (odpowiednio z 32,6 proc. do 20,7 proc.) oraz „meble, rtv, agd” (z 27,5 proc. do 18,3 proc.).

Sprzedaż detaliczna wyrównana sezonowo

Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych w maju 2021 r. była o 12,2proc. wyższa w porównaniu z kwietniem 2021 r.

– Maj br. przyniósł wzrost konsumpcji w ujęciu rocznym i miesięcznym. Solidna dynamika roczna to podobnie jak w marcu i kwietniu wynik niskiej bazy z roku poprzedniego, kiedy został wprowadzony stan epidemii w Polsce, ale nie tylko. Niezależnie od efektu bazy, odczyt sprzedaży detalicznej, a szczególnie jej wzrost w stosunku do kwietnia br., budzi optymizm i nadzieję na poprawę w sektorze handlu detalicznego – komentuje dane GUS Magdalena Szlezyngier Menedżer ds. Klientów Strategicznych w DNB Bank Polska.

Źródło danych: GUS

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codzienny newsletter dla profesjonalistów rynku centrów handlowych