Kaufland świętuje 20-lecie na polskim rynku

Sieć Kaufland Polska otworzyła swój pierwszy sklep w Stargardzie (daw. Stargard Szczeciński) 21 listopada 2001 roku. Zaledwie już tydzień później pojawiła się kolejna placówka sieci we Wrocławiu. Od tamtego czasu firma nieustannie się rozwija, zatrudniając obecnie ponad 15 000 pracowników w 228 sklepach, 3 centrach dystrybucyjnych oraz centrali. Kaufland nie zwalnia tempa.

Chociaż pierwsze sklepy Kaufland Polska otwarto na koniec 2001 roku, przygotowania do uruchomienia marketów ruszyły wiele miesięcy wcześniej. W lipcu 2000 r. pracę rozpoczęła centrala firmy, która dbała o zawarcie umów z dostawcami i producentami, a także szkolenia dla dziesiątek pracowników. Niezbędną wiedzę zdobywali m.in. w Pradze czy też Neckarsulm. W tym samym okresie wystartowało również Centrum Dystrybucyjne „Hamilton”. Operacje logistyczne obsługiwało wtedy 40 osób. Dziś sieć zatrudnia około tysiąca pracowników logistycznych.

Dynamiczny rozwój sieci

Zespół, który wprowadzał na polski rynek markę Kaufland, początkowo liczył zaledwie kilkanaście osób. Kierownictwo niemal każdego dnia spotykało się w niewielkim biurze przy ul. Traugutta we Wrocławiu, omawiając bieżące działania, a także snując plany na przyszłość. Już przed otwarciem pierwszego sklepu w Polsce wszyscy doskonale wiedzieli, że jednym z najważniejszych filarów funkcjonowania sieci Kaufland będzie dynamiczna ekspansja.

– Pierwsza siedziba firmy, którą opuściliśmy po niespełna pół roku, mieściła się w małym budynku przy ul. Traugutta we Wrocławiu. Ze względu na to, że pracowało tam jedynie kilkanaście osób, wszyscy doskonale się znaliśmy. Wprowadzanie na rynek zupełnie nowej marki, nieznanej dotąd Polakom, było dla nas niezwykle ekscytującym przeżyciem. Wspominając ten okres, czuję dziś ogromną satysfakcję i dumę z tego, jak nasza firma wygląda po 20 latach – wspomina Sylwia Balasa, dyrektor Pionu Szkoleń i Rozwoju w Kaufland Polska, która pracuje w sieci od początku istnienia marki w Polsce.

PARTNER PORTALU

Kaufland

Do końca 2002 r. Kaufland otworzył na polskim rynku 17 marketów w różnych lokalizacjach, a na uruchomienie 100. sklepu sieć potrzebowała tylko około 6 lat. Był to market w Tarnowskich Górach, który otwarto dla klientów 4 grudnia 2007 r. W grudniu 2011 r. sieć Kaufland mogła poszczycić się już 150 placówkami w różnych częściach kraju.

Rosnące zapotrzebowanie na przestrzeń magazynową

20 lat po otwarciu pierwszego sklepu Kaufland liczy 228 marketów, a dynamiczna ekspansja wciąż pozostaje jednym z priorytetów firmy. W związku z rozwojem sieci z roku na rok rosło również zapotrzebowanie na powierzchnię magazynową.

Już w 2003 r. konieczne było wynajęcie dodatkowych 16 tys. m2 powierzchni magazynowej we Wrocławiu. Aby zapewnić płynny ruch towarów i ciągłość dostaw, rok później uruchomiono magazyn centralny w Łodzi (powierzchnia 20 tys. m2) oraz dwa magazyny regionalne w Tychach (4900 m2) i Bydgoszczy (5450 m2). Kolejnym krokiem milowym okazało się otwarcie nowego centrum dystrybucyjnego w Woli Krzysztoporskiej. Była to wówczas jedna z największych placówek tego typu w Polsce. Powierzchnia samych magazynów wynosiła blisko 90 tys. m2, gdzie zatrudnienie znalazło ponad 600 osób.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

W marcu 2022 r. w Woli Krzysztoporskiej Kaufland uruchomi kolejny, wyjątkowy w skali całego kraju, obiekt. Nowoczesny magazyn mroźniczy o powierzchni ponad 12 tys. m2 będzie zaopatrywać wszystkie sklepy sieci w produkty mrożone, a wiele jego działań będzie w pełni zautomatyzowanych.

Optymistyczne spojrzenie na przyszłość

– Firma Kaufland nieustannie się rozwija i jest obecna w Polsce już od 20 lat. Przez te dwie dekady na rynku zaszło wiele istotnych zmian, do których każdorazowo musieliśmy się dostosowywać. W historii niejednokrotnie testowaliśmy i wdrażaliśmy nowe koncepty sprzedażowe czy też innowacyjne rozwiązania, aby jeszcze lepiej odpowiadać na zmieniające się potrzeby konsumentów. Od początku naszej działalności byliśmy także świadomi naszego wpływu na pracowników, dostawców, lokalne społeczności oraz klientów, dlatego też konsekwentnie realizujemy strategię odpowiedzialnego biznesu. Każdego dnia staramy się być lepszą siecią, która łączy poprawę wyników przedsiębiorstwa z poszanowaniem wszystkich grup interesariuszy. Deklarujemy, że w tych obszarach nasze priorytety nie ulegną zmianie – mówi Gunnar Günther, prezes zarządu Kaufland Polska.

228 marketów i 15000 pracowników

W całej Europie Kaufland posiada ponad 1350 sklepów i zatrudnia ok. 139 000 pracowników. W Polsce sieć posiada aktualnie 228 marketów i zatrudnia ponad 15 000 pracowników.
Jednym z wyróżników sieci jest duży wybór – oferta sklepów Kaufland liczy kilkanaście tysięcy produktów. Ważną część asortymentu stanowią artykuły świeże – owoce i warzywa, produkty mleczne a także mięsa, wędliny, sery i ryby, dostępne także przy ladzie z obsługą. Oprócz produktów markowych Kaufland oferuje również artykuły marek własnych zarówno w segmencie produktów spożywczych, jak i przemysłowych Wśród nich można znaleźć produkty odpowiadające aktualnym trendom zakupowym, w tym m.in. artykuły wegańskie i wegetariańskie K-take it veggie, artykuły ekologiczne – K-Bio oraz artykuły bez laktozy czy glutenu – K-free. Sieć sukcesywnie rozwija ofertę produktów regionalnych. Obecnie Kaufland współpracuje z ponad 400 lokalnymi dostawcami, dzięki którym klienci mogą wybierać spośród ponad 4000 artykułów regionalnych.