[WYWIAD] Karol Kożusznik, Kodano Optyk: galerie to najlepsze miejsce dla naszego konceptu

Nasza strategia przewiduje dalszy rozwój w miastach wojewódzkich, ale także miastach mniejszych, gdzie liczba ludności wynosi min. 80/100 tys. mieszkańców. Cały czas szukamy powierzchni od 70 do 200 mkw. oraz trafficowego 1 mkw. dla Soczewkomatu. Nadal wierzymy, że galerie – zwłaszcza te topowe – to najlepsze miejsce dla naszego konceptu – mówi w rozmowie z Retailnet Karol Kożusznik, Kierownik ds. Rozwoju Sieci Kodano Optyk i Soczewkomaty.pl  Mija dokładnie rok od naszej ostatniej rozmowy. W tym czasie wiele się zmieniło, ale galerie handlowe nadal mogą liczyć na współpracę z Wami Tak, nadal wierzymy, że galerie – zwłaszcza te topowe – to najlepsze miejsce dla naszego konceptu. Dla nas od zawsze kluczowa była kwestia lokalizacji, mocno analizujemy każdy przypadek, co pozwala zminimalizować ryzyko niepowodzenia, ale część offline naszego biznesu rozwija się szczególnie dynamicznie. Jak wygląda Państwa współpraca z centrami handlowymi? Poszukiwanie nowych lokalizacji jest naszym chlebem codziennym. Doceniamy współpracę z zarządcami, pośrednikami i właścicielami nieruchomości komercyjnych w Polsce. Taka współpraca to zawsze sytuacja win-win. Uzyskując atrakcyjną lokalizację zgodną z naszymi wymogami mamy dużą pewność, że biznes się sprawdzi. Wynajmujący uzyskuje za to solidnego partnera, który intensywnie się rozwija, inwestuje, dba o obsługę klienta i co najważniejsze o produkt. Jesteśmy ważną częścią rynku optycznego dużych miast. Czy pocovidowe renegocjacje umów najmu z galeriami już za Wami? W jakiej atmosferze przebiegały? Renegocjacje są już za nami. Nie czujemy pełnej satysfakcji z powodu obojętności wielu partnerów wobec nie tylko nas, ale także innych najemców, którzy budowali footfall danego centrum handlowego – a teraz ze zdziwieniem obserwują rosnącą liczbę wakatów w kluczowych niegdyś centrach handlowych. Kryzys pokazał kto jest partnerem, kto tylko drugą stroną umowy oraz jak ważne jest pochodzenie kapitału po obu stronach umowy. Z drugiej jednak strony ponad 90% naszych lokalizacji uzyskało jakiekolwiek wsparcie ze strony wynajmującej. Dzięki temu moglibyśmy skupić się na dalszym rozwoju, na zdrowych po COVID’owych warunkach finansowych. Zajmowaliśmy powierzchnie po upadających najemcach przyczyniając się do urozmaicania oferty handlowej jako jeden z niewielu takich konceptów na rynku. Ile lokali działa aktualnie i kiedy i gdzie będą nowe salony? Liczba salonów Kodano Optyk na dzień dzisiejszy wynosi 42, natomiast na koniec roku będzie ich już 50. Ten rok rozpoczęliśmy z 22 salonami, 3 lata temu było ich zaledwie 8. To pokazuje dynamikę z jaką działamy. Z ciekawszych lokalizacji mogę ujawnić, że udało nam się porozumieć z Herbewo International i co za tym idzie otwieramy salon optyczny na miejscu pierwszego kiedyś w Polsce Vision Express. Traktujemy tę sytuację jako interesujący symbol nadchodzących zmian na rynku. Powoli kończymy także rozmowy z galeriami handlowymi na temat lokalizacji na drugi kwartał 2022 r. Mówił Pan o inwestycjach w dużych miastach, ale mniejszych też nie wykluczacie Nasza strategia przewiduje dalszy rozwój w miastach wojewódzkich, ale także miastach mniejszych gdzie liczba ludności wynosi min. 80/100 tys. mieszkańców. Cały czas szukamy powierzchni od 70 do 200 mkw. oraz trafficowego 1 mkw. dla Soczewkomatu. Kodano właśnie udostępnił swój system franczyzowy. Do kogo skierowana jest ta oferta. Jakiego typu partnerów biznesowych poszukujecie? Uruchomiliśmy możliwość wejścia z nami we współpracę franczyzową na doskonałych warunkach. Podejmując z nami współpracę franczyzową franczyzobiorca płaci niewielką opłatę operacyjną otrzymując za to dostęp do najlepszych cen towaru na rynku, szkolenia, wsparcie merytoryczne oraz dostęp do najlepszych sprzedawców. Poszukujemy partnerów, którzy posiadają doświadczenie w prowadzeniu jakiegokolwiek biznesu i umiejętność kierowania zespołem. Potrzebujemy konkretnych i solidnych partnerów. Wiedza optyczna, wykształcenie jest tutaj kwestią drugorzędną. Każdy może spróbować swoich sił w uzyskaniu licencji Kodano Optyk. Po czyjej stronie jest wybór lokalizacji? Oceniamy lokalizację zaproponowaną przez naszego potencjalnego franczyzobiorcę, ale nie wykluczamy także możliwości zaproponowania jednej z naszych pozytywnie przez nas zweryfikowanej. W dużej mierze zdamy się jednak na proponowany lokal ponieważ zakładamy, że franczyzobiorca zna swój lokalny rynek i jego specyfikę. Jaki kapitał jest potrzebny na start? Wszystko oczywiście zależy od lokalizacji i wielkości salonu, ale można powiedzieć, że zaczynamy od 80 tys. zł dla małego lokalu, większe sklepy to koszt rzędu 150 tys., a za koncept megastore nawet 300 tys. zł. Czy powstające na potęgę retail parki to dla Was atrakcyjne powierzchnie? Park handlowy nigdy nie będzie miał takiego trafficu i przebicia, jak duża galeria handlowa. Dla nas atrakcyjne są parki handlowe, ale tylko w małych miejscowościach. Dlatego właśnie kierujemy franczyzą wzrok na małe miasta i tam głównie poszukujemy kandydatów. To lokalizacje z potencjałem szczególnie wtedy, gdy wokół nie ma dużej galerii handlowej. System franczyzowy ma pokryć małe miejscowości liczące od 20 do 40 tys. mieszkańców. Kodano to także Soczewkomaty. Jak rozwija się ten format? Soczewkomaty mają się bardzo podobnie – na ten moment funkcjonuje 90 samoobsługowych, innowacyjnych maszyn. Naszym celem jest stworzenie sieci 100 lokalizacji w kluczowych centrach handlowych w Polsce. Mimo pesymistycznego podejścia rynku do projektu Soczewkomatów w przeszłości (nie tylko strony wynajmującej ale także konkurencji) ten kanał sprzedaży jest szczególnie lubiany obecnie przez klientów. Posiadamy ponad 20 tys. stałych użytkowników aplikacji mobilnej “soczewkomaty.pl” i wyniki rosną z miesiąca na miesiąc. Dbamy o szeroki asortyment w maszynach oraz wygodę i UX przy zakupie – ostatnimi czasy dodaliśmy możliwość sprawdzania na żywo w aplikacji dostępności swoich ulubionych soczewek. Grupa Szkla.com S.A. stawia na rozwój wielokanałowy od lat, jako firma jesteśmy prekursorem takiej strategii w Polsce. Można powiedzieć, że trend wypracował się m.in. na naszym przykładzie. Rozmawiała: Katarzyna Łabuz

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codzienny newsletter dla profesjonalistów rynku centrów handlowych