Newsletter SCF News
Dołącz do 7000 odbiorców!

We Wroclavii ruszył pierwszy na Dolnym Ślasku butik cyrkularny

Pierwszy na Dolnym Śląsku, a drugi w kraju, cyrkularny butik z wyselekcjonowaną odzieżą używaną zebraną na terenie Polski otwarto dziś w centrum handlowym Wroclavia. To przełomowy koncept w duchu slow fashion, który odpowiada na potrzeby współczesnych konsumentów. Można tu nie tylko zrobić zakupy, ale także oddać ubrania na cele charytatywne.

Unikalna formuła butiku jest efektem współpracy Unibail-Rodamco-Westfield, właściciela Wroclavii oraz marki UbraniaDoOddania.pl, która od kilku lat promuje odpowiedzialną, cyrkularną modę, dodatkowo łącząc to z aspektem charytatywnym. Każdy kilogram oddanych przez darczyńców ubrań, to jedna złotówka dla potrzebujących. W ciągu trzech lat UDO przekazało przeszło 750 tys. zł do 150 organizacji i uratowały przed zmarnowaniem 750 ton niepotrzebnych ubrań. Pomysłodawczynią i współzałożycielką marki jest Zosia Zochniak, która w 2021 r. została roku jedną z najbardziej wpływowych kobiet Forbesa i wystąpiła na XIV Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach.

Pierwszy taki butik we Wrocławiu

Teraz Ubrania do Oddania uruchamiają również cyrkularne butiki, czyli własne sklepy second hand z wyselekcjonowaną odzieżą używaną, co ważne i nietypowe – zebraną z polskiego rynku, poprzez dedykowany portal UbraniaDoOddania.pl. Dzięki współpracy z Unibail-Rodamco-Westfield, właścicielem flagowych centrów handlowych na świecie, ten nowatorski koncept działa już w dwóch obiektach w Polsce. Pierwszy działa od listopada w Galerii Mokotów, a drugi otwarto dziś w stolicy Dolnego Śląska, w centrum handlowym Wroclavia.
Cyrkularny Butik zlokalizowany jest na 1 piętrze Wroclavii. Zajmuje lokal o powierzchni 160 m2, a zgodnie z konceptem marki, meble i całe wyposażenie – lady, oświetlenie, ozdoby, również pochodzą z obiegu zamkniętego. To pierwsze takie miejsce we Wrocławiu, które oferuje klientom starannie wyselekcjonowaną używaną odzież w bardzo dobrym stanie, zebraną na polskim rynku.

R E K L A M A

Drugie życie ubrań zebranych wyłącznie w Polsce

– Selektywnie podchodzimy do wyboru partnerów dla Butików Cyrkularnych. Decydujemy się na współpracę z centrami, które aktywnie działają w kwestiach zrównoważenia swojego wpływu na środowisko, które racjonalizują decyzje zakupowe swoich klientów i wdrażają rozwiązania  ograniczające emisyjność, a co najważniejsze – rozumieją, że branża odzieżowa musi się zmieniać i chcą wesprzeć swoich najemców w procesie wchodzenia w realne i wartościowe projekty cyrkularne. Taka dla nas właśnie jest Wroclavia i czujemy absolutną dumę, że nasz Butik Cyrkularny będzie gościł w jej murach – podkreśla Zosia Zochniak, współzałożycielka inicjatywy Ubrania do Oddania. – Stawiamy na spójną i dobrze zaplanowaną komunikację edukacyjną w obszarze mody cyrkularnej oraz lokalność w kwestii zbiórki niepotrzebnych ubrań – dodaje.

Asortyment sklepu dobierany jest pod kątem danej pory roku, tak by spełniał aktualne potrzeby. Klienci znajdą tu odzież damską, męską, dziecięcą, vintage, buty, torebki oraz akcesoria: biżuterię, szale, czy czapki. Ceny zaczynają się od 29 zł za klasyczny t-shirt, czy spódnicę, i sięgają powyżej 100 zł w przypadku unikatowych rzeczy vintage. Klienci mogą tu nie tylko kupić ubrania, ale również oddać te niepotrzebne, umieszczając je w specjalnym boxie. Każda złotówka od 1 kg odzieży, który ponownie wróci do sprzedaży, trafi do wybranej organizacji charytatywnej. W pierwszych miesiącach działalności butiku będzie to fundacja „Wrocławskie Hospicjum dla Dzieci”. Następnie w kolejnych miesiącach UDO będzie informować klientów, na jaką fundację prowadzona jest zbiórka.

Edukacja i promowanie zrównoważonej mody

Twórcy cyrkularnego second handu mocno stawiają również na edukację i promowanie zrównoważonej mody. Chcą, by butik był nie tylko miejscem zakupów, ale również spotkań i rozmów. Zamierzają w przyszłości organizować we Wroclavii wydarzenia, w trakcie których będzie można posłuchać Zosi Zochniak, współzałożycielki konceptu oraz zaproszonych przez nią gości, a także skorzystać z porad stylistki.

– Cieszymy się, że współpraca z tak unikalnym i wartościowym konceptem jak Ubrania do Oddania nabiera tempa. Widzimy, że nasi klienci przywiązują coraz większą wagę do działań odpowiedzialnych społecznie i kwestii środowiskowych, dlatego odpowiadamy najlepszym konceptem z tego obszaru, który nie tylko zapewnia kupującym najwyższą jakość ubrań z drugiego obiegu, ale także edukuje i wspiera organizacje charytatywne. Promocja odpowiedzialnej konsumpcji jest jednym z aspektów naszej globalnej strategii Unibail-Rodamco-Westfield „Better Places 2030”, a założenia i model funkcjonowania butiku cyrkularnego idealnie wpisują się w ten obszar – podkreśla Grzegorz Grajkowski, dyrektor operacyjny w Unibail-Rodamco-Westfield w Polsce.

Polscy konsumenci a moda zrównoważona

Kwestia zrównoważonej mody łączącej ochronę środowiska, odpowiedzialność społeczną i ekorozwój, od kilku lat staje się coraz ważniejszym tematem w branży. Możliwości zakupów w duchu slow fashion oczekuje coraz więcej konsumentów na całym świecie. Jak wskazują badania Vogue Polska i BCG zebrane w raporcie „Consumers’ Adaptation to Sustainability in Fashion”, Polacy wybierają modę zrównoważoną, po pierwsze – by chronić środowisko (42 proc.), po drugie – z troski o przyszłe pokolenia (30 proc.), po trzecie – z troski o własne zdrowie (27 proc.). Aż 85% respondentów badania „ESG w branży nieruchomości handlowych” opublikowanego przez Polską Radę Centrów Handlowych uważa, że centra handlowe powinny prowadzić działania na rzecz ekologii.

Odpowiedzialne działania Wroclavii

Wroclavia podejmuje wiele działań odpowiedzialnych społecznie oraz akcji promujących odpowiedzialną konsumpcję. W 2021 r. wspólnie z Ubraniami do Oddania zorganizowała charytatywną zbiórkę odzieży, w której zebrano 4 tony odzieży i przekazano 8 000 zł na cele charytatywne. Natomiast w latach 2020 i 2021 we współpracy z warsztatem renowacji obuwia Pucybuty centrum zorganizowało dwie charytatywne zbiórki obuwia. Łącznie zebrano wówczas i odnowiono około 1 000 par butów, które trafiły do potrzebujących. We wszystkich akcjach ofiarodawcami byli mieszkańcy Wrocławia, którzy chętnie angażują się w działania na rzecz innych. Jeszcze w tym roku Wroclavia planuje kolejne tego typu inicjatywy.

Lajfstajlowe centrum Wrocławia

Wroclavia to wyjątkowe lajfstajlowe centrum handlowe, które wniosło na wrocławski rynek nowy standard usług, innowacyjną architekturę i przyjemną, ożywioną atmosferę, oferując w samym centrum Wrocławia niezwykłe doświadczenia zakupowe i rozrywkę na najwyższym poziomie.

Unibail-Rodamco-Westfield jest wiodącym światowym deweloperem i operatorem flagowych centrów handlowych z portfelem wycenionym na 65,3 mld euro na dzień 31 grudnia 2019 r., z czego 86% to obiekty handlowe, 6% – biura, 5% – obiekty konferencyjne i wystawiennicze, a 3% – obiekty usługowe. Obecnie Grupa jest właścicielem i operatorem 90 centrów handlowych, w tym 55 sztandarowych obiektów w najbardziej dynamicznych miastach Europy i Stanów Zjednoczonych. Centra Unibail-Rodamco-Westfield odwiedza rocznie 1,2 mld osób. Dzięki swojej obecności na 2 kontynentach i w 12 krajach, Unibail-Rodamco-Westfield zapewnia unikalną płaszczyznę działań dla sprzedawców detalicznych i wydarzeń promujących marki oraz oferuje klientom wyjątkowe i stale aktualizowane doświadczenia.

Dzięki wsparciu 3600 profesjonalistów oraz swojej wybitnej reputacji i know-how, Grupa Unibail-Rodamco-Westfield jest idealnie przygotowana do generowania najwyższej wartości i rozwijania projektów światowej klasy. Obok istniejących aktywów Unibail-Rodamco-Westfield realizuje także warte 8,3 mld euro projekty deweloperskie.
Unibail-Rodamco-Westfield wyróżnia się także programem Better Places 2030, który stawia sobie za cel stworzenie jeszcze lepszych obiektów spełniających najwyższe standardy ochrony środowiska i przyczyniających się do rozwoju przyjaźniejszych dla wszystkich miast.

Akcje Unibail-Rodamco-Westfield są notowane łącznie na giełdach Euronext w Amsterdamie i w Paryżu (skrót Euronext: URW), a w obrocie równoległym także w Australii poprzez instrument CDI. Grupa otrzymała rating A od agencji Standard & Poor’s oraz A2 od agencji Moody’s. Więcej informacji na temat Unibail-Rodamco-Westfield na stronie www.urw.com