Newsletter SCF News
Dołącz do 7000 odbiorców!

Zalando podsumowuje 10 lat na polskim rynku

Od debiutu Zalando, jednej z wiodących europejskich platform modowych i lifestylowych, minęło już 10 lat. Pierwszą rzecz w Polsce kupiono 24 sierpnia 2012 roku, dokładnie o godzinie 11:06. Co to było? Sportowe szorty. To, że pierwszy zakup należał do kategorii sportowej okazało się być dobrą wróżbą dla Zalando. Od tego momentu ta kategoria, jak i pozostałe, zaczęły zdobywać coraz więcej klientów wśród polskich miłośników mody.

Daniel Rogiński, General Manager CEE Zalando komentuje:  – Wejście Zalando na polski rynek 10 lat temu było kamieniem milowym dla rozwoju e-commerce w Polsce i znacząco przyczyniło się do zmiany postrzegania zakupów online, nie tylko przez klientów, ale również marki i sprzedawców. Od momentu pojawienia się w Polsce, Zalando zabiera Polaków w podróż do świata mody, dając im niezliczone możliwości i sposoby na wyrażenie swojego indywidualnego stylu. Cieszymy się, że możemy świętować nasze 10-lecie specjalną lokalną kampanią, w której przyglądamy się temu, jak na przestrzeni lat zmieniał się stosunek Polaków do mody.

Jak ewoluowały najpopularniejsze wybory zakupowe kobiet i mężczyzn w przeciągu ostatnich 10 lat? Damskie preferencje zmieniły się naprawdę mocno. O ile w 2012 roku kobiety najchętniej kupowały “małe czarne” i szpilki, teraz wolą bardziej casualowy styl i najczęściej kupują jeansy i białe sneakersy. Tymczasem mężczyźni są bardziej stali w swoich wyborach. Dekadę temu najpopularniejsze w kategorii męskiej były kurtki outdoorowe, wysokie trampki i t-shirty. Obecnie panowie najchętniej kupują czapki z daszkiem, czarne spodnie dresowe i, podobnie jak kobiety, białe sneakersy.

R E K L A M A

Obserwacja ewolucji trendów na przestrzeni lat może być bardzo ciekawa – preferencje zakupowe pokazują zmiany zachodzące w społeczeństwie i wyzwania, z którymi się mierzy. Na samym początku obecności Zalando na polskim rynku najczęściej wybierane były sukienki, t-shirty i botki (musimy przyznać, że połączenie sukienki z botkami jest nadal bardzo trendy). Wraz z nadejściem pandemii zmieniły się potrzeby kupujących, a w konsekwencji ich decyzje zakupowe. Zamknięci w domach potrzebowaliśmy jak najwięcej wygody i komfortu. Nastała era spodni od dresów, które w tym czasie królowały wśród polskich klientów. Dziś wygoda jest nadal jedną z ważniejszych kwestii przy wyborze kupowanego ubrania, więc spodnie dresowe i t-shirty wciąż nie oddały korony.

Zalando to jednak nie tylko ubrania. W 2018 roku na platformie pojawiła się kategoria Beauty, co sprawiło, że oferta Zalando stała się jeszcze bardziej zróżnicowana i pełniejsza (w końcu makijaż to nieodłączna część mody). Jakie produkty cieszą się największą popularnością w tej kategorii? Perfumy, sztyft do konturowania i tonik do twarzy.

Mówiąc o 10-leciu Zalando na polskim rynku nie można pominąć Zalando Lounge, klubu zakupowego uruchomionego w Polsce w 2017 roku, w którym kupujący mogą poczuć się jak łowcy skarbów. Polscy klienci, którzy generalnie kochają przeceny i okazje, bardzo doceniają możliwości, jakie daje członkostwo w Zalando Lounge.

Zalando i jego polska historia nie byłyby takie same bez lokalnych marek – kochanych i pożądanych przez polskich klientów. W tej chwili na platformie dostępne jest ponad 100 rodzimych brandów, zarówno dużych i znanych jak Vistula, La Mania czy Ryłko, jak i mniejszych (a nawet niszowych) np. Balagan, Fluff czy Pewien Pan.

Możliwości, które Zalando daje polskim markom i sprzedawcom są liczne, a współpraca z platformą nigdy nie była tak prosta. Marki i firmy mogą wybierać z trzech modeli biznesowych:

– model, w którym Zalando kupuje asortyment marki i go sprzedaje

– Connected Retail, który pozwala sklepom stacjonarnym na sprzedaż asortymentu poprzez platformę Zalando

– Partner Program, który umożliwia markom i sprzedawcom bezpośrednie połączenie swojego asortymentu z Zalando

Co ważne zarówno w Connected Retail, jak i Partner Program sprzedawcy cały czas mają pełną kontrolę nad cenami artykułów, doborem asortymentu do sprzedaży, czy liczbą realizowanych zamówień.