Wąskie przejścia między alejkami, głośna muzyka w sklepach i trudności w komunikacji z obsługą – to tylko kilka ograniczeń w centrach handlowych, które dostrzegają osoby z niepełnosprawnościami. Rosnąca świadomość ich potrzeb sprawia, że zarządcy obiektów handlowych zwracają większą uwagę na to, by każdy klient miał równe szanse w poruszaniu się po centrum. Posnania jest miejscem przyjaznym wszystkim odwiedzającym i oprócz wymaganych standardów nieustannie pracuje nad dostępnością, wprowadzając kolejne rozwiązania wspierające osoby z niepełnosprawnościami.
Zgodnie z poradnikiem „Dostępność w polskich centrach handlowych” przygotowanym przez Program Dostępność Plus ponad 4,5 mln mieszkańców Polski to osoby z niepełnosprawnościami. Warto zdawać sobie sprawę, że niepełnosprawność nie dotyczy wyłącznie narządu ruchu – w tym gronie znajdują się również osoby głuche, niedosłyszące, niewidome i niedowidzące, a także osoby ze spektrum autyzmu. Badanie dowodzi, że głównym problemem w centrach handlowych jest brak udogodnień dla klientów z niepełnosprawnością wzroku i słuchu. Osoby niewidome i niedowidzące wskazują na potrzebę informacji głosowej, a także odpowiednich oznaczeń dotykowych. W niemal 70% z 12 badanych obiektów brak było pętli indukcyjnych czy tłumacza języka migowego dla głuchych. Jednak czy te udogodnienia są wystarczające?
Najemcy działają z TAKtem
– Zdajemy sobie sprawę, że nie tylko udogodnienia architektoniczne sprawiają, że centra handlowe są uznawane za przyjazne osobom z niepełnosprawnościami. Bardzo ważna jest również odpowiednia komunikacja, dzięki której wszyscy, bez względu na swoje ograniczenia, czują się traktowani z szacunkiem – mówi Marek Ćwiek, dyrektor Posnanii, która w 2018 r. otrzymała tytuł „Lidera Dostępności” przyznawany przez Fundację Integracja.
Wyróżnikiem Posnanii są liczne udogodnienia dla klientów ze specjalnymi potrzebami. Na bieżąco prowadzone są również działania z najemcami, aby edukować i uświadamiać, jak prawidłowo rozmawiać i zachowywać się wobec odwiedzających. W tym celu w czerwcu przeprowadzono szkolenia z przedstawicielami Fundacji TAKpełnosprawni. Bardzo się cieszymy, że Posnania zaprosiła nas do siebie i podjęła decyzję o przeprowadzeniu warsztatów – to pokazuje, że wszyscy klienci i klientki są tu mile widziani – dodaje współprowadząca warsztaty Agata Robińska, prezeska Fundacji TAKpełnosprawni.
Szkolenia były okazją, aby dowiedzieć się m.in. jak działa pętla indukcyjna oraz czym jest komfortka. Najemcy uczyli się również, w jaki sposób komunikować się z klientami głuchymi i niewidomymi, a także poznali potencjalne zachowania osób neuroatypowych.
PARTNER PORTALU
– Dzięki warsztatom uświadomiliśmy sobie, że niepełnosprawność, choć nie zawsze widoczna, dotyczy sporej części społeczeństwa, i nie powinna determinować sposobu, w jaki postrzegamy drugiego człowieka. Wzrosła też nasza pewność w kontaktach z osobami z niepełnosprawnościami i mamy nadzieję, że poprzez praktyczne informacje, które otrzymaliśmy, będziemy umieli odpowiedzieć na ich potrzeby – mówią przedstawiciele firmy Veolia biorący udział w warsztatach.
Dostępność dla wszystkich
Niedawne szkolenie dla najemców i służb nie było jedynym tego rodzaju, na które zdecydowała się Posnania. Jako pierwsze centrum handlowe w Polsce, już w 2019 roku, przy współpracy z Fundacją Wózkowicze zorganizowała warsztaty pod hasłem „Pracownik z Klasą – obsługa klienta z niepełnosprawnością” dla pracowników ochrony, punktów informacji i serwisu sprzątającego. Fundacja Wózkowicze oraz fundacje Amikus i Psavard pełniły w Posnanii również rolę konsultantów w temacie wprowadzanych w centrum usprawnień. Przeprowadzony przez członków fundacji audyt udowodnił, że Posnania jest przyjazna osobom z niepełnosprawnościami, dzięki wielu rozwiązaniom technologicznym i funkcjonalnym.
Wózkowicze pomogli także w zorganizowaniu strefy Working Zone, tak by bez problemu mogły z niej korzystać osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich. W razie potrzeby na klientów Posnanii czeka także wypożyczalnia wózków dla osób z niepełnosprawnościami – jest to nieodpłatna usługa, którą można zarezerwować zarówno przed wizytą w centrum, jak i w jej trakcie.
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter
Nieustanny rozwój usprawnień
W Posnanii nie brakuje również najemców świadomych potrzeb osób z niepełnosprawnościami. W Carrefourze dla klientów poruszających się na wózkach przygotowana jest odpowiednio dostosowana kasa. Ponadto w sklepie dostępna jest usługa asystenta osoby z niepełnosprawnością, który pomaga w robieniu zakupów.
Warto również dodać, że w Carrefourze podczas Światowego Dnia Świadomości Autyzmu na kilka godzin zmniejszane jest oświetlenie, a wszelkie komunikaty i muzyka są wyciszane.
Ten dzień obchodzi również Posnania, która zostaje podświetlona na niebiesko, włączając się w światową akcję „Zaświeć się na niebiesko” i wyrażając solidarność z osobami ze spektrum autyzmu. Klienci centrum mogą również na co dzień skorzystać z pokoju wyciszenia, czyli specjalnie odizolowanego pomieszczenia, do którego można udać się, aby odreagować napięcie i na moment odciąć się od otaczających bodźców.
– Cały czas pracujemy nad wprowadzaniem nowych rozwiązań. W czasie pandemii razem z firmą MIGAM stworzyliśmy film w języku migowym, który był wyświetlany w Posnanii i przedstawiał obowiązujące u nas zasady bezpieczeństwa. W najbliższych miesiącach będziemy natomiast testować aplikację The Compass umożliwiającą osobom niewidomym i słabowidzącym komfortowe poruszanie się po przestrzeni centrum – mówi Marek Ćwiek. – Wiemy, że osoby ze specjalnymi potrzebami często boją się odwiedzać centra handlowe samodzielnie ze względu na potencjalne problemy architektoniczne czy komunikacyjne. Dzięki współpracy z ekspertami dowiadujemy się, jak wspierać klientów z niepełnosprawnościami podczas wizyty w Posnanii, która, dzięki zastosowanym rozwiązaniom, jest dobrze dostosowana do ich potrzeb.
APSYS jest jednym z wiodących operatorów branży nieruchomości komercyjnych w Polsce i we Francji. Spółka realizuje działania w segmencie nieruchomości handlowych, projektach mixed-use, inwestycjach mieszkaniowych oraz w obszarze zarządzania powierzchniami biurowymi. Firma powstała w 1996 roku i działa jako inwestor, deweloper, agent ds. najmu, menadżer projektu oraz zarządca nieruchomości.
Wszystkie projekty realizowane są zgodnie z ideą „Making cities vibe” – ożywiania przestrzeni miejskiej, kreowania wyjątkowych doświadczeń oraz dbania o zrównoważony rozwój miast. Apsys Polska łączy profesjonalizm z szacunkiem do tradycji, historii miejsca, jego otoczenia oraz odpowiedzialnością społeczną i ekologiczną. Biorąc pod uwagę specyfikę danej lokalizacji, tworzy innowacyjne projekty „szyte na miarę”, w harmonii z miastem i potrzebami jego mieszkańców, uwzględniające specyfikę danego miejsca, kontekst społeczny oraz środowisko naturalne.
Dzięki wieloletniemu doświadczeniu i specjalistycznej wiedzy wszystkie działania, niezależnie od wielkości i lokalizacji poszczególnych nieruchomości, są dopasowane do potrzeb klienta. Do największych inwestycji firmy należą Manufaktura w Łodzi oraz Posnania w Poznaniu. APSYS Polska zarządza obecnie ponad 1 000 000 mkw. GLA w 23 obiektach handlowych zlokalizowanych w 18 największych miastach w kraju oraz biurowcem Arkada Business Park w Bydgoszczy i kompleksem biurowym React zlokalizowanym w centrum Łodzi. Apsys prowadzi także inwestycję mieszkaniową – Solea Mieszkania przy Wyścigach na warszawskim Mokotowie.