Strona główna Newsletter SCF 2023 Spring

[WYWIAD] Wayne Hodson, SPAR: Naszym celem jest zwiększenie zasięgu oraz rentowności sklepów

Sieć SPAR zamierza kontynuować działania rozpoczęte i realizowane od roku czyli rozwój sieci i dołączanie nowych placówek, ogólnopolskie akcje promocyjne i lojalnościowe, które budują rozpoznawalność marki SPAR i wspierają sprzedaż naszych partnerów detalicznych i wprowadzanie nowych konceptów. Będziemy rozwijać nasze formaty takie jak TOPS! Liquor, Bean Tree Cafe, SPAR Mini i SPAR Express – mówi dla Retailnet Wayne Hodson, prezes zarządu sieci SPAR w Polsce. SPAR jest wystawcą jesiennej edycji SCF 2022 Fall. Z przedstawicielami firmy będzie można spotkać się na stoisku nr 300.

Trwa wyścig sieci spożywczych w Polsce. Jak pozycjonuje się Spar na tle tej konkurencji?

Sytuacja rynkowa jest bardzo skomplikowana. Rosną ceny, inflacja jest wysoka, klienci na pewno będą ograniczać wydatki. W sieci SPAR zamierzamy trzymać się naszej obecnej strategii. Naszą przewagą nad konkurentami nigdy nie była i nie będzie cena. Jesteśmy konkurencyjni oferując klientom dodatkową wartość, taką jak doświadczenie zakupowe, bogatą ofertę produktów świeżych, czy wysoką jakość sprzedawanych towarów.

Czy Polska jest szczególnie atrakcyjnym rynkiem i dlatego tak dużo się u nas dzieje?

W Polsce rynek handlowy ma nadal ogromny potencjał – działa tu wiele niezależnych detalistów i koncept sieci SPAR idealnie sprawdza się dla ich wymagań. Nadal jest też przestrzeń do wprowadzania nowych formatów i konceptów, takich jak SPAR Express, TOP! Czy Bean Tree Cafe.

Jakie są plany rozwoju sieci sklepów Spar na najbliższy czas – rok-dwa?

Sieć SPAR zamierza kontynuować działania rozpoczęte i realizowane od roku czyli rozwój sieci i dołączanie nowych placówek, ogólnopolskie akcje promocyjne i lojalnościowe, które budują rozpoznawalność marki SPAR i wspierają sprzedaż naszych partnerów detalicznych i wprowadzanie nowych konceptów. Będziemy rozwijać nasze formaty takie jak TOPS! Liquor, Bean Tree Cafe, SPAR Mini i SPAR Express.

spar
Sklep Spar

Niedawno Spar przedstawił plan naprawczy sieci. Co on obejmuje i na czym polega?

Przede wszystkim zakończyliśmy rebranding sklepów Piotr i Paweł, otworzyliśmy nowe placówki w każdej części Polski i zwiększyliśmy skalę sieci. Dodatkowo powiększyliśmy zespół zarządzający i rozbudowaliśmy nasze centra logistyczne. Dzięki temu oferujemy naszym partnerom szeroki asortyment towarów i bardzo dobre zaopatrzenie.

Jakie są najlepsze/optymalne lokalizacje dla sieci Spar?

W 2022 roku wprowadziliśmy nowe formaty sklepów – obok EUROSPAR i SPAR otwieramy także SPAR Mini i SPAR Express. SPAR Mini to format, który dedykowany jest lokalizacjom na osiedlach i na terenach wiejskich. To sąsiedzki sklep na szybkie, wygodne i codzienne zakupy. SPAR Express to marka convenience, która spełnia podstawowe potrzeby klientów – zlokalizowana na stacjach benzynowych i w strefach ruchu drogowego. Strefy relaksu w sklepach są wygodnym miejscem do jedzenia, picia i odpoczynku dla osób w podróży, na wycieczkach, a nawet na spacerze.

Ważnym elementem rozwoju sieci jest także współpraca AVIA i SPAR – na stacjach Avia działają się supermarkety SPAR Express. Dodatkowo uruchomiliśmy nowe koncepty w ramach sklepów SPAR – Bean Tree Cafe i TOPS! Liquor. TOPS Liquor – to sklep w sklepie, gdzie sprzedawane są alkohole. Jest dostępny w EUEOSPAR w Poznaniu, przy ul. Druskiennickiej.

TOPS! Ma wydzieloną, odrębną przestrzeń, kasy i specjalne oferty promocyjne. TOPS! to największa marka alkoholowa w RPA. Rozwinęła się przy sklepach SPAR – to efekt południowoafrykańskiego prawa, które zabrania sprzedaży alkoholu wewnątrz sklepu, stąd konieczne są odrębne placówki. Teraz rozwijamy ten sprawdzony koncept w Polsce i jesteśmy przekonani, że odniesie sukces. Nasi klienci mają szeroki wybór i komfortowe warunki zakupu, a także liczne promocje.

2022-05-05 SPAR EXPRESS SULĘCIN5 (1)
Spar Express, Tops!

Bean Tree Cafe to koncept działający w ramach wszystkich naszych formatów sklepów, oferujący kawę, herbatę oraz proste dania bistro na ciepło. Powierzchnia dopasowana jest do dostępnej w sklepie przestrzeni, wystarczy nawet 1 mkw. na stand z ekspresem do kawy. Koncept Bean Tree Cafe sprawdził się na innych rynkach, na których działa SPAR i jest dostępny dla wszystkich partnerów detalicznych w Polsce według potrzeb. Bean Tree Cafe działają w kilku formatach – np. w formie kawiarenki zlokalizowanej przy wejściu do sklepu. Do kawiarni można także wejść
bezpośrednio ze sklepu (np. w Warszawie w Blue City). Bean Tree Cafe są lokalizowane także obok sklepu jako odrębna kawiarnia (np. w Dąbrowie Górniczej). Działają również w formule sklep w sklepie /shop-in-shop/ (np. w Poznaniu, na stacjach AVIA). Łatwo dostępna kawa na wynos lub na miejscu to ogólnoświatowy trend – nie tylko w sklepach spożywczych, ale także w innych formatach: meblowych, dla majsterkowiczów, a nawet odzieżowych. Zapach świeżo parzonej kawy sprawia przyjemność klientom i polepsza ich doświadczenia zakupowe. Bardzo dobrze sprawdziliśmy to na innych rynkach, gdzie SPAR działa – zwłaszcza w RPA. Bean Tree Cafe jest bardzo popularna i większość klientów korzysta z niej podczas zakupów.

Jak wygląda współpraca Spar z polskimi galeriami handlowymi? Czy to atrakcyjne lokalizacje dla Was?

Nasza współpraca z galeriami handlowymi układa się dobrze – jednak jest to mniejszość naszych sklepów w Polsce.

SPAR rozwija się w oparciu o system franczyzowy. Jakie inwestycje w tym obszarze planujecie? 

Jesteśmy dumni, że nasza ogromna inwestycja w sektor handlowy w Polsce pozwala małym, polskim przedsiębiorcom na rozwój własnych biznesów. Taka idea przyświeca nam na wszystkich rynkach, na których działamy. W ciągu ostatnich dwóch lat zrealizowaliśmy istotne inwestycje zarówno w placówki, infrastrukturę, jak i system zaopatrzenia, zakończyliśmy też ogromny proces reabrandingu sieci Piotr i Paweł. Bardzo ważne jest dla nas to, że nasi partnerzy detaliczni są zadowoleni z przynależności do rodziny SPAR i otwierają wraz z nami kolejne placówki. To pokazuje nie tylko jakość naszej współpracy, ale przede wszystkim potwierdza efektywność, jaką możemy zaoferować polskim przedsiębiorcom.

Jakie wyzwania stoją teraz przed siecią Spar?

Naszym ważnym celem jest zwiększenie zasięgu oraz rentowności przy maksymalnym dopasowaniu do oczekiwań naszych partnerów detalicznych. Nadal będziemy także rozbudowywać asortyment – także w ramach marki własnej SPAR, w segmentach BIO i EKO oraz w ramach produktów świeżych, które są naszą przewagą konkurencyjną.

Rozmawiała: Katarzyna Łabuz