Newsletter SCF News
Dołącz do 7000 odbiorców!

[WYWIAD] Joanna Bagińska, Apsys: Galeria Katowicka realizuje cele ESG

W Katowickiej mamy jasno wytyczone cele, wśród nich jednym z najważniejszych są działania prośrodowiskowe. Jest to kwestia kluczowa zarówno dla właściciela jak i dla zarządcy Galerii. Dzięki wspólnie wypracowanej wizji wiemy, jak zminimalizować negatywny wpływ na środowisko i potęgować pozytywne efekty naszych działań – mówi w rozmowie z Retailnet Joanna Bagińska, Dyrektorka Galerii Katowickiej, Apsys Polska.

Galeria Katowicka to jeden z pionierskich konceptów jeśli chodzi o obiekty zintegrowane z dworcem. Jego budowa budziła kontrowersje w regionie, jak teraz wygląda sytuacja?

Dworzec kolejowy i Galeria Katowicka powstały w miejscu starego dworca, który wciąż jest wspominany z sentymentem, głównie ze względu na oryginalną architekturę obiektu będącą przykładem brutalizmu. W miejscu dworca i istniejącej wtedy estakady powstał nowy budynek dworca i zintegrowany z nim obiekt handlowy. Warto odnotować, że ocalono najsłynniejsze elementy architektoniczne „Brutala”, czyli słynne kielichy. Mowa o żelbetowych filarach będących dziełem konstruktorów hali tzw. warszawskich tygrysów – Wacława Kłyszewskiego, Jerzego Mokrzyńskiego i Eugeniusza Wierzbickiego. Odtwarzanie dworcowych kielichów trwało osiem miesięcy, wykonano je dokładnie tą samą techniką co 40 lat wcześniej – cztery z nich tworzą teraz dach nowego dworca, pozostałe można w części obejrzeć w Galerii Katowickiej. Przez kolejne lata swojego funkcjonowania nowy dworzec i połączone z nim centrum handlowe udowadniały, że zmiany były potrzebne, a ich efekt w postaci reprezentacyjnego miejsca w centrum Katowic zyskał akceptację i uznanie mieszkańców oraz przyjezdnych. Apsys przejął zarządzanie obiektem jeszcze na zlecenie poprzedniego właściciela w 2015 roku. Nasze działania zaczęliśmy od gruntownej analizy sytuacji obiektu, w tym przede wszystkim od stworzenia profilu klienta. Na tej podstawie opracowaliśmy długotrwałą strategię obejmującą plan leasingowy, marketingowy i rozwoju. 3 lata później Katowicka była już zdefiniowaną marką, która konsekwentnie zyskiwała uznanie wśród klientów i najemców.

W 2018 roku Galeria Katowicka zmieniła właściciela. Czy strategia działania wtedy uległa zmianie?

To był idealny moment do rozpoczęcia działań w myśl idei #citylife, czyli takich, które powodują pozytywne oddziaływanie Galerii na miasto i spełniają oczekiwania jego mieszkańców. Idea ta doskonale rezonuje też z hasłem Apsys, tj.: making cities vibe. Zarządzając centrami handlowymi Apsys stawia sobie za cel tworzenie miejsc wyjątkowych, ważnych dla mieszkańców, stanowiących wartość dodaną w lokalnej i regionalnej społeczności. W Katowickiej realizowaliśmy tę strategię na wszystkich polach naszej działalności. W zakresie komercjalizacji opracowaliśmy tenant mix, który odpowiada na potrzeby klienta miejskiego. Ważnym elementem centrum jest jego lokalność – stąd w Katowickiej obecność unikalnych konceptów i regionalnych i lokalnych marek. W kwestiach operacyjnych wdrożyliśmy plan zwiększania dostępności obiektu, a także strategię działań w zakresie zmniejszania jego emisyjności i zwiększania pozytywnego wpływu Katowickiej na środowisko. W kwestiach marketingowych natomiast postawiliśmy na dialog z otoczeniem, realizując projekty wykraczające poza schemat branżowy, a spełniających oczekiwania mieszkańców. Idąc tym tropem stworzyliśmy przy Galerii Miejską Farmę, dołączyliśmy do szlaku śląskich legend z figurkami beboków, a nawet przyjęliśmy wyzwanie #hot16challenge2 i stworzyliśmy wraz z Teatrem Śląskim hiphopowy klip, pomagając jednocześnie lekarzom w czasie pandemii.

Jak ocenia Pani sytuację na rynku retail w czasie, gdy pandemia prawdopodobnie wciąż nie powiedziała ostatniego słowa, za naszą granicą trwa wojna, a światowa gospodarka zmaga się z problemami w skali od dawna niewidzianej?

Zdecydowanie jest to czas, który bezwzględnie weryfikuje rentowność nieruchomości, a ta jest efektem konsekwentnie realizowanych, przemyślanych strategii przed 2019 r. i działań podejmowanych w czasie i po pandemii. Myślę, że najważniejsze są tu relacje – zarówno te biznesowe, miedzy właścicielem, zarządcą i najemcami, ale też te z klientem, który przez niemal dwa lata trwał w atmosferze nieufności i zagrożenia. Katowicka wyszła z tej próby obronną ręką, odnotowując w porównaniu YTD do czerwca niemal 7-procentowy wzrost obrotów względem rekordowego do tej pory roku 2019. Klienci wrócili do Galerii, podpisujemy kolejne umowy najmu, a aktualni najemcy chętnie przedłużają umowy lub szukają szans na powiększenie swoich lokali działających w obiekcie. W 2022 roku w Galerii Katowickiej otworzyliśmy już 6 nowych lokali, kolejne 6 będzie otwarte do końca roku. Wśród marek, które pojawiły się w tym roku w Katowickiej są znane poza granicami naszego kraju Lovisa i Aromas Artesenales – dla obu lokal w Galerii jest debiutem w Polsce! Z kolei znana marka Rituals w Katowickiej otworzyła w naszym obiekcie swój pierwszy lokal w województwie śląskim.

R E K L A M A

Co powoduje, że debiutujące marki wybierają Katowicką na swoją pierwszą lokalizacje w nowym kraju?

Katowicka jest obiektem wyjątkowym, który wraz z dworcem stanowi hub komunikacyjny w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Potencjał tego obszaru jest nie do przecenienia, a mnogość inwestycji w nieruchomości mieszkaniowe, biurowe i handlowe w tym rejonie potwierdza trend konsekwentnego i stabilnego rozwoju. W Katowickiej mamy jasno wytyczone cele, wśród nich jednym z najważniejszych są działania prośrodowiskowe. Jest to kwestia kluczowa zarówno dla właściciela jak i dla zarządcy Galerii. Dzięki wspólnie wypracowanej wizji wiemy, jak zminimalizować negatywny wpływ na środowisko i potęgować pozytywne efekty naszych działań. Do 2030 roku chcemy w Katowickiej zmniejszyć zużycie wody o 14% i o 24% zredukować zużycie energii. Docelowo do 2030 planujemy ograniczenie śladu węglowego i emisji CO2 o ponad 50%.

Galeria Katowicka tworzy też zupełnie nową jakość na rynku retail. Ma wyraźną osobowość, komunikuje się z odbiorcą oryginalnym językiem i humorem, tworzy relacje oparte o wzajemny szacunek, akceptację i tolerancję. Realizujemy projekty wykraczające daleko poza standardy w branży, uważnie słuchamy ludzi wokół i reagujemy na ich potrzeby, a wręcz staramy się je odgadywać. To dlatego Katowicka została pierwszym centrum handlowym w Polsce z szeroko zakrojonym, autorskim programem wsparcia dla osób ze spektrum autyzmu, również z tego powodu zainwestowaliśmy w pomieszczenie z komfortką, ułatwiające społeczne funkcjonowanie dorosłym osobom niepełnosprawnym. Realizujemy też mnóstwo projektów proekologicznych, które mają realny wpływ na środowisko i otoczenie. Przykładem takich działań może być miejska farma zorganizowana przy Galerii, dwie edycje akcji Ubrania pełne mocy oraz stworzenie eko-muralu, który powstał w całości z farb oczyszczających powietrze.

Jakie mają Państwo plany na kolejne lata?

Katowicka żyje w rytmie, w którym żyje metropolia i to ona wyznacza kierunek naszych działań. Wierzymy, że ten obiekt może stale wzbogacać region oferując jego mieszkańcom nie tylko komfortowe miejsce do zakupów z ofertą szytą na miarę ich potrzeb, ale też przestrzeń do wyjątkowych przeżyć. Chcemy tworzyć tzw. trzecie miejsce, w którym każdy odnajdzie swoją przestrzeń i z przyjemnością będzie spędzał czas u nas i z nami. Katowicka jest miejscem spotkań, odpoczynku i rozrywki. Zależy nam również na budowaniu otwartych i szczerych relacji z partnerami biznesowymi – wprowadzamy kolejne rozwiązania usprawniające obustronną komunikację – przykładem może być nowatorska i wciąż rozbudowywana platforma Trackeo, która usprawnia komunikację z najemcami w każdym jej aspekcie. Naszą ambicją jest też realizacja wyśrubowanych celów założonych w strategii ESG. W planach mamy szereg działań zmierzających do zwiększenia niskoemisyjności budynku, chcemy również dbać o bioróżnorodność wokół obiektu oraz zwiększać ekologiczną wartość terenu. Będziemy też nadal realizować projekty zwiększające dostępność Galerii Katowickiej dla osób, które z różnych powodów mogą czuć się mniej lub bardziej wykluczone z życia społecznego. Ostatnie 2 lata nauczyły nas, że możemy realizować postawione sobie cele, nawet w zaskakujących, ekstremalnych warunkach. To efekt ogromnego wysiłku i pracy po stronie zarówno właściciela i zarządcy – doceniamy tę dobrą, partnerską i efektywną współpracę, czego dowodem jest jej przedłużenie o kolejne lata.

Rozmawiała: Katarzyna Łabuz