Strona główna Newsletter SCF 2023 Spring

[WYWIAD] Marek Ćwiek, Posnania, Apsys Polska: Food Fyrtel to koncept szczególny

Food Fyrtel to nowa przestrzeń powstała przez remodeling dotychczas istniejącej w Posnanii strefy restauracyjnej. Będzie to w pełni samodzielny koncept, który z jednej strony poszerzy ofertę Posnanii, a z drugiej będzie stanowił osobną destynację dla spragnionych dobrego, niestandardowego jedzenia i rozrywki – mówi w rozmowie z Retailnet Marek Ćwiek, dyrektor Posnanii, Apsys Polska

W Posnanii szykują się duże zmiany. W obiekcie właśnie pojawiła się nowa, odrębna od centrum strefa rozrywkowo-restauracyjna. Jak będzie wyglądała?

Uroczyste otwarcie odbyło się 19 listopada. Za nami pierwsze dni funkcjonowania tego nowego konceptu. Jest to typowy food hall czyli format, który w ostatnim czasie szybko i prężnie się rozwija na wielu rynkach. Oparty na idei kolektywnego wykorzystania przestrzeni i umożliwiający wprowadzenie oryginalnych, street foodowych konceptów, które są bardzo lubiane przez klientów. Jest to również szeroko pojęte miejsce kultury i rozrywki.

W zgodzie z obowiązującymi trendami i odpowiadając na potrzeby konsumentów postanowiliśmy podjąć wyzwanie i stworzyć pierwszy tego typu obiekt całoroczny w Poznaniu. Food Fyrtel to nowa przestrzeń powstała przez remodeling dotychczas istniejącej w Posnanii strefy restauracyjnej. Będzie to w pełni samodzielny koncept, który z jednej strony poszerzy ofertę Posnanii, a z drugiej będzie stanowił osobną destynację dla spragnionych dobrego, niestandardowego jedzenia i rozrywki. Zapewniam, że doznań, zarówno smakowych, jak i rozrywkowych, nie będzie brakowało.

Galeria Posnania

Czym wyróżnia się ten koncept i jak powstawał?

Wstępną wersję Food Fyrtla już mieliśmy okazję przetestować na mniejszej powierzchni. Okazało się, że format spotkał się z bardzo dobrym przyjęciem klientów Posnanii i cieszył się dużym powodzeniem. Pierwowzorem obecnego, pełnowymiarowego food hallu była strefa pop-up o podobnej funkcji restauracyjno-rozrywkowej, która działała w Posnanii przez około pół roku. W związku z jej popularnością podjęliśmy decyzję, żeby Food Fyrtel rozbudować i znacznie powiększyć grono najemców. Food Fyrtel to 18 konceptów gastronomicznych oraz doskonale wyposażony bar, który będzie obsługiwał całą przestrzeń.

Food Fyrtel to koncept szczególny. To całoroczny, zadaszony food hall, który dodatkowo czerpie wyjątkową siłę ze swojego położenia. Umiejscowiony w części Posnanii będzie – na co liczymy – obsługiwać również klientów obiektu. A jest to liczba niebagatelna bo corocznie progi Posnanii przekracza ponad 12 milionów osób. Ponadto dzięki tej lokalizacji, Food Fyrtel oferuje udogodnienia i wygodne rozwiązania dla jego klientów – choćby takie jak parking podziemny, udogodnienia dla rowerzystów etc. W okresie wiosenno-letnim planujemy rozszerzanie strefy pod dachem o letnią, zewnętrzną, z dodatkowymi punktami gastronomicznymi i outdoorowym barem.

Food Fyrtel jest destynacją dla różnych grup klientów – zarówno dla tych, którzy oczekują street foodowych smaków i ciekawej „miejskiej” rozrywki, jak i dla tych, którzy korzystając w ciągu dnia z oferty Posnanii chcą spędzić miły wieczór z przyjaciółmi. Dzięki takiemu modelowi jest dodatkowym elementem stanowiącym o przewadze konkurencyjnej Posnanii.

Kogo zaprosiliście do współpracy?

Chcieliśmy stworzyć miejsce oryginalne i nowatorskie. Miejsce, które będzie całoroczną destynacją dla mieszkańców Poznania. Do współpracy zaprosiliśmy brandy gastronomiczne specjalizujące się w tzw. ulicznym jedzeniu i co ważne posiadające wiedzę jak funkcjonować w tego typu koncepcie. Pamiętajmy że przestrzeń tzw. własna najemcy jest mała i wymaga wiedzy i doświadczenia choćby w zakresie technologii przygotowywania dań. Zaprosiliśmy więc do współpracy przedsiębiorców doświadczonych w konceptach food hall w innych miastach, żeby nadawali ton i byli wsparciem dla tych, którzy się w takiej formie otwierają po raz pierwszy. Żeby zapewnić klientom tak bardzo pożądaną lokalność, drugą grupę naszych partnerów biznesowych stanowią brandy gastronomiczne popularne i cenione w Poznaniu.

Na 1800 mkw. powierzchni Food Fyrtel oferuje kuchnie z całego świata i silne lokalne brandy gastronomiczne. Naszymi najemcami będą między innymi oferujące kuchnię azjatycką Hana Sushi, Curry Leaves, DimSum & Ramen. Giga Buła – koncept buregrowy polskiego youtubera Szymona „Isamu” Kasprzyka i ceniony przez wielbicieli zapieksów Adam z Serem zadbają o miłośników glutenu. Śniadania i słodkie to domena marek Pettit Paris – kultowej poznańskiej kawiarni oferującej francuskie wypieki oraz Dziewczyny i Słodycze z autorskimi słodkimi wypiekami. Czerwona Papryka z hiszpańskimi tapasami, Kozaczok z kuchnią ukraińską i wielu innych dostarczą gastronomicznych zachwytów, a o koktajle i drinki zadba Hashtag z dobrze wyposażonym barem.

Nowa strefa ma przewrotną nazwę Food Fyrtel łączącą język angielski z…

…z gwarą poznańską. Fyrtel to lokalne określenie części miasta – miejsca, dzielnicy, zakątka. To słowo często używane w mowie potocznej Poznaniaków, którzy mówią na przykład jestem z tego fyrtla, to mój fyrtel. Chcemy tym samym podkreślić lokalny charakter miejsca, które ma być przyjazne, znajome, swojskie.

Pandemia bardzo mocno przystopowała trend na rozrywkę i gastronomię w centrach handlowych. Czy teraz widoczny jest Pana zdaniem powrót do tego typu przestrzeni i miejsc?

W czasie pandemii ze względu na obostrzenia i działania mające na celu ograniczanie rozprzestrzeniania się wirusa gastronomia i rozrywka nie mogła działać w pełnym wymiarze. Właśnie ten brak możliwości socjalizacji bardzo nam doskwierał. Obecnie, w rzeczywistości po pandemicznej – analizując trendy zachowań konsumenckich – widać bardzo dużą potrzebę spotykania się, spędzania czasu z przyjaciółmi i znajomymi. I właśnie na te potrzeby odpowiada Food Fyrtel – idealne miejsce nie tylko na zaspokojenie potrzeb podniebienia, ale też na bycie razem w tętniącej życiem przestrzeni.

Zbliżamy się do końcówki roku. Jaki to był rok dla Posnanii? Co zmieniło się w gronie najemców na przestrzeni tych ostatnich miesięcy?

Zmian było dużo. W tej chwili przygotowujemy się do otwarcia sklepu TK Maxx. Najemca za chwilę przejmuje lokal, a otwarcie jest planowane na pierwszy kwartał przyszłego roku. Jest to marka, na którą bardzo czekają nasi klienci. Cieszymy się, że wygospodarowaliśmy potrzebną przestrzeń 2,5 tysiąca mkw. i wprowadziliśmy markę do oferty Posnanii.

W ślad za powrotem klientów do Posnanii rośnie też zainteresowanie nowych najemców. Dzięki elastycznemu podejściu do potrzeb naszych partnerów biznesowych czas pandemii nie spowodował właściwie wzrostu poziomu wakatów. Niewiele marek nas opuściło, a jeśli, to zazwyczaj takie, które rezygnowały z utrzymywania sieci sprzedaży w Polsce. Ponadto przedłużyliśmy większość umów, bo czas pandemii zbiegł się dla Posnanii z 5-letnim okresem ich trwania.

Największym sukcesem tego pełnego wyzwań okresu było dla Posnanii niewątpliwie pozyskanie marki Primark. Na etapie analiz dyskutowaliśmy o wpływie tej marki funkcjonowanie innych najemców. Z zadowoleniem muszę stwierdzić, że sklep nie wpłynął na wyniki innych patnerów retailowych funkcjonujących w Posnanii i bardzo pozytywnie wpłynął na poszerzenie catchment area centrum. Badania konsumenckie prowadzone po jego otwarciu potwierdziły nasze założenia dotyczące zwiększenia zasięgu Posnanii, który wzrósł z 60 do 90 minut dojazdu.

Jakie plany na 2023 rok i wyzwania na teraz ma Posnania?

Praca nad budowaniem tenant mixu nie kończy się wraz podpisaniem wszystkich umów. To proces ciągły. Stąd w planach jest dalsza rozbudowa oferty Posnanii. Liczymy na debiuty – chcielibyśmy te ostatnie wolne lokale uzupełnić markami, których jeszcze w Poznaniu nie ma. Na pewno będziemy starali się wzmocnić segment premium. Dla tego typu marek została stworzona strefa Crystal Forum. Marki z tego segmentu doceniają potencjał Posnanii, jej wyniki biznesowe a także specyfikę naszych klientów.

Natomiast największym wyzwaniem, które stoi przed nami w tej chwili są rosnące koszty energii elektrycznej i utrzymania obiektów. W tym momencie w pełni doceniamy jak ważne były odpowiednie rozwiązania wprowadzone na etapie budowy, które teraz procentują możliwością optymalizacji zużycia energii elektrycznej. W Posnanii od otwarcia, dzięki możliwości dogłębnej analizy zużycia energii na poszczególnych urządzeniach udało się zredukować zużycie energii o 39% i to bez dodatkowych inwestycji. Rozpoczęty proces optymalizacji na tym jednak się nie kończy i nadal na bieżąco obserwujemy i analizujemy poszczególne elementy systemu modyfikując i optymalizując ich pracę.

Działania te dodatkowo wpisują się w przyjętą przez Apsys politykę ESG, dzięki której oprócz obniżenia kosztów utrzymania redukujemy również negatywny wpływ na środowisko naturalne. Dodatkowo, w ramach współpracy z najemcami przeprowadziliśmy audyt energetyczny w sklepach i punktach usługowych na terenie Posnanii. Jesteśmy obecnie na etapie opracowania rekomendacji dla najemców co mogą zrobić, żeby po swojej stronie wygenerować oszczędności w zakresie redukcji zużycia energii elektrycznej.

To będzie rok SMART management, a naszą rolą, jako właściciela i zarządcy centrum, będzie w taki sposób zarządzać obiektem, by pilnować wszystkich wskaźników i idących za tym kosztów oraz chronić najemców i środowisko naturalne.

Rozmawiała: Katarzyna Łabuz