[WYWIAD] Ada Walentek, Nhood: W obszarze zarządzania nieruchomościami możemy podjąć każde wyzwanie

Core naszego biznesu stanowią asset management, property management, komercjalizacja, project management i koordynacja najemców. Jesteśmy także specjalistami w obszarach marketingu i CSR, gdzie posiadamy już duże i  ugruntowane kompetencje – w rozmowie z SCFNews/Retailnet.pl mówi Ada Walentek, Dyrektor Generalna, Nhood Polska.

Ceetrus i Nhood, czyli w największym skrócie: właściciel i zarządca. Niebawem będzie już druga rocznica Waszego działania w takiej konfiguracji. 

Decyzje dotyczące przekształcenia zapadały w dosyć trudnym czasie, bo w 2020 roku. Zbiegło się to z działaniami związanymi z  kryzysem pandemicznym i pandemią  Covid 19.  Przez cały 2020 rok przygotowywaliśmy spółkę do zmiany i to była zmiana na poziomie europejskim dotycząca wszystkich 10 krajów grupy.  Natomiast sama przemiana dokonała się rzeczywiście 1 stycznia 2021. Wtedy doszło do rozdzielenia Nhood od Ceetrus i  od tego momentu możemy mówić o Nhood, jako o spółce usługowej. 

Ci uczestnicy rynku, którzy są na nim do dłuższego czasu znają Was także pod innymi nazwami.

To prawda. Najpierw spółka była oddziałem Auchan, który zajmował się centrami komercyjnymi. Potem było Immochan, które zostało przekształcone w Ceetrus. Przez cały ten czas była to firma zajmująca się centrami należącymi do grupy AFM.  Od stycznia 2021 możemy mówić o wyodrębnieniu spółki usługowej Nhood, w której  znaleźli się wszyscy pracownicy i całe know-how dotyczące zarządzania nieruchomościami.  Same nieruchomości Ceetrus, czyli 24 centra handlowe i 2 parki handlowe oraz 200-hektarowy bank ziemi, pozostały w spółce Ceetrus.

Jaka jest skala działania Nhood? Ile macie projektów w zarządzaniu? 

W tym momencie dla Ceetrus – czyli naszego głównego klienta – zarządzamy 24 centrami handlowymi i dwoma retail parkami To ponad 700 tys. m2 GLA, powierzchni komercyjnej jeżeli bierzemy pod uwagę centra handlowe razem z hipermarketami  Jesteśmy również odpowiedzialni za bank ziemi Ceetrus. Ponadto Nhood jest wyłącznym komercjalizatorem lokali w 29 obiektach handlowych Auchan. W tym roku pozyskaliśmy również mandat na zarządzanie obiektem handlowym Leroy Merlin w Wałbrzychu. 

Mówimy więc o Nhood, które istnieje formalnie niespełna dwa lata, ale tak naprawdę stoi za Wami historia 20-letnia od kiedy działacie na poziomie property management, ale także komercjalizacji. Jak liczny jest dzisiaj Wasz zespół?

W tym momencie nasz zespół w Polsce to  ponad 80 osób. Część z nich pracuje bezpośrednio w obiektach, gdzie obsługują projekty Ceetrus lub zajmują się obiektami Auchan i  Leroy Merlin. 

Co ma Pani na myśli mówiąc: “obsługują”?

Core naszego biznesu stanowią asset management, property management, komercjalizacja, project management i koordynacja najemców. Jesteśmy także specjalistami w obszarach marketingu i CSR, gdzie posiadamy już duże i  ugruntowane kompetencje Zależy nam na tym, by jakość naszych usług była coraz wyższa. Dlatego wzmocniliśmy nasz zespół,  pozyskując bardzo doświadczone i profesjonalne osoby o ugruntowanej pozycji na rynku.

W przeciągu ostatniego półtora roku dołączyła do nas Joanna Kłusek, która wcześniej pracowała jako Director Retail Asset  Servicesdla Cushman & Wakefield oraz Marcin Stokowiec, który jako Investment Director był odpowiedzialny za nowe projekty w Apsys. Przez ten czas oni zbudowali swoje zespoły, zatrudniając managerów o wysokich kompetencjach i dużym doświadczeniu

Gdyby dzisiaj pojawił się klient, który – mówiąc kolokwialnie –  chce mieć wszystko z głowy i chce projekt oddać w Wasze ręce od początku do końca, to jesteście gotowi podjąć takie wyzwanie? 

Jesteśmy w stanie podjąć każde wyzwanie. Chętnie podejdziemy do każdego projektu i wydaje mi się, że jesteśmy w stanie dostarczyć kompleksowe usługi. 

Czy zgodzi się Pani, że w tej rzeczywistości, którą definiuje przede wszystkim kryzys energetyczny, z punktu widzenia właściciela to kluczowy moment by postawić sobie pytanie jak w nowy sposób zarządzać nieruchomościami?.

To prawda. To jest czas na taką refleksję i decyzje, które za nią pójdą. 

Może warto zrobić nowe rozdanie?

Jak najbardziej. Ostatnie lata przyniosły bardzo dużo różnych zmian i były to zarówno zmiany do przewidzenia, jak i te, których kompletnie nie mogliśmy przewidzieć. Wojna i pandemia spowodowały, że  zmienia się model ekonomiczny, zmienia się również model zarządzania i trzeba się dynamicznie do tego dostosowywać. 

W jakich obszarach te wyzwania są największe?

Są to kwestie optymalizacji, na przykład energetycznych. Ale takim wyzwaniem jest także  pozyskiwanie funduszy czy inwestorów, którzy coraz bardziej zwracają uwagę na kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem oraz odpowiedzialnością społeczną i środowiskową przedsiębiorstw. To ma kluczowe znaczenie dla jakości naszego życia, zdrowia, przyszłości.

My możemy się pochwalić ponad 10-letnim doświadczeniem w zakresie takich działań w obszarze  odpowiedzialności społecznej i odpowiedzialności środowiskowej. To jest taki  nasz unique selling point, – ekspertyza w zakresie ESG. 

Dodatkowo jesteśmy jako grupa związani z profesorem Uniwersytetu Sorbona – Carlosem Moreno, który jest ojcem konceptu urbanistycznego  15-minutowego miasta, 

Czyli…

Czyli takiego miejsca, gdzie człowiek w sposób odpowiedzialny, ale też dobry dla siebie, jest w stanie komfortowo funkcjonować, mogąc zaspokoić swoje najważniejsze potrzeby  w zakresie 15-minutowego spaceru czy jazdy rowerem. To miejsca przyjazne ludziom i przyrodzie, zmieniające tkankę miejską. 

Z profesorem Moreno, współpracujemy przy naszym nowym projekcie Wilanów Park . To nasza nowa, flagowa inwestycja mixed-use, którą Nhood rozwija dla Ceetrus. Właśnie tutaj postaramy się wprowadzić w życie ideę 15-minutowego Miasta.

Rozmawiał: Radosław Rybiński

Newsletter

Codzienny newsletter profesjonalistów rynku centrów handlowych