Newsletter SCF News
Dołącz do 7000 odbiorców!

[WYWIAD] Krzysztof Wiburski, METRO PROPERTIES: H-Our Store to aplikacja dla najemców, zarządców i właścicieli galerii

Debiutowaliśmy jesienią ubiegłego roku z lokalem w Poznaniu. Z końcem stycznia otworzyliśmy trzy kolejne punkty działające w ramach H-Our Store w Bytomiu, Czeladzi i Zabrzu. Wiemy, że projekt bardzo dobrze się przyjął – mówi w rozmowie z Retailnet Krzysztof Wiburski, Dyrektor Regionalny Działu Zarządzania Centrami Handlowymi METRO PROPERTIES.

Kilka miesięcy temu METRO PROPERTIES podczas jesiennej edycji targów SCF 2022 zaprezentowało innowacyjną na polskim rynku platformę do wynajmu powierzchni handlowej H-Our Store. Pierwsze otwarcia już za nami.

Debiutowaliśmy jesienią ubiegłego roku z lokalem w Poznaniu. Z końcem stycznia otworzyliśmy trzy kolejne punkty działające w ramach H-Our Store w Bytomiu, Czeladzi i Zabrzu. Wiemy, że projekt bardzo dobrze się przyjął. Decyzja o otwarciu kolejnych lokalizacji była konsekwencją naszych doświadczeń i potencjału, jaki widzimy w tym projekcie. Niebawem dojdzie nam Łódź, podwarszawskie Marki i kolejne miasta, w których działają centra M1, bo od nich zaczynamy ekspansję.

Jakiego typu najemcy zdecydowali się na współpracę i krótkoterminowy najem w H-Our Store’ach?

Grono pierwszych najemców złożone było przede wszystkim z firm lokalnych. Często byli to rzemieślnicy, dla których był to pierwszy sklep i pierwsza współpraca z centrum handlowym. Większość z nich prowadzi działalność internetową, bądź jest zrzeszona w ramach grup lokalnych, wytwórców i producentów. Najdłuższym naszym najemcą była firma, która zajmuje się sprzedażą sprzętu komputerowego. W ostatnich trzech miesiącach mieliśmy tam już kilka branż. Były to sklepy z torebkami, kosmetykami naturalnymi, odzieżą, czy sprzętem komputerowym. Wszechstronność i zakres tych branż, które krótko po otwarciu się pojawiły, była naprawdę duża.

R E K L A M A

Jaki był średni okres działalności tych poszczególnych najemców?

Nie da się wszystkich zmierzyć jedną miarą. Mieliśmy takich najemców, którzy wchodzili na jeden dzień, ale i takich, którzy zagościli u nas na prawie dwa tygodnie. Zdarzały się także wynajmy weekendowe, czyli piątek, sobota i niedziela handlowa bądź piątek i sobota. Mieliśmy też najemców kilkugodzinnych, którzy wchodzili na przykład w piątek, na cztery, pięć godzin. Taka właśnie była intencja tego projektu, żeby był wszechstronny i nie ograniczał w czasie, nawet jeśli ktoś potrzebuje sklepu na godzinę. Nasz koncept na to pozwala.

H-Our Store to wynajem dzięki specjalnie opracowanej aplikacji. Najemca może to zrobić samodzielnie za pomocą smartfonu. Jakie były najczęstsze pytania dotyczące apki, jej działania, jej możliwości?

Najśmieszniejsze jest, że tych pytań praktycznie nie ma. Koncept jest bardzo prosty a obsługa apki intuicyjna. Mało tego, aplikację zaprojektowaliśmy w ten sposób, żeby zbierać feedback od użytkowników. Ciągle też pracujemy nad tym, by pewne procesy usprawnić, ułatwiać.

Trzeba pamiętać, że tworzyliśmy produkt tak naprawdę od zera. To było pewne wyobrażenie naszej aplikacji, które trzeba było dostosować, zrobić użytecznym dla klienta. Klienci, jeśli już o coś pytają, to bardziej o kwestie związane z funkcjonalnościami. Natomiast pytań o sam sklep nie mieliśmy. On został tak zaprojektowany, by odpowiadać na pytania i potrzeby wszystkich tych, którzy do tej pory się tam znaleźli. Generalnie na obecnym etapie wszystko, co tam zrealizowaliśmy, sprawdza się. Zarówno jeśli chodzi o wystrój, wyposażenie, jak i funkcjonalność sklepu.

Czy na tym etapie możemy już mówić o tym, że aplikacja i sam system będzie ewoluował?

Aplikacja przed wdrożeniem została na wskroś przetestowana. Stworzyliśmy specjalne grupy testowe, które dokonały wszelkich potrzebnych działań, ale oczywiście aplikacja będzie się zmieniać. Będzie podążała za potrzebami użytkowników. To będą m.in. zmiany związane z samym procesem obsługi aplikacji. Pewne rzeczy z niej po prostu usuwamy, inne dodajemy, ale wszystko po to, by jeszcze bardziej ułatwić proces najmu.

H-Our Store to nie tylko udogodnienie dla najemcy, ale także szereg korzyści dla wynajmujących powierzchnie handlowe. Które z nich są w Pana opinii najważniejsze?

Doświadczenia ostatnich miesięcy pokazały nam, jakie korzyści realnie mogą uzyskać wynajmujący. Projekt H-Our Store dowodzi, że przy krótszym okresie najmu takiej powierzchni można wygenerować czynsze na poziomie regularnego, a nawet wyższego od osiąganych przy kontrakcie długoterminowym. Tym krótkim najmem można swobodnie zapełnić lokale, będące w procesie rekomercjalizacji. Wprowadzając H-Our Store wynajmujący już na tym zarabia.

Jakie warunki musi spełniać lokal, by można było z niego korzystać na godziny?

To nie są duże wymogi. Sklepy, które są zazwyczaj w centrach handlowych – od 20 do 200 mkw. – bez najmniejszego problemu można naprawdę bardzo szybkim i łatwym sposobem zaadoptować do konceptu H-Our. Schemat jest zarówno bardzo prosty wdrożeniowo, jak i potem w zakresie obsługi.

Obecnie H-Our Store jest wdrażany w centrach M1 zarządzanych przez METRO PROPERTIES, ale docelowo będziecie go udostępniać także innym galeriom.

Tak oczywiście, chcemy naszym projektem zainteresować wszystkich właścicieli i zarządców galerii, w których znajdują się powierzchnie w procesie rekomercjalizacji. Wiedząc jak ważnym aspektem w życiu centrów handlowych są lokalne społeczności, jesteśmy przekonani, że proponowane przez nas rozwiązanie bardzo dobrze wpisze się w ideę ich wspierania. To świetny koncept zarówno dla potencjalnych najemców jak i zarządców czy właścicieli.

Rozmawiała: Katarzyna Łabuz