Magento sprawdzi się w każdej branży. Rekomendujemy to narzędzie, gdyż z naszego doświadczenia wynika, że jest to jeden z najbardziej rozbudowanych i kompleksowych, a jednocześnie rozwojowych, systemów dostępnych na rynku – mówi w rozmowie z Retailnet Jakub Nadolny, CEO Fast White Cat, eCommerce House, który wdraża i utrzymuje duże e-sklepy
FWC “stawia” sklepy internetowe wielu znanym i liczącym się na rynku graczom. Proszę opowiedzieć o ostatnich najciekawszych realizacjach
Końcówka zeszłego roku była dosyć intensywna – mieliśmy dużo ciekawych wdrożeń i finalizacji czyli uruchomień systemów już w wersji produkcyjnej. Tutaj mamy na koncie między innymi spore wdrożenia dla klientów z branży fashion czy health and beauty, co działo się równolegle na kilku rynkach.
Dla naszego Partnera z branży spożywczej zrobiliśmy integrację z systemem SAP, wdrożyliśmy też marketplace dla dużego Partnera z branży finansowo-bankowej, a u części innych Partnerów zrobiliśmy wdrożenie na rynki zagraniczne w związku z ich ekspansją.
Mamy też na koncie pierwszy etap dużego projektu badawczo-rozwojowego, opartego o Artificial intelligence, który realizujemy przy współfinansowaniu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Nazywa się on AIM2, ponieważ łączymy w nim właśnie sztuczną inteligencję z siłą Magento 2, które jest podstawą naszych działań w Fast White Cat. W ramach tego projektu badamy, jak za pomocą narzędzi opartych o sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe maksymalizować konwersję dla poszczególnych grup klientów, czyli krótko mówiąc, sprawiać, żeby sklep sprzedawał optymalnie jak najlepiej dla poszczególnych segmentów klientów.
PARTNER PORTALU
FWC rekomenduje swoim klientom model Magento. Dlaczego? W jakich branżach szczególnie dobrze sprawdza się ten system?
Jeśli chodzi o branże, to właściwie nie ma znaczenia, ponieważ Magento sprawdzi się w każdej. Istotniejsze jest to, jak duży biznes prowadzi Klient i jakie w związku z tym ma możliwości finansowe, ponieważ na wdrożenie Magento potrzebny jest większy budżet. Dlatego też współpracujemy raczej ze średnimi i dużymi Klientami, tj. segmentem enterprise, w którym Magento jest liderem.
Rekomendujemy to narzędzie, gdyż z naszego doświadczenia wynika, że jest to jeden z najbardziej rozbudowanych i kompleksowych, a jednocześnie rozwojowych, systemów dostępnych na rynku. Co więcej, Magento ma chyba w tej chwili największą bazę zarówno programistów, jak i klientów w swoim segmencie. Ponadto właściciele biznesów e-commerce mają do wyboru zarówno wersję open source, które licencja jest bezpłatna oraz wersję Adobe Commerce, która daje więcej funkcjonalności zwłaszcza w segmencie B2B.
To, co też jest istotne jeżeli chodzi o wybór akurat tej platformy, to to, że jest ona wspierana przez Adobe czyli dużego gracza na rynku. Jest to narzędzie skalowalne, czyli krótko mówiąc, jeśli mamy duże piki sprzedażowe na przykład w okresach promocyjnych, to możemy wszystko zaprojektować i “poustawiać” w infrastrukturze tak, by sklep był gotowy na przyjęcie tego wzmożonego ruchu. To możliwe nawet w wersji open source.
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter
Kolejną zaletą Magento jest również elastyczność w rozwoju i łatwość wdrożenia różnych wersji językowych, co jest ważne w sprzedaży na zagranicznych rynkach. Plusem jest także nowa wersja strony frontendowej, czyli efektu, który widzi użytkownik końcowy, wchodząc na e-sklep – to wersja oparta o PWA czyli bardzo nowoczesną technologię, która teraz już pozwala na stosunkowo łatwe uruchomienie wersji mobilnych.
Wersje mobilne stają się coraz ważniejsze dla sieci handlowych, ponieważ sporo konsumentów kupuje przez komórki. Ten rynek rośnie bardzo szybko.
Zdecydowanie tak. Szczególny, przełomowy i symboliczny dla polskiego rynku był ubiegły rok, kiedy liczba klientów kupujących na smartfonach wyprzedziła liczbę klientów kupujących przez laptopy. Różnica 2%, nie wydaje się duża, ale mimo wszystko jest to jakiś symbol, że tych klientów “smartfonowych” jest coraz więcej, więc nie można tego bagatelizować.
Jak efektywnie wdrożyć i utrzymać sklep na Magento? Załóżmy, że przychodzi do Was klient, który albo nie ma sklepu, albo ma, ale chce wystartować praktycznie od nowa, bo z jakiegoś powodu to, co ma, nie spełnia jego oczekiwań.
W pierwszej kolejności kluczowe jest ustalenie oczekiwań biznesowych czyli tego, czego
właściwie oczekujemy od sklepu, jak ma działać, które funkcjonalności powinien mieć, a których nie. Tutaj mamy szereg różnego rodzaju możliwości i funkcjonalności, To, co wydaje mi się ważne, to żeby nie przedobrzyć z tym, co chcemy mieć na starcie – jako Fast White Cat rekomendujemy raczej, żeby wybrać minimalny zakres, który będzie satysfakcjonujący, aby sklep mógł zaczął pracować i sprzedawać.
Unikamy robienia projektu, który będzie trwał rok albo i dłużej, a biznes w tym czasie nie będzie prosperował. Warto zrobić coś, co ma choćby minimalną, ale jednak jakąkolwiek wartość biznesową i potem w działać dalej, czyli przejść na model utrzymaniowy, ustawić kolejkę priorytetów i wdrażać to, co jest najważniejsze od strony biznesowej, reagować na to, co się dzieje na rynku. To bardzo istotne.
Jeżeli zależy nam na rozwoju, czy utrzymaniu pozycji, to nie możemy stać w miejscu, które będzie przy tak dynamicznym rynku równoznaczne z cofaniem się. Bardzo istotny jest oczywiście także dobór dobrej agencji wdrożeniowej, która ma specjalistów, wiedzę ekspercką, ludzi, którzy wiedzą, co robią. Czyli z jednej strony powinniśmy mieć wiedzę biznesową, a z drugiej strony mieć partnera, które będzie wiedział, co z tym zrobić dalej i jak to technicznie przekuć na system, który spełni oczekiwania.
Jakie warunki musi spełniać sklep żeby sprzedawał?
To jest bardzo złożone pytanie i odpowiedzi nie da się zawrzeć w kilku zdaniach. Ale żeby zasygnalizować pewne obszary, powiedziałbym, że trzeba zacząć od zupełnych podstaw i fundamentów, czyli przede wszystkim: produkt i usługa muszą odpowiadać na potrzeby rynku. Tego elementu nigdy nie przeskoczymy i niezależnie jak silne mamy inne składowe, jest on konieczny.
Kolejny element, to dobrze zrobiona, przemyślana i zaprojektowana platforma e-commerce’owa. To bardzo istotny fundament, który, jeśli będzie mocny, pomoże w skalowaniu i rozwijaniu biznesu w przyszłości. W Polsce bez promocji właściwie się nie sprzedaje. Mamy klientów, którzy w okresie listopadowym, kiedy jest czarny piątek, czarny tydzień itp., osiągają najlepszy wynik sprzedaży, lepszy nawet, niż przez cały rok, więc ta część technologiczna musi to wytrzymać.
Kolejnym ważnym obszarem są wszystkie działania związane z marketingiem, z omnichannel, z social mediami – to wszystko musi iść razem i działać sprawnie, jak jedna naoliwiona maszyna, gdzie warstwy offline’owe się wzajemnie przenikają. Klienci bardzo doceniają, gdy oferta jest spójna, przedstawiana na różnych kanałach komunikacyjnych, z czym w tym momencie jest na rynku niekiedy problem.
Ważna jest też platforma, która umożliwi cross-border, czyli dosyć szybkie wejściena rynki zagraniczne, jeśli mamy taki potencjał.
Istotnym elementem sprzedaży online jest też zgodność ze stanem prawnym. Życie pokazuje, że nagle mogą pojawić się nowe wyzwania, np. takie typu Dyrektywa Omnibus i trzeba na nie reagować, wdrażać nowe rozwiązania. Ostatnio mieliśmy Klienta, który jest zadowolony z obecnej platformy w modelu SAS-owym, ale ponieważ nie spełnia ona wymagań RODO, Klient musi migrować na inną platformę i prawdopodobnie będzie to właśnie Magento. Czasami więc taka mała rzecz potrafi zmienić zupełnie optykę patrzenia na system, bo okazuje się, że na przykład rozwiązania SAS-owe są przystępne, szybkie do wdrożenia, stosunkowo tanie, ale jednak, gdy pojawia się temat customizacji, to taki system nie jest już wystarczający.
Czy pracując z różnymi sieciami handlowymi zauważa Pan powtarzające się pytania, problemy, zagadnienia z którym klienci przychodzą do Was szczególnie często?
Dzisiaj najbardziej powtarzalnym problemem jest wspomniany Omnibus, również dlatego, że nie ma co do tej dyrektywy jednoznacznej wykładni prawnej i często kancelarie prawne poszczególnych klientów mają różne interpretacje. Stąd dostosowujemy nasz moduł do potrzeb prawnych poszczególnych Partnerów biznesowych.
Pojawia się też sporo innych zapytań, które związane są z globalnymi trendami e-commerce’owymi, typu płatności odroczone, live commerce, social commerce itp. Część klientów wybiera tego typu rozwiązania i też oczekuje od nas wdrożenia tych funkcjonalności.
Ważnym tematem jest także personalizacja i nasz wspomniany wcześniej projekt AIM2, doskonale odpowie na tę potrzebę. Na razie testujemy go z jednym z naszych największych Partnerów. A czemu personalizacja ma takie znaczenie? Krótko mówiąc, badania pokazują, że klienci wrócą do sklepu, jeśli oferta będzie w jakimś stopniu do nich dopasowana. To są twarde dane, które można znaleźć w informacjach w sieci. Tutaj pojawia się jednak pytanie, jak te grupy klienckie wyłonić i w jaki sposób tę personalizację zrealizować. Duży potencjał ma właśnie uczenie maszynowe, ponieważ każdy większy sklep ma ogromne ilości danych, które może w tym celu wykorzystać.
Kolejnym tematem, który w ostatnim czasie się pojawia jest ChatGPT i OpenAI. Sporo firm już o tym myśli. Na razie jest to jednak na etapie koncepcji, ale w Fast White Cat też mamy już pewne pomysły, które będziemy prawdopodobnie niedługo implementować, bo zauważamy w tym potencjał.
ChatGPT będzie jednym z wiodących trendów e-commerce w tym roku?
Myślę, że z wielu powodów będzie to istotny trend, bo już widzimy, że np. treści blogowe e-commerce’owe czy opisy produktów na e-sklepach są generowane przez sztuczną inteligencję właśnie z użyciem ChatGPT. Myślę, że sporo to zmieni, również pod kątem SEO, bo już mówi się o tym, że SEO zostanie właściwie zrewolucjonizowane przez tego typu technologie.,
Myślę, że warto także wspomnieć o recommerce, czyli wszystkich aspektach związanych z ekologią i to w różnych kategoriach, zarówno pod względem ekologicznych opakowań i opakowań zwrotnych, pod względem minimalizacji śladu węglowego, czyli chociażby użycia paczkomatów czy nawet optymalizacji strony internetowej, żeby była nieco lżejsza i wytwarzała mniejszy ślad węglowy. Coraz więcej klientów, zwłaszcza na zachodnich rynkach, dostrzega ten temat.
Jakub Nadolny działa w Fast White Cat jako CEO, gdzie pasjami demokratyzuje technologię i dba o komfortowy przebieg procesów biznesowych i wewnętrznych. Chętnie pracuje z ludźmi, zamiast zwyczajowo nimi zarządzać. Obraca się w metodykach zwinnych i managemencie 3.0, choć posiada także doświadczenie z metodykami tradycyjnymi. Czuwa nad skutecznym realizowaniem projektów dla klientów oraz nad satysfakcją zespołu z wykonywanej pracy. Ceni sobie jasno zdefiniowane cele organizacji i procesów.
Obecnie współpracuje z zespołem niemal 100 utalentowanych osób, wciąż specjalizujących się w Magento i zdobywających potwierdzenia swojej wiedzy poprzez kolejne certyfikaty. Jakub chętnie dzieli się wiedzą i obserwacjami zebranymi w trakcie współpracy z takimi Partnerami jak: 4F, Coccodrillo, Fakro czy Grupa MTP.
A po pracy poznaje swoją prawdziwą naturę, praktykując buddyzm, i wspiera działania na rzecz przyrody i praw zwierząt. Do procesów i do ludzi podchodzi z pasją – i zawodowo, i prywatnie.
Chcesz zmian w swoim e-biznesie?
Napisz: moc.tacetihwtsaf@ofni
Rozmawiała: Katarzyna Łabuz