Wkrótce SCF 2024 Fall

Leasing, inwestycje, zarządzanie. Trwa rejestracja uczestników na najważniejsze spotkanie decydentów rynku centrów handlowych. 1400 uczestników. 25-26.09.24, Warszawa, Expo XXI.

Rejestracja uczestników

Biedronka: W roku 2022 sprzedaż porównywalna wzrosła o ponad 20 proc.

EBITDA Biedronki w 2022 roku wyniosła 1,54 mld euro wobec 1,34 mld euro rok wcześniej. Przychody w złotych wzrosły o 24,1 proc., a w euro sprzedaż wzrosła o 20,9 proc. rdr do 17,6 mld euro. Marża EBITDA spadła o 45 pb. do 8,8 proc.

Sprzedaż porównywalna Biedronki w czwartym kwartale wzrosła o 23,4 proc. wobec wzrostu o 23,3 proc. w trzecim kwartale 2022 roku. W całym 2022 roku wzrost LFL w Biedronce wyniósł 20,6 proc.

EBITDA grupy Jeronimo Martins w 2022 roku wzrosła o 17 proc. rok do roku do 1,85 mld euro przy przychodach na poziomie 25,39 mld euro (wzrost o 21,5 proc.). Zysk netto jednostki dominującej wyniósł 590 mln euro (wzrost o 27,5 proc.).

Grupa Jeronimo Martins wskazuje, że inflacja cen żywności pozostaje wysoka i pojawiają się dopiero wczesne oznaki jej wyhamowania.

Jak poinformowała Ana Luisa Virginia dyrektor finansowa, grupa spodziewa się dezinflacji w tym roku, choć ciężko obecnie przewidzieć jej tempo.

„Widzimy, że wysoka inflacja na początku tego roku się utrzymuje bardziej niż można się było spodziewać pod koniec ubiegłego roku. Zakładamy, że będzie ona wywierać presję nie tylko na konsumentów, ale i na naszych dostawców” – powiedziała Ana Luisa Virginia.

Dodała, że polityka cenowa pozostanie w centrum strategii grupy w tym roku, a koncentracja na wzroście sprzedaży, by wesprzeć wzrost EBITDA w warunkach inflacji kosztowej, będzie wywierać presję na marżę EBITDA grupy.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

Jeronimo Martins, właściciel Biedronki, obserwuje większą ostrożność konsumentów w Polsce

„Obserwujemy, że polski konsument jest teraz bardziej ostrożny w związku z wysoką inflacją i wysokimi stopami procentowymi” – powiedziała Ana Luisa Virginia.

Jak wskazała, na wszystkich rynkach widać zjawisko „trading down”, czyli wybierania przez klientów tańszych produktów, choć najbardziej jest to widoczne w Kolumbii. W Polsce część klientów też kupuje mniej i tańsze produkty, ale są też tacy, którzy nie zmienili swoich zachowań.

Jak poinformowała, liczba klientów Biedronki rośnie.

Jej zdaniem Biedronka ma najlepsze ceny na rynku i będzie nadal jedną z najczęściej wybieranych sieci, co pozwoli chronić sprzedaż i rentowność.

„Biedronka będzie nadal inwestować w konkurencyjność cenową” – powiedziała Ana Luisa Virginia.