Newsletter SCF News
Dołącz do 7000 odbiorców!

[WYWIAD] Justyna Drużyńska, Master Management Group: Tworzymy miejsca zgodne z trendem work life balance

Jesteśmy obecnie zarządcą 12 nieruchomości o łącznej powierzchni 135 tysięcy m.kw., a nasze doświadczenie zbudowaliśmy na prowadzeniu portfela nieruchomości liczącego łącznie ponad 500 tysięcy m.kw. Staramy się umiejętnie łączyć wszystkie potrzeby i funkcje, tworząc miejsce spełniające wysokie wymagania klientów – mówi w rozmowie z Retailnet Justyna Drużyńska, Director of Office Operations Master Management Group

MMG poza typowymi projektami handlowymi w swoim portfolio ma także kompleks wielofunkcyjny Hi Piotrkowska. To inwestycja typu mix-used, czyli bardzo w ostatnim czasie pożądany format

Wraz ze zmianą stylu życia, gdy coraz częściej stawiamy na komfort zarówno w pracy
jak i prywatnie, projekty łączące zróżnicowane funkcje zyskują na znaczeniu. Zmieniamy nasze zwyczaje zakupowe, ulepszamy miejsca pracy i staramy się znaleźć czas na pasje, rodzinę i przyjaciół. Projekty mixed-use cieszą się coraz większą popularnością, bo doskonale wpisują się w pojęcie tzw. 15-minutowego miasta, czyli miejsca, gdzie w prosty i szybki sposób będziemy w stanie załatwić większość naszych potrzeb. Tego typu realizacje pojawiają się już na polskim rynku od kilku lat, jednak dzisiaj widać, że ten sprzyjający moment dla ich rozwoju wcale nie mija, a wręcz przeciwnie, jest jeszcze silniejszy.

Nasze doświadczenie w zarządzaniu centrami i parkami handlowymi pozwoliło nam naturalnie przejść w kierunku rynku biurowego. Wiemy, jak ważne są w nich funkcje handlowe i usługowe, bo zwiększają atrakcyjność takiego miejsca, umożliwiają realizacje kolejnego obszaru potrzeb konsumenckich, a tym samym wzmacniają potencjał komercyjny. Obserwujemy trend, zgodnie z którym, ludzie mają coraz mniej czasu i oczekują, by realizacja ich potrzeb możliwa była niemal w zasięgu ręki. Dlatego najemcy wybierają lokalizacje, które zapewniają dostępność aptek, sklepów, restauracji i innych udogodnień. Projekty mixed – use ułatwiają życie, gdy są w nich m.in. przedszkola, miejsca do spotkań z klientami czy hotele dla gości. Udogodnienia dla rowerzystów oraz bliskość komunikacji to również ważne kwestie. W przypadku biurowców, obiekty z dodatkowymi funkcjami zdecydowanie łatwiej jest wynająć, aniżeli przestrzenie, których jedyny atutem jest dobra jakość powietrza wewnątrz, czy nowoczesny design.

R E K L A M A
Hi Piotrkowska Łódź
Hi Piotrkowska Łódź

Jakie są, w Pani opinii, kluczowe elementy sukcesu w tworzeniu kompleksowej oferty, która skutecznie integruje biura, hotele, handel i usługi?

Myślę, że trzeba uwzględnić kilka istotnych aspektów i to już na etapie planowania. Projektowanie budynku handlowo-usługowego wymaga precyzyjnego zmapowania wszystkich funkcji, zwłaszcza w kontekście przemieszczania się pieszych. W przypadku Hi Piotrkowska jest ono bardzo zróżnicowane, bo mieścimy się przy najpopularniejszym węźle przesiadkowym w mieście – Piotrkowska Centrum, z tramwajami i autobusami oraz intensywnym ruchem samochodów. Obok naszego kompleksu podróżuje codziennie blisko 50 tysięcy osób. Dlatego tu w Łodzi – w przyziemiu części usługowej, w lokalach pod wynajem – zdecydowaliśmy się na zastosowanie przestrzeni podwójnej wysokości, co daje większą swobodę i sprawia, że ​​cały kompleks zyskał przestronne wnętrza o wysokości 5 – 6 metrów, piękne antresole i dobrze przemyślane ciągi komunikacyjne. Powinniśmy projektować miejsca, które są przestronne i funkcjonalne.

Gdy projektowaliśmy hotel, zaplanowaliśmy lobby na pierwszym piętrze, aby uzyskać jak najwięcej przestrzeni dla handlu detalicznego. Wszystkie przestrzenie poniżej pierwszego piętra zostały wykorzystane do celów handlowych. Kolejnym ważnym aspektem jest planowanie zakresu dostępnych usług. Przed zawarciem umów przeprowadziliśmy wnikliwą analizę potrzeb klientów, staraliśmy się zrozumieć ich potrzeby. Działy biurowy i handlowy ściśle ze sobą współpracowały, aby jak najlepiej zaspokoić zarówno oczekiwania najemców, pracowników firm mieszczących się w Hi Piotrkowska, jak i mieszkańców Łodzi czy osób odwiedzających. Pomagały nam w tym badania rynku, rozmowy z naszymi partnerami biznesowymi i doświadczenie wielu lat pracy w branży nieruchomości komercyjnych.

Jakie sieci handlowe znajdują się w obecnej ofercie projektu Hi Piotrkowska i czy ta oferta ulega zmianie?

Obecnie w kompleksie funkcjonuje wiele różnych marek, które przyciągają klientów o bardzo zróżnicowanych potrzebach dotyczących zakupów i usług. Największą powierzchnię zajmuje hotel Hampton by Hilton, który dysponuje 149 pokojami o podwyższonym standardzie oraz rozbudowaną częścią restauracyjną i tzw. request roomem. Kolejną ważną częścią projektu jest duże centrum fitness, zajmujące dwa piętra o łącznej powierzchni 1800 metrów kwadratowych. Just Gym cieszy się dużą popularnością wśród mieszkańców miasta oraz pracowników biur. W Hi Piotrkowska mamy też drogerię Hebe, kwiaciarnię, klinikę dentystyczną Miracki czy popularną kawiarnię Starbucks. Niebawem planujemy otwarcie kolejnej restauracji, jednak umowa jest wciąż w trakcie negocjacji. W Hi Piotrkowska znajduje się też bank PKO BP z wpłatomatem oraz bankomatem i sklep Żabka.

Hi Piotrkowska Łódź
Hi Piotrkowska Łódź

Jak wygląda Państwa współpraca z najemcami obecnymi w projekcie? Jakie działania marketingowe wspierające najemców podejmuje MMG w Hi Piotrkowska?

Jesteśmy obecnie zarządcą 12 nieruchomości o łącznej powierzchni 135 tysięcy m.kw., a nasze doświadczenie zbudowaliśmy na prowadzeniu portfela nieruchomości liczącego łącznie ponad 500 tysięcy m.kw. To pozwoliło nam na zbudowanie długofalowych relacji z najemcami z obszaru handlu, usług i biur. Staramy się umiejętnie łączyć wszystkie potrzeby i funkcje, tworząc miejsce spełniające wysokie wymagania klientów, zgodnie z zyskującym wciąż na popularności trendem work life balance.

Naszą ambicją jest tworzenie miejsca, które tętni życiem. Wspieramy naszych najemców w organizacji ważnych wydarzeń, które nierzadko angażują także mieszkańców. Stałą usługą są zajęcia jogi i pilatesu w wyjątkowych przestrzeniach 19. piętra – dostępne zarówno dla pracowników biurowca jak i osób z zewnątrz. Wspólnie z zespołem Hi Piotrkowska organizujemy akcje charytatywne, dzięki którym wspieramy podopiecznych domów dziecka, m.in. Domu Łódzkiego. Organizowaliśmy wyjątkowy Bal Charytatywny dla biznesu i mieszkańców oraz byliśmy parterem łódzkiego Fotofestiwalu. Pamiętamy o wsparciu schronisk dla zwierząt. Organizujemy też festiwal futrzaków, a dla naszych najemców zorganizowaliśmy szkolenia z zakresu wychowania psów. Wspieramy też obecność czworonogów w biurach Hi Piotrkowska. Zapraszamy na warsztaty degustacji win czy spotkania rekreacyjne, angażujące lokalną społeczność. Chcemy zarządzać nieruchomością aktywnie i efektywnie.

Mówiła Pani, że oferta kompleksu Hi Piotrkowska dynamicznie się rozwija i zmienia. Na jakim poziomie komercjalizacji jest obecnie projekt i jakimi wolnymi powierzchniami obecnie dysponuje?

Nasze powierzchnie – handlowa i biurowa – są w większości wynajęte. Poziom najmu wynosi obecnie około 85-90%. Hotel Hampton by Hilton cieszy się dużą popularnością, z wynajętymi pokojami na poziomie bliskim 100% od momentu otwarcia. Obecnie mamy dostępne dwa lokale, mieszczące się w narożniku hotelu, a także 4 tysiące m.kw. wolnej przestrzeni biurowej na piętrach. Wspomniane lokale są przystosowane technologicznie do zróżnicowanych funkcji, od restauracji, przez sklepy i punkty usługowe, po placówki bankowe. To łącznie około 400 m.kw. z dodatkowymi 80 m.kw., które mogą zostać wykorzystane chociażby na małą kawiarnię dla najemców biurowych. Atutem tych przestrzeni są doskonale wyeksponowane witryny, świetnie widoczne dla przechodniów,
czy osób przesiadających się z autobusów i tramwajów.

Czy mogłaby Pani opowiedzieć o certyfikacie BREEAM i jego znaczeniu dla Państwa budynku? Wiemy, że Hi Piotrkowska uzyskał certyfikację na poziomie Excellent, co wskazuje na ekologiczne podejście i zrównoważony rozwój.

Certyfikacja ekologiczna to dzisiaj absolutny standard dla odpowiedzialnych deweloperów, inwestorów i zarządców. Prowadzenie działalności w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju przynosi nie tylko szereg korzyści dla środowiska, ale też wymierne profity finansowe i oszczędności w bieżącej eksploatacji dla najemców. Dlatego w trakcie budowy naszego budynku postanowiliśmy zainwestować w certyfikat BREEAM na poziomie Excellent, co okazało się bardzo trafną decyzją.

Naszą główną motywacją było utrzymanie kosztów operacyjnych na jak najniższym poziomie. Na przykład, dzięki zastosowaniu systemów oszczędnościowych oraz dobrze uszczelnionej elewacji, budynek nie straci ciepła w zimie oraz chłodu w lecie. Zastosowaliśmy szereg rozwiązań, które ograniczają zużycie energii oraz poprawiają jakość powietrza i warunki higieniczne w budynku. To strefowane i włączane czasowo oświetlenie LED we wnętrzach i na zewnątrz budynku, energooszczędne windy. Dla pracowników istotne jest wprowadzenie w życie polityki promowania zrównoważonego transportu, czego wyrazem są udogodnienia dla rowerzystów, jak szatnie i zadaszone parkingi.

W obiekcie wdrożyliśmy także politykę dbałości o czystość wody i powietrza, montując czujniki stężenia zanieczyszczeń w powietrzu i wycieku substancji szkodliwych do powietrza i wody. 80% powierzchni budynku ma zapewniony dostęp do światła dziennego o natężeniu spełniającym wszystkie standardy oraz widok z okien i pełną kontrolę nad temperaturą w pomieszczeniach. Współpracujemy ponadto z zewnętrznym ekspertem w zakresie ekologii, który trzyma pieczę nad realizacją wdrożonych standardów w połączeniu z dbałością o roślinność. Bardzo cieszy mnie nasze zielone podejście.

Rozmawiała: Katarzyna Łabuz