[WYWIAD] Cezary Holenderski, Wyjątkowy Prezent: Planujemy otwarcie kilkunastu lokalizacji w całej Polsce

Obecnie nasza ekspansja zakłada otwarcia kilkunastu lokalizacji w całej Polsce. Głównie będą to stoiska handlowe. Struktura podziału naszej sieci sprzedaży, która obecnie liczy 82 punktów, rozkłada się na 35 sklepów i 47 wysp. Spośród nich 16 to tzw. podwójne koncepty, czyli centra handlowe, w których mamy zarówno sklep, jak i wyspę – mówi w rozmowie z Retailnet Cezary Holenderski, Kierownik Działu Retail, Wyjątkowy Prezent

Jakie było pierwsze półrocze 2023 roku dla sieci Wyjątkowy Prezent?

Ostatni czas jest dla nas niezwykle intensywny, ponieważ tylko od jesieni zeszłego roku rozbudowaliśmy naszą sieć o 20 nowych lokalizacji. Jesteśmy dumni z posiadania łącznie 82 własnych sklepów w całej Polsce. To rzeczywiście dużo, zwłaszcza, że większość nowych miejsc została otwarta w tym roku. Obecnie nasza ekspansja zakłada otwarcia kilkunastu lokalizacji w całej Polsce. Głównie będą to stoiska handlowe.

Struktura podziału naszej sieci sprzedaży, która obecnie, jak wspomniałem, liczy 82 punktów, rozkłada się na 35 sklepów i 47 wysp. Spośród nich 16 to tzw. podwójne koncepty, czyli centra handlowe, w których mamy zarówno sklep, jak i wyspę. W takich przypadkach staramy się umieszczać nasze punkty handlowe na różnych poziomach, jeśli centrum handlowe ma więcej niż jedną kondygnację.

Wśród naszych podwójnych konceptów znajdują się wyłącznie duże centra handlowe, takie jak m.in.: Silesia w Katowicach, Bonarka w Krakowie, Manufaktura w Łodzi, Złote Tarasy, Wola Park i Promenada w Warszawie czy Posnania oraz Avenida w Poznaniu. Centra handlowe, które wybieramy do podwójnych konceptów nie są oczywiście przypadkowe. Muszą być to miejsca z ugruntowaną pozycją na rynku, wysokim poziomem komercjalizacji, a przede wszystkim – być dobrze znane i lubiane przez klientów.

PARTNER PORTALU

Kaufland

Czym ta dynamiczna ekspansja jest spowodowana i czy będzie kontynuowana?

To, co obecnie rynek może obserwować, jest wynikiem decyzji podjętych w zeszłym roku, w kontekście przyjętej strategii rozwoju oraz umocnieniem naszej pozycji w całym kraju. Faktycznie na pierwszy rzut oka może się wydawać, że działania te zostały skoncentrowane w ostatnich kilku miesiącach, jednakże otwarcia, o których wcześniej wspomniałem, to wynik negocjacji prowadzonych już od wiosny 2022 roku.

Czas budowania sieci sprzedaży jest dłuższy niż w przypadku innych brandów, które oferują materialne produkty, na przykład biżuterię czy perfumy. Branża prezentów w formie przeżyć jest dość specyficzna, ale z każdym rokiem dynamicznie rośnie.

wyjątkowy prezent

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

Co przed nami? Gdzie pojawią się nowe koncepty marki Wyjątkowy Prezent?

Obecnie jesteśmy dopiero w połowie roku i w planach mamy kontynuowanie naszej ekspansji. Jednak na tym etapie nie ujawnię nowych lokalizacji – nie chcę nikomu zepsuć niespodzianki 🙂

Jak wygląda strategia doboru lokalizacji? Czy nadal galerie handlowe są głównym kierunkiem rozwoju? Czy bierzecie pod uwagę także retail parki?

Obserwujemy zmiany w zachowaniach konsumentów i sytuacji na polskim rynku, zwłaszcza w kontekście rozwoju retail parków. Jednakże, głównie ze względu na charakter tych obiektów handlowych, nie są one w pełni korzystne dla naszej działalności. Zazwyczaj lokale oferowane w retail parkach są o dużej powierzchni, podczas gdy my nadal trzymamy się naszej zasady, że optymalna powierzchnia naszych sklepów wynosi około 30 m2. Często nawet nie ma możliwości wynajęcia tak małych powierzchni w retail parkach. Natomiast wiemy, że nasze produkty doskonale sprawdzają się na powierzchniach 10 m2 – w koncepcie stoiska czy 30 m2 – w lokalu.

Warto również zwrócić uwagę na samą możliwość eksponowania produktów na wyspach. W retail parkach brakuje odpowiedniej przestrzeni. Sklepy zwykle są oddzielone i nie ma możliwości przechodzenia między nimi ani między najemcami. W związku z tym, koncepcja parków handlowych w żadnym stopniu nie sprzyja naszemu biznesowi. Jednak obserwujemy sytuację i trzymamy rękę na pulsie – jeśli sytuacja się zmieni, będziemy na to gotowi. Obecnie jednak to galerie handlowe są i pozostają miejscami, w których chcemy się nieustannie rozwijać w tym kanale sprzedaży.

Ponadto nieustannie pracujemy nad rozwojem Voucheromatów, czyli pierwszych w Polsce automatów samoobsługowych pozwalających na sprzedaż Voucherów na przeżycia. Pierwszy tego typu automat pojawił się w fińskim oddziale firmy, a kolejne “lądują” w kolejnych galeriach na terenie całego kraju.

Voucheromaty umożliwiają łatwy i szybki zakup dowolnego przeżycia z oferty naszej firmy i działają także w niedziele niehandlowe. Klient, oprócz Vouchera, otrzymuje również eleganckie pudełko, dzięki czemu jest to prezent, który można wręczyć niemal od razu. Co ważne – Voucheromaty umożliwiają sprzedaż nie tylko w galeriach handlowych, ale także we wszystkich przestrzeniach komercyjnych, takich jak – parki i ulice handlowe czy miejsca trafficowe. W tej chwili posiadamy ponad 10 Voucheromatów, ale na pewno nie powiedzieliśmy w tej kwestii ostatniego słowa.

Jak wygląda Państwa współpraca z galeriami handlowymi. Wyjątkowy Prezent ma już ugruntowaną pozycję na rynku. Czy to daje Wam przewagę np. w negocjowaniu umów najmu?

Praktycznie nie ma centrum handlowego w Polsce, które nie znałoby marki Wyjątkowy Prezent lub nie rozumiało idei prezentów w formie przeżyć. Jest to niezwykle satysfakcjonujące, zwłaszcza z perspektywy mojego ponad dziesięcioletniego stażu w tej firmie. Pamiętam, jak zaczynaliśmy naszą działalność w 2012 roku, w dwóch pierwszych centrach handlowych – Złotych Tarasach i Blue City w Warszawie. Teraz mamy już 82 własnych lokalizacji. Pamiętam także trudności, które napotykaliśmy na początku współpracy z centrami handlowymi. Nasza koncepcja nie była do końca zrozumiała, a postrzegani byliśmy głównie jako firma internetowa. Włożyliśmy mnóstwo pracy, by to zmienić i… udało się.

Teraz nie musimy aktywnie szukać możliwości współpracy, ponieważ otrzymujemy propozycje od największych centrów handlowych. To jest naprawdę rewolucyjna zmiana, którą obserwuję z wielką radością. Nie mówię tego jednak w sposób zarozumiały i nie oznacza to, że nie chcemy rozmawiać z mniejszymi galeriami czy z tymi, które znajdują się w mniejszych miastach. Wręcz przeciwnie, otworzyliśmy się na nowe rynki, o czym świadczą nasze sklepy w mniejszych miastach, o których wspomniałem wcześniej. Ten rok jest szczególnie obfitujący w otwarcia w zupełnie nowych miejscach. Ponadto planujemy również rozwój w ramach podwójnych koncepcji, które pozwolą nam wzmocnić naszą obecność. Stąd dobra współpraca z galeriami jest dla nas bardzo ważna

Na koniec naszej rozmowy chciałabym zapytać Pana o największe wyzwania, które stoją teraz przed siecią Wyjątkowy Prezent

Największym wyzwaniem, z jakim się spotkamy w ostatnim czasie, są rosnące koszty utrzymania w centrach handlowych. Niezależnie od tego, czy mówimy o wyspach handlowych, czy o pojedynczych lokalach – koszty te stale wzrastają.

Ponadto zmienia się rynek pracy, rośnie presja płacowa. Jesteśmy zobligowani do odpowiedniej reakcji na te zmiany, ponieważ nie chcemy oferować najniższych płac, ale zapewniać konkurencyjne wynagrodzenia, aby być atrakcyjnym pracodawcą na rynku. Kolejną kwestią są rosnące koszty energii elektrycznej. Za niewielkie lokale o powierzchni kilkudziesięciu metrów kwadratowych, na przykład 30 lub 40 metrów kwadratowych, płacimy tyle samo co kiedyś za trzy lub nawet cztery lokale. W chwili obecnej nasza branża wciąż dynamicznie się rozwija, a obroty rosną proporcjonalnie do wzrostu kosztów.

Otrzymuję jednak wiele sygnałów od innych najemców i marek, że nie wszyscy mogą cieszyć się obrotami, które znacznie przewyższają koszty. Dla wielu jest to balans na granicy. My, dzięki skutecznej strategii biznesowej i promocji naszego produktu, jesteśmy w stanie przyciągać coraz więcej zainteresowanych klientów, nieustannie się rozwijając. Jest to zauważalne na różnych płaszczyznach, jak choćby w kontekście marketingu.

Prowadzimy bardziej przemyślane kampanie, w których często poruszamy tematy społeczne. Nasz dział marketingu znacząco się rozrósł, stając się ważnym elementem, który ściśle współpracuje z innymi działami firmy. Uważam, że sukces sprzedażowy zawsze jest pochodną pracy zespołowej całej firmy. Warto więc wspomnieć o naszej najważniejszej wartości – naszym zespole. Zarówno pracownicy biurowi, jak i nasi doradcy są widocznymi ambasadorami marki. Obie te strony są doskonale skomunikowane i współpracują ze sobą, co pozwala nam śmiało stwierdzić, że Wyjątkowy Prezent odniósł sukces także na tej płaszczyźnie.

W ubiegłym roku świętowaliśmy dziesięć lat naszej obecności w centrach handlowych, a nadal się rozwijamy i otwieramy nowe sklepy, w nowych lokalizacjach. Cały czas monitorujemy sytuację i oceniamy rentowność każdego miejsca – bez tego trudno byłoby mówić o kolejnych krokach rozwojowych. Bacznie obserwujemy sytuację i planujemy dalszy wzrost. Jestem dobrej myśli.

Rozmawiała: Katarzyna Łabuz