[RAPORT] Gastronomia: niekorzystne warunki do prowadzenia biznesu

W jakiej kondycji jest gastronomia? Aż 70 proc. restauratorek i restauratorów ocenia warunki do prowadzenia biznesu gastronomicznego jako niekorzystne – wynika z badań i z raportu „FOR Restaurant”, przygotowanego przez FOR Sp. z o.o. we współpracy z ARC Rynek i Opinia.

„Mam nadzieję, że dostarczamy raport, który pomoże i otworzy oczy właścicieli lokali gastronomicznych na nowe zjawiska, rozjaśni podejrzenia biznesowe, wskaże nieznane dotąd kierunki, utwierdzi w trudnych do podjęcia decyzjach lub od nich odwiedzie – mówi Agnieszka Małkiewicz, pomysłodawczyni badania i organizatorka konferencji dla restauratorów.

Gastronomia pod lupą

„Znaleźliśmy najbardziej rentowne dzisiaj segmenty gastronomii, sprawdziliśmy, jakie technologie mają sens, zbadaliśmy obszar ludzki, np. jak skutecznie rekrutować pracowników, odkryliśmy, gdzie i kiedy najczęściej przeciekają pieniądze restauratorów, pytaliśmy, czy rzeczywiście brak turystów zagranicznych przyczynia się do spadku obrotów. Raport przynosi też gros ciekawych i użytecznych informacji, m.in. jakie działania marketingowe najbardziej obecnie się sprawdzają i mogą przynosić efekty w postaci wzrostu sprzedaży usług” – dodaje Małkiewicz.

„Z jednej strony aż 70 proc. restauratorów uznaje warunki do prowadzenia biznesu gastronomicznego za niekorzystne, a z drugiej co piąty restaurator planuje otworzyć w ciągu najdalej roku nowy lokal” – mówi dr Adam Czarnecki, wiceprezes instytutu badawczego ARC Rynek i Opinia, które przyjęło zlecenie na badanie restauratorów.

PARTNER PORTALU

Kaufland

Jednocześnie konsumenci deklarują mniejszą częstotliwość chodzenia do restauracji i barów, a także mniejsze wydatki na ten cel. Wszystko to oznacza, że obraz rynku nie jest oczywisty.

302 respondentów

Raport poświęcony polskiej branży gastronomicznej powstał na podstawie badania przeprowadzonego na przełomie sierpnia i września na łącznej próbie 302 respondentów. Ankieterzy zapytali o główne bolączki właścicieli lub głównych menedżerów lokali gastronomicznych z całej Polski. Wśród badanych znalazły się zarówno osoby prowadzące bary typu fast food, casual i fine dining, a także comfort food, restauracje hotelowe, kawiarnie, cukiernie i piekarnie, jak również bary, które specjalizują się w serwowaniu napojów alkoholowych.

Jak podkreśla dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek z Uniwersytetu Warszawskiego, główne problemy, na które wskazują badani restauratorzy, to osłabienie popytu na usługi gastronomiczne („klienci mniej wydają”), rosnące koszty, w tym przede wszystkim koszty energii i trudna sytuacji na rynku pracy (rosnące wynagrodzenia i niskie kwalifikacje). – Restauratorzy obawiają się ponadto wysokich podatków, a także sytuacji ekonomicznej i politycznej w kraju – ocenia badaczka.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

Z raportu można również dowiedzieć się, że dla 60 proc. właścicieli lokali gastronomicznych głównym źródłem wiedzy są wizyty w innych restauracjach, że w ponad połowie kawiarni, cukierni i piekarni obroty wzrosły, oraz że tylko 1 na 5 restauracji nie szuka aktywnie pracowników. Dodatkowo co czwarty restaurator boi się wypalenia zawodowego. Branża gastronomiczna stale podąża za preferencjami klientów, co powoduje, że 47 proc. respondentów oferuje klientom dania w wersji wegetariańskiej lub wegańskiej.