Parki handlowe przeżywają wyraźną fazę rozwoju, ustanawiając kolejne rekordy pod względem nowej podaży. JLL i Trei Real Estate Poland analizują rynek w czwartej edycji raportu „Parki handlowe i centra convenience w Polsce”.
„Zainteresowanie inwestorów aktywami typu convenience utrzymuje się na wysokim poziomie, co przekłada się na dużą liczbę zamkniętych transakcji. Do szerokiej gamy już aktywnych inwestorów krajowych i międzynarodowych specjalizujących się w tym segmencie dołączają nowi gracze, jak na przykład Lords LB Asset Management z Litwy, czeski BHM oraz renomowana francuska firma Frey. Obserwujemy również aktywny udział polskich inwestorów prywatnych. Istnieje duży popyt na parki handlowe szczególnie z najemcami z segmentu spożywczego i DIY, ponieważ sektory te nieustannie osiągają dobre wyniki. Pomimo wysokiego popytu, stopy kapitalizacji dla najlepszych parków handlowych wzrosły do ok. 7.0% na koniec trzeciego kwartału, odzwierciedlając rosnące koszty finansowania.” – mówi Agnieszka Kołat, Head of Retail Investment, JLL.
Wzrost udziału parków handlowych
Parki handlowe i obiekty handlowe typu convenience utrzymują silną pozycję na polskim rynku inwestycji handlowych. W porównaniu do lat 2018-2019, kiedy wolumen inwestycji w tym sektorze nie przekraczał 5%, lata 2020-2022 przyniosły znaczący wzrost ich udziału w rynku, który w 2022 r. osiągnął poziom 19%. Co więcej, w 2023 r. odnotowano kolejny wzrost do blisko 54% udziału parków handlowych w całkowitym wolumenie inwestycji detalicznych w okresie pierwszych trzech kwartałów. Od 2018 r. wolumen transakcji powyżej 100 mln euro w Polsce spada (z wyjątkiem roku 2022). Mniejsze transakcje umocniły rynek, a transakcje o wartości poniżej 50 mln euro stanowiły 61% wszystkich transakcji w 2023 r. (do końca września 2023 r.).
„Parki handlowe z uwagi na swój format – stosunkowo niewielką powierzchnię, z reguły nieprzekraczającą 10 tys. mkw. – to nadal atrakcyjna lokata kapitału. Koszty budowy takich obiektów są niższe, a więc i niższe jest ryzyko inwestycyjne. Parki handlowe powstają często w mniejszych miejscowościach lub na obrzeżach dużych miast, gdzie budowane są nowe osiedla mieszkaniowe. Zapotrzebowanie na miejsce, w którym można zrobić kompleksowe zakupy, najlepiej z ofertą operatora spożywczego, jest tam bardzo wysokie. Nasze Vendo Parki są w pełni skomercjalizowane jeszcze przed ukończeniem budów. Popularność i rentowność parków handlowych skutkują tym, że są to aktywa często poszukiwane przez fundusze inwestycyjne.” – mówi Jacek Wesołowski, Dyrektor Zarządzający, Trei Real Estate Poland.
PARTNER PORTALU
Parki handlowe, ze względu na swoją stosunkowo niewielką powierzchnię, mogą być lokalizowane najkorzystniejszych miejscach – w bezpośrednim sąsiedztwie osiedli mieszkaniowych czy przy strategicznych ciągach komunikacyjnych, co przekłada się na ich popularność wśród klientów. W związku z tym stale rośnie liczba marek, które decydują się na otworzenie swoich placówek w parkach handlowych. Jest to niezwykle korzystne zjawisko z inwestycyjnego punktu widzenia
Transakcje na rynku handlowym w 2023 r.
„W okresie pierwszych trzech kwartałów 2023 r. całkowita wartość sprzedaży nieruchomości handlowych w Polsce wyniosła blisko 402 mln euro, co stanowiło zaledwie 49% wartości sprzedaży analogicznego okresu roku poprzedniego (822 mln euro). Należy jednak zauważyć, że na wysoki wolumen z 2022 r. wpływ miały przede wszystkim dwie transakcje wynikające ze stworzenia spółek joint-venture przez EPP, obejmujące 20 centrów handlowych, dwa parki handlowe i trzy budynki biurowe, o łącznej wartości ok. 600 milionów euro. W I-III kw. 2023 r. na rynku handlowym odnotowano 20 transakcji obejmujących łącznie 30 aktywów. Dodatkowo w toku są większe transakcje.- dodaje Agnieszka Kołat.
Największą transakcją handlową odnotowaną dotychczas w 2023 r. była sprzedaż przez INGKA do Frey gdańskiego obiektu Matarnia Park Handlowy za około 103 mln euro. W parku handlowym o łącznej powierzchni GLA ok. 51 500 mkw. zlokalizowanym w sąsiedztwie sklepu IKEA (wyłączony z transakcji) operują m.in. takie marki jak: Auchan, Media Markt, RTV Euro AGD, OBI, H&M, New Yorker, czy marki z grupy LPP. Transakcja jest dowodem na to, że dobrze prosperujące parki handlowe są wciąż na radarze inwestorów.
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter