Wkrótce SCF 2024 Spring
Dołącz do 1200 uczestników!

[BADANIE] CBRE: prezenty kupujemy szybko, przez internet i odbieramy w automatach

Choć świąteczna oferta w sklepach pojawia się już w listopadzie, to na zakup bożonarodzeniowych prezentów wcale nie potrzebujemy tak dużo czasu. 7 na 10 osób podarunki dla najbliższych kupuje w mniej niż 4 godziny – wynika z badania CBRE.

Trzy czwarte Polaków zamawia je przez internet, a odbiera najczęściej z automatu paczkowego. Jedynie co czwarta osoba decyduje się na dostawę przez kuriera. Popularne są również zakupy w centrach i parkach handlowych, do których po prezenty wybiera się 63 proc. z nas. Głównym kryterium wyboru świątecznych niespodzianek jest radość osoby obdarowywanej, na kolejnych miejscach znajdują się cena i praktyczność.

Polacy pokochali automaty paczkowe

– Wyniki naszego tegorocznego badania pokazują, że Polacy pokochali automaty paczkowe. Aż 70 proc. osób kupujących prezenty przez internet wybiera taką formę dostawy. Jest to najczęściej wybierana opcja dostawy dla wszystkich ankietowanych grup, niezależnie od płci, wieku, wykształcenia i miejsca zamieszkania. Jedynie 3 proc. kupujących online więcej niż raz zdarzyło się, że prezenty nie dotarły na czas, a 16 proc. ma takie jednorazowe doświadczenie. Świadczy to o tym, że logistyka e-commerce coraz lepiej odpowiada potrzebom zarówno sprzedających w internecie, jak i konsumentów. Biorąc pod uwagę, że większość z nas zaczyna gromadzić podarki na 2-3 tygodnie przed świętami, to szybkość i jakość internetowych dostaw ma szczególne znaczenie – mówi Przemysław Piętak, dyrektor ds. doradztwa w łańcuchu dostaw w CBRE.

Zakupy bożonarodzeniowych prezentów robimy szybko. Rekordziści, stanowiący 11 proc. wśród wszystkich Polaków, poświęcają na to mniej niż jedną godzinę – wynika z badania dla CBRE realizowanego przez Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna. Większości z nas (59 proc.) wystarcza od 2 do 4 godzin, a 19 proc. na takie zakupy poświęca od 4 do 8 godzin. Co dziesiąta osoba potrzebuje więcej czasu i kompletowanie podarków zajmuje jej więcej niż 8 godzin.

Po prezenty do sieci i galerii

Trzy czwarte (74 proc.) Polaków przynajmniej część świątecznych niespodzianek kupuje przez internet. Zdecydowana większość z nich, a więc 70 proc., zamawia prezenty do automatów paczkowych. Dostawę przez kuriera wybiera 23 proc. Odbiór osobisty preferuje 4 proc., a 3 proc. decyduje się na odbiór w punkcie, np. w jednym ze sklepów popularnych sieci.

Nie oznacza to jednak, że centra i parki handlowe nie zapełniają się przed świętami. Prezenty w takich miejscach kupuje 63 proc. Polaków. Do dyskontów po bożonarodzeniowe niespodzianki wybiera się 22 proc. respondentów, 11 proc. zakupy robi na ulicach handlowych, a 7 proc. udaje się na bazarek.

Według CBRE szukamy tego, co sprawi radość

Wybierając prezenty, które nasi bliscy znajdą pod choinką, kierujemy się przede wszystkim tym, czy sprawią im radość. Pod tym kątem świąteczne podarki wybiera 73 proc. Polaków. Na drugim miejscu znajduje się cena, którą pod uwagę bierze 51 proc. z nas. Podobny odsetek osób (48 proc.) zastanawia się, czy prezent jest praktyczny, a 16 proc. wybiera podarunki, które są łatwo dostępne i można je szybko kupić. Jedynie 5 proc. rozważa, czy to co dostaną ich bliscy jest ekologiczne.

– W tym roku prawie połowa badanych, a więc 46 proc., przeznaczy na prezent świąteczny dla jednej osoby od 51 do 100 zł. Udział osób planujących wydatki w tej kwocie zwiększył się odpowiednio o 11 i 3 pp. w porównaniu z badaniami przeprowadzonymi w latach 2019 i 2021, kosztem grup osób planujących zarówno najtańsze, jak i najdroższe prezenty – mówi Agata Czarnecka, szefowa działu badań i analiz w CBRE.


Trwa rejestracja uczestników i partnerów!

SCF 2024 Spring

Najważniejsze wiosenne spotkanie rynku centrów handlowych,  9-10 kwietnia 2024, Legia Warszawa.

Rejestracja uczestników
Zamów pakiet partnera

Apsys partnerem strategicznym najnowszego wydania!

SCF Magazine nr 4/2023

SCF Magazine to czasopismo skierowane do najemców, deweloperów oraz firm zarządzających centrami handlowymi. Pierwszy numer magazynu ukazał się w roku 2005. Nakład to 3000 egz. Bezpłatna subskrypcja przysługuje uczestnikom SCF Fall oraz SCF Spring, najemcom oraz zarządcom centrów handlowych. Zapraszamy do reklamy oraz bezpłatnej subskrypcji.

Czytaj online
Zostań partnerem