Wkrótce SCF 2024 Spring
Dołącz do 1200 uczestników!

Apsys: Lifestyle w centrum, czyli Galeria Katowicka jako trzecie miejsce

Galerie handlowe redefiniują swoje funkcje i szukają nowych pomysłów na dostarczanie innych niż tylko zakupowe doświadczeń i pretekstów do odwiedzin. Wpisują się w ten sposób w ideę tzw. trzeciego miejsca – czyli przestrzeni do spędzania czasu wolnego. Zarządzana przez Apsys Galeria Katowicka zagospodarowuje ją na różne sposoby – uatrakcyjnia sprzyjającą spotkaniom strefę food court, organizuje wydarzenia kulturalne, oferuje strefy relaksu czy rozrywki.

Trzecie miejsce zdefiniowane przez twórcę tej koncepcji, socjologa Ray’a Oldenburga, jest przestrzenią spędzania czasu wolnego, sprzyjającą odpoczynkowi w miłej atmosferze, relacjom społecznym, kolekcjonowaniu wrażeń. Na te potrzeby galerie handlowe odpowiadają dzisiaj tak samo, jak wszelkie inne miejsca spotkań, kultury, rozrywki czy relaksu na mapach miast. Mają nad nimi taką przewagę, że skupiają w jednej przestrzeni rozmaite funkcje, celują więc w oczekiwania konsumentów maksymalnie szeroko i pozwalają wypełnić czas wolny na różne sposoby.

W Galerii Katowickiej w jedno popołudnie, podczas gdy dzieci bawią się pod okiem animatorów w specjalnie zaaranżowanej dla nich strefie, można odwiedzić ulubione sklepy, iść na kawę czy sushi z przyjaciółmi albo na obiad z psem do strefy food court, zrobić sobie selfie w designerskim instapunkcie, a na koniec obejrzeć jeszcze wystawę prac lokalnego artysty czy zabrać rodzinę na kinowy seans. W ten sposób galeria może tętnić życiem również w dni niehandlowe i nadal być miejscem pierwszego wyboru, jeśli chodzi o zaplanowanie dnia wolnego od pracy

– W znajdowaniu nowych funkcji dla Galerii Katowickiej, wsłuchujemy się w oczekiwania klientów, śledzimy, jak zmieniają się sposoby spędzania czasu wolnego, co jest modne, czego brakuje w przestrzeni miasta czy regionu, w którym działamy. Naszym celem jest, żeby odwiedzający dobrze się u nas czuli i lubili spędzać z nami czas, nie tylko ze względu na pozytywne doświadczenia zakupowe. Staramy się być miejscem otwartym, angażującym, poszerzającym horyzonty, bo to wszystko równie mocno, jak oferta handlowa, przekłada się na satysfakcjonujący footfall – mówi Joanna Bagińska, dyrektorka Galerii Katowickiej.

Dla foodies i… czworonogów

Zainteresowanie kuchniami świata, rosnąca popularność influencerów i programów kulinarnych, jadanie „na mieście” i relacjonowanie w social mediach pobytu w ciekawych miejscówkach – to trendy, którym Galeria Katowicka wychodzi naprzeciw. Zgodnie z ideą trzeciego miejsca, proponuje jakościową ofertę kulinarną, w której nie chodzi tylko o smak, ale o towarzyszące smakowaniu wrażenia, jak np. design czy atmosfera restauracji. Pod dachem Katowickiej można poczuć się na przykład jak w dalekiej Japonii. W otwartej w ubiegłym roku restauracji Pink Sushi przygotowane zestawy trafiają na różnokolorowe talerzyki, jeżdżące wzdłuż stolików na specjalnym taśmociągu. Dzięki takiej formie podania klienci mogą wybrać to, co akurat im się spodoba bądź zaintryguje swoim wyglądem.

Kawiarnia Starbucks w Katowickiej, podobnie, jak każda kawiarnia Starbucks na świecie, oferuje atmosferę i wrażenia, które określane są jako Starbucks Experience. Na  wyjątkowe przeżycie składają się: produkty, np. kawa, która wszędzie smakuje tak samo, wpisujący się w style życia i upodobania koncept kawiarni oraz pracujący w nich i odwiedzający je ludzie.

Z kolei w Bubble Joy można pić bubble tea wśród neonów i kolorów, które korespondują z różnokolorowymi herbatami i zachęcają do kręcenia rolek na Instagram czy Tik-Tok. Do Galerii Katowickiej można też przyprowadzić ze sobą psa i w jego towarzystwie zjeść obiad w Dogbarze, gdzie nikomu to nie przeszkadza, a czworonożni przyjaciele są traktowani równie troskliwie, jak ich opiekunowie. Organizowane regularnie wydarzenia z kulinariami w centrum, jak np. Festiwal Pierogów, pozwalają przybliżyć mieszkańcom regionu specjały z wielu odległych zakątków świata. Dbałość o mocną ofertę strefy food court jest odpowiedzią Katowickiej na pytanie, gdzie dobrze zjeść i spotkać się w centrum miasta, niekoniecznie przy okazji zakupów, ale po prostu umawiając się z przyjaciółmi.

Z kulturą za pan brat

Katowicka jest trzecim miejscem także w obszarze kultury, szeroko wychodząc poza zwyczajowo kojarzone z centrum handlowym kino i ofertę filmową. Przez wiele lat udostępniała miłośnikom teatru Scenę w Galerii, na której wystawiane były cieszące się dużą popularnością sztuki Teatru Śląskiego. Zorganizowała wystawę obrazów i premierę książki Grzegorza Chudego – regionalnego artysty, który w swojej twórczości sięga po postać beboka – stworka ze śląskich legend.

Nawiązując do kulturalnego dziedzictwa regionu, zaprosiła do siebie beboki także w formie rzeźb, które stanęły przed wejściem do Galerii oraz w strefie food court i znalazły się na miejskim Szlaku Beboków. Uruchomiła także strefę Chill&Art, w której można odpocząć i zrelaksować się w otoczeniu sztuki tworzonej przez młodych, obiecujących artystów. Współpraca z twórcą street artu zaowocowała również powstaniem nowego muralu w centrum miasta na ścianie budynku.

Dodatkowo, na antresoli Katowickiej działa Strefa Wymiany Książek. Tych kilka przykładów pokazuje, jak kulturotwórczą rolę w lokalnej społeczności może pełnić galeria handlowa, czasami dosłownie, zgodnie z pierwotnym znaczeniem swojej nazwy, stając się np. galerią sztuki.

Rozrywka i kolekcjonowanie wrażeń

Jedną z głównych charakterystyk trzeciego miejsca jest stwarzanie przestrzeni do rozrywki dla różnych grup odbiorców, w tym także dla całych rodzin. Na terenie Galerii Katowickiej funkcjonuje plac zabaw, gdzie dzieci mogą bawić się pod okiem doświadczonych animatorów. Dla amatorów gier na automatach stworzono Strefę Rozrywki, w której dostępne są flipery, bilardy, bijaki, automaty tiketowe czy sportowe.

Dobrą zabawę zapewnia także stale obecny w Katowickiej i zachęcający do robienia sobie zdjęć instapoint, którego aranżacja zmienia się w zależności od pory roku czy organizowanej przez Galerię akcji specjalnej. Funkcjonujące w Galerii Multikino proponuje dodatkowe atrakcje przy okazji premier filmowych, np. tegoroczną fotobudkę w kształcie pudełka lalki Barbie.

Stałą ofertę rozrywkową uzupełniają wydarzenia dodatkowe, jak np. obecna w Katowickiej przez kilka miesięcy Wystawa Pająków. Wszystkie tego rodzaju propozycje zachęcają do odwiedzin albo dłuższego spędzenia czasu w centrum handlowym, zaspokajając potrzebę ciekawego spędzenia wolnego czasu i pozytywnie wpływając na monitorowane przez zarządcę obiektu wskaźniki sprzedaży czy odwiedzalności.

– Dzisiaj w działalności galerii handlowej musi znaleźć się miejsce dla rozrywki, kontaktu z kulturą, relaksu, czy spotkania przy dobrym jedzeniu i w przyjaznej atmosferze. Cały czas mamy na uwadze to, że Katowicka ma być atrakcyjna zakupowo i usługowo, ale mamy również ambicje, żeby była ciekawą i konkurencyjną alternatywą dla gastronomicznych, kulturalnych, czy rozrywkowych obiektów w regionie – mówi Joanna Bagińska. – Nie zapominamy przy tym, że trzecie miejsce to także sprzyjająca relacjom społecznym inkluzywność, której przykładów w Katowickiej znajdziemy wiele: od autorskiego programu Katowicka dla Autyzmu, poprzez komfortkę – toaletę do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i ich opiekunów, aż po wspomniany Dogbar. Rozwijanie idei trzeciego miejsca to kierunek, w którym zdecydowanie chcemy podążać – podsumowuje.

Prawie 50 tys. GLA

Galeria Katowicka mieści się w ścisłym centrum Katowic i jest unikalnym kompleksem komunikacyjno-komercyjnym. Powierzchnia najmu wynosi 47,609 m2 i obejmuje ponad 200 lokali, restauracji i punktów handlowych, m.in. Peek & Cloppenburg, TK Maxx, Multikino, Zara, Pull & Bear, Bershka, C&A, Reserved, Euro RTV AGD czy Douglas. Posiada także 10 salowe Multikino z salą Xtreme – najnowocześniejszą w Polsce, wyposażoną w system dźwiękowy Dolby Atmos oraz projektor laserowy 4K. Centrum handlowe połączone jest bezpośrednio z dworcem kolejowym i podziemnym terminalem autobusowym komunikacji miejskiej.

Pod zarządem Apsys

Galeria Katowicka została otwarta 18 września 2013 r., a jej właścicielem jest duży fundusz instytucjonalny. Za asset management Galerii Katowickiej odpowiedzialny jest Savills Investment Management. Za zarządzanie, codzienne funkcjonowanie obiektu oraz kwestie związane z wynajmem powierzchni handlowej odpowiada natomiast APSYS Polska.

SCF 2024 Spring: Trwa rejestracja uczestników i partnerów!

9-10.04.24 r. Legia Warszawa

Najważniejsze wiosenne spotkanie rynku centrów handlowych,  9-10 kwietnia 2024, Legia Warszawa. Jak co roku targi, konferencja system umawiania spotkań i afterparty.

Rejestracja uczestników
Zamów pakiet partnera

Apsys partnerem strategicznym najnowszego wydania!

SCF Magazine nr 4/2023

SCF Magazine to czasopismo skierowane do najemców, deweloperów oraz firm zarządzających centrami handlowymi. Pierwszy numer magazynu ukazał się w roku 2005. Nakład to 3000 egz. Bezpłatna subskrypcja przysługuje uczestnikom SCF Fall oraz SCF Spring, najemcom oraz zarządcom centrów handlowych. Zapraszamy do reklamy oraz bezpłatnej subskrypcji.

Czytaj online
Zostań partnerem