W galeriach handlowych poszukujemy lokali o wielkości ok. 25-30 m2 oraz stoisk o powierzchni 9-10 m2 w głównych arteriach i ciągach komunikacyjnych – w rozmowie z SCF News | Retailnet.pl mówi Cezary Holenderski, Kierownik Retail Sieci Własnej, Wyjątkowy Prezent.
Marka Wyjątkowy Prezent świętowała w zeszłym roku otwarcie 80 sklepu w Polsce. Jak wyglądała Państwa ekspansja na przestrzeni ostatnich 12 lat?
Mogę powiedzieć, że ta ekspansja od kilkunastu lat wiąże się z prawdziwym rollercoasterem doświadczeń biznesowych na wielu polach. Warto zaznaczyć, że Wyjątkowy Prezent jest częścią Emoti Group, która zrzesza m.in. marki oferujące prezenty w formie przeżyć w pięciu krajach: Litwie, Łotwie, Estonii, Finlandii i Polsce. Obecnie w całej grupie mamy łącznie 107 sklepów, ale ponad 80 z nich znajduje się w naszym kraju. Zdecydowana większość funkcjonuje niezmiennie, niektóre zostały relokowane do innych galerii, a jeszcze inne byliśmy zmuszeni zamknąć, gdyż nie posiadały potencjału na to, by poprawić swoją sytuację.
Do dzisiaj opracowaliśmy kilkanaście różnych konceptów naszych sklepów, które wdrażaliśmy z sukcesem w całej Emoti Group. Pozwoliło to nam zdobyć bogate doświadczenie w obszarze retailu. To z kolei przekłada się na satysfakcjonującą współpracę z wynajmującymi i właścicielami obiektów handlowych. Jesteśmy wiarygodnym partnerem, dzięki czemu możemy wypracowywać z nimi wspólny kompromis, implementując jednocześnie nasze rozwiązania i oczekiwania odnoszące się np. do powierzchni sklepów i wysp.
Co jednak warte podkreślenia, w dalszym ciągu nie zamierzamy się zatrzymywać. Jeszcze w tym roku planujemy kolejne otwarcia w prestiżowych lokalizacjach, które na pewno będziemy komunikować. Wyjątkowy Prezent to także innowacyjne rozwiązania w obszarze retail. W 2022 roku uruchomiliśmy jako pierwsi w Polsce Voucheromaty, będące autorskim pomysłem Grupy i w dalszym ciągu je rozwijamy. To urządzenia, dzięki którym klient może samodzielnie dokonać zakupu vouchera. Nikt inny w naszej branży nie oferuje takiej formy sprzedaży.
PARTNER PORTALU
Proszę opowiedzieć o strategii dotyczącej wyboru lokalizacji nowych sklepów? Jak ona się zmieniała? Jak wygląda teraz? Sieć jest obecna w galeriach handlowych. Co z innymi formatami, jak np. retail parki?
Od 2012 roku, kiedy zaangażowaliśmy się w budowę sieci sprzedaży, główne zasady strategii rozwoju tego kanału są niezmienne i obowiązują do dziś. Od zawsze chcieliśmy docierać do jak najszerszej grupy klientów, więc będąc w największych miastach w Polsce, rozbudowujemy swoją dostępność o mniejsze miejscowości. I choć na poziomie ogólnym nasz plan działań jest stały, to oczywiście w wielu aspektach musieliśmy i wciąż musimy dostosowywać się do wydarzeń, na które nie mamy wpływu. Tu mogę wymienić m.in. pandemię COVID-19, trudną sytuację gospodarczą spowodowaną inflacją, czy rosyjską agresją na Ukrainę.
Oprócz uwarunkowań rynkowych oczywiste jest, że zmienia się sam Wyjątkowy Prezent. Rośnie nasza rozpoznawalność wśród konsumentów, a co za tym idzie potrzeba docierania do jeszcze szerszego grona odbiorców. Wzrastają budżety i tym samym wewnętrzne oczekiwania i potrzeby. W krótkim czasie bardzo rozszerzyliśmy naszą sieć sprzedaży – w dwa lata otworzyliśmy około 40 nowych lokalizacji. Rozwijając się, niezmiennie stawiamy na kluczowy format pod względem własnej sieci sprzedaży, jakim są galerie handlowe.
Poszukujemy w nich atrakcyjnych przestrzeni do prowadzenia sprzedaży – lokali o wielkości ok. 25-30 m2 oraz stoisk o powierzchni 9-10 m2 w głównych arteriach i ciągach komunikacyjnych. Galerie zapewniają nam ruch klientów oraz dostępność innych najemców będących motywatorem dla konsumentów. Nie jesteśmy obecni w retail parkach, ponieważ charakteryzują się inną specyfiką, która nie wpisuje się w naszą ofertę. Miejsce, w którym teraz jesteśmy to efekt przemyślanych działań i umiejętności bycia elastycznym partnerem, potrafiącym dostosować się do trudnych zwrotów społeczno-gospodarczych.
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter
Jakie są główne wyzwania związane z ekspansją sieci w Polsce?
Wśród takich wyzwań można wymienić zwiększające się koszty np. czynszu i mediów czy zatrudnienia. Ważne, żeby umieć sobie z tymi wyzwaniami radzić. Dlatego też zależy nam, by dla młodego pokolenia wchodzącego na rynek pracy być atrakcyjnym pracodawcą. Stąd wsłuchujemy się w ich potrzeby, wspieramy ich oraz podejmujemy działania, które ograniczają rotację w zespołach. To powoduje, że nasi pracownicy wiążą się z nami na dłużej oraz awansują wewnątrz organizacji. Jestem tego żywym przykładem, ponieważ zaczynałem swoją przygodę w Wyjątkowym Prezencie ponad 10 lat temu.
Czy planowane są jakieś nowości lub ulepszenia w ofercie produktowej Wyjątkowego Prezentu w najbliższym czasie? Czy firma zamierza wprowadzić jakieś specjalne inicjatywy promocyjne?
Nie ma dnia, by w ofercie nie pojawiały się nowe pozycje bądź rozszerzenia dotychczasowych prezentów. Chcemy, by pośród tysięcy możliwości każdy odnalazł coś dla siebie. Szczególnie że widzimy, że portfel prezentowy Polaków jest zróżnicowany. W najbliższym czasie zamierzamy pozytywnie zaskoczyć naszych klientów. Obecnie mamy 5 marek własnych, takich jak Kolacja w Ciemności, Magiczna Kolacja, Podwodna Kolacja, Shitty Dinner czy Walk in The Sky. Niebawem premiera realizacji kolejnego produktu, skierowanego tym razem specjalnie dla najmłodszych – Magiczna Kolacja dla Dzieci.
Regularnie proponujemy konsumentom akcje promocyjne, które organizujemy zwykle z okazji konkretnych świąt kalendarzowych bądź w oparciu o sezonowość ofert.
W jaki sposób Wyjątkowy Prezent reaguje na zmieniające się trendy konsumenckie oraz oczekiwania klientów? Jakie działania podejmuje w celu utrzymania konkurencyjności i swojej pozycji na rynku?
Widzimy, że dla klientów coraz istotniejsza jest swoboda wyboru, elastyczność skorzystania z oferty oraz jej uniwersalność. Z tego powodu wciąż rozszerzamy naszą kategorię produktową, jaką są Pakiety Przeżyć. To prezent, który obejmuje zbiór przeżyć, spośród których można zrealizować jedno, to najlepiej dopasowane. Np. w kategorii „Adrenalina” można znaleźć niemal 300 przeżyć dostępnych w całej Polsce. Osoba obdarowana ma na realizację Vouchera trzy lata, co powoduje, że nie musi obawiać się, że wykupiona aktywność niespodziewanie przepadnie.
Wiemy też, jak istotna jest wygoda, więc modernizujemy naszą stronę internetową w zakresie dostosowywania koszyka do indywidualnych preferencji, aby zakup prezentów był jeszcze prostszy i bardziej intuicyjny. Klienci oczekują także holistycznej opieki naszych pracowników. Odpowiadamy na tę potrzebę, stale ulepszając dział obsługi klienta i szkoląc naszych doradców ds. przeżyć, by z jednej strony byli ambasadorami marki, a z drugiej jak najlepiej potrafili pomóc w wytypowaniu odpowiedniej atrakcji z ponad 9000 możliwości.
Dodatkowo wiemy, jak ważna w naszej branży jest oryginalność. Dlatego wciąż rozbudowujemy ofertę naszych marek własnych, które gwarantują przeżycia niedostępne u żadnej innej firmy.
Jakie są plany sieci na 2024?
Chcemy kontynuować przyjętą strategię rozwoju oraz utrzymać pozycję lidera pod względem liczby własnych sklepów i wysp. W dalszym ciągu zamierzamy budować naszą rozpoznawalność i świadomość brandu wśród konsumentów. Co jednak najważniejsze, pragniemy zmieniać kulturę obdarowywania tak, by jak najwięcej prezentów materialnych było zastępowanych prezentami w formie niezapomnianych przeżyć. Widzimy, że w Polsce jest ku temu duży potencjał, ponieważ z naszego badania zrealizowanego na ogólnopolskiej próbie respondentów wynika, że aż 81 proc. z nas chciałoby otrzymać Voucher na atrakcję niematerialną. Na pewno w 2024 roku pojawimy się w jeszcze kilku interesujących lokalizacjach, ale na ten moment za wcześnie, by mówić o szczegółach.