Newsletter SCF News
Dołącz do 7000 odbiorców!

Wkrótce SCF 2024 Fall

Leasing, inwestycje, zarządzanie. Trwa rejestracja uczestników na najważniejsze spotkanie decydentów rynku centrów handlowych. 1400 uczestników. 25-26.09.24, Warszawa, Expo XXI.

Rejestracja uczestników

Ponad 86% młodych Polaków przynajmniej raz w miesiącu kupuje online lub w aplikacji mobilnej

Najnowszy raport z marca 2024, pt. „Zakupy internetowe i w aplikacji mobilnej” przygotowany na zlecenie MediaMarktSaturn Polska pokazuje, że młodzi Polacy preferują kupowanie w sieci. Aż 86,2% robi to przynajmniej raz w miesiącu bądź częściej.

Pokolenie Z od początku dorasta w cyfrowej rzeczywistości. Ich naturalnym środowiskiem są
nowoczesne technologie. Są przyzwyczajeni do szybkiego dostępu do usług oraz informacji czy
korzystania z udogodnień sieci. Młodzi ludzie swoje naturalne nawyki przekładają także na
oczekiwania wobec firm, marek, czy instytucji. Marki również są żywo zainteresowane ich potrzebami,
dostosowując coraz częściej do nich swoją komunikację i proponowane rozwiązania. W końcu weszli
właśnie na rynek, stając się pełnoprawnymi konsumentami i zostaną na nim, kształtując trendy
jeszcze przez dłuższy czas.

W marcu 2024 agencja badawcza SW Research na zlecenie MediaMarktSaturn Polska
przeprowadziła badanie metodą CAWI na reprezentatywnej grupie* Polek i Polaków z pokolenia Z. Dane pokazują, że aż 86,2% młodych Polaków decyduje się na zakupy online lub w aplikacji mobilnej raz w miesiącu bądź częściej 2 . Natomiast jedynie 4,4% pokolenia Z robi zakupy w sieci tylko raz na pół roku bądź rzadziej.

Jak kupują młodzi?

Co najczęściej kupuje Generacja Z w sklepach e-commerce i za pomocą aplikacji mobilnych?
Najpopularniejsze kategorie to odzież i obuwie (70,6%), a także wszelkiego rodzaju bilety
(50,5%), kosmetyki oraz produkty do pielęgnacji (44,8%) czy platformy streamingowe i treści
rozrywkowe – 41,9%. W czołówce uplasowała się również elektronika oraz gadżety
technologiczne – aż 40,4% kupuje ją przez Internet.

” Poolenie Z to pierwsza generacja wychowana w całkowicie zdigitalizowanym środowisku. To oni
zmieniają standardy pracy, oblicze handlu oraz inicjują nowe trendy. Są odważni i nie boją się
wyzwań. Pokolenie Z, jeśli nie jest usatysfakcjonowane produktem, zmienia markę, nie przywiązuje
się. Przede wszystkim ważne jest dla nich podejście do zrównoważonego rozwoju oraz wygoda –
mówi Snjezana Bandner, Prezeska MediaMarkt Saturn Polska.

„Z przeprowadzonych przez nas badań wynika, że coraz więcej młodych Polaków robi zakupy za pośrednictwem aplikacji mobilnej lub strony internetowej marki. Nic dziwnego, ponieważ spędzają oni coraz więcej czasu w sieci, to jest ich naturalne środowisko. W odpowiedzi na ten trend w lutym jako pierwsi z dużych, ogólnokrajowych sieci mających sklepy stacjonarne i sklep internetowy w branży elektroniki użytkowej uruchomiliśmy aplikację mobilną. Jak się okazuje, było to bardzo dobre posunięcie: zaledwie w ciągu pierwszych kilku dni po premierze zainstalowało ją niemal 100 tys. użytkowników – dodaje Bander.

Szybko, pewnie i bez tłumów

Z raportu „Zakupy internetowe i w aplikacji mobilnej” wynika, że jako największą zaletę zakupów
online i w aplikacjach mobilnych, pokolenie Z wskazało przede wszystkim unikanie tłumów i kolejek
(33,3%), możliwość porównywania cen (30%), szeroki wybór produktów (29,4%) oraz wygodny
dostęp (29%). Młodzi doceniają także zarezerwowane tylko dla tego kanału rabaty, jakie czekają na
nich online lub w aplikacjach (20,7%). Co ciekawe, rabaty oferowane przez marki na zakupy
doceniają przede wszystkim kobiety (25,1%). W przypadku mężczyzn w tej samej kategorii
wiekowej zainteresowanie tym benefitem jest o wiele mniejsze (16,4%), natomiast ta grupa
zainteresowana jest przede wszystkim wygodną formą dostawy (31,3%).