Lublin Skills Up! Apetyt na sukces w gastro – pod taką nazwą centrum handlowe Skende, należące do Ingka Centres Polska sp. z o.o., razem ze sklepem IKEA w Lublinie, Miastem Lublin oraz lubelskimi restauratorami przeprowadziło projekt społeczny skierowany do młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną, która kształci się, aby pracować w gastronomii. Odbyły się warsztaty kulinarne i praktyki.
Uczniowie Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Lublinie nr 1 mają apetyt na sukces w gastro. To młodzież z niepełnosprawnością intelektualną, która kształci się w Szkole Branżowej, aby w przyszłości znaleźć pracę jako kucharze lub cukiernicy. Oprócz wiedzy teoretycznej, bardzo ważne jest zdobycie praktycznego doświadczenia w różnych środowiskach pracy. Inicjatywa pomogła młodzieży wzmocnić kompetencje zawodowe i społeczne.
W pierwszej części projektu przeprowadzono 8 praktycznych warsztatów w studiu kulinarnym Szwedzki Stół w Skende, gdzie młodzież uczyła się nowych umiejętności, m.in.: przygotowywania pralinek i czekolady, włoskich makaronów oraz sztuki dekorowania deserów. Projekt nie odbyłby się bez udziału lubelskich restauratorów.
To właśnie oni podzielili się swoją wiedzą i doświadczeniem. Wśród partnerów znane marki: Restauracja Uwędzona Inaczej, cukiernia Hotelu Wieniawski, Restauracja Bombardino, Lubelska Manufaktura Czekolady, Trybunalska City Pub, Restauracja Giuseppe, Rodzinna palarnia kawy Coffee&Sons oraz lodziarnio-kawiarnia BOSKO. Co ważne, wszyscy partnerzy zaangażowali się pro bono, rezygnując z wynagrodzenia i pokrywając koszt realizacji warsztatów.
„Kluczem do sukcesu projektu była współpraca i zaangażowanie partnerów. Dzięki temu po
raz kolejny połączyliśmy siły i mogliśmy wspólnie działać na rzecz aktywizacji i wspierania
młodzieży. Cieszę się, że ta inicjatywa pomogła wzmocnić ich kompetencje, ale połączyła też
różne środowiska” – mówi Jacek Garbaczewski, dyrektor centrum handlowego Skende
Shopping.
PARTNER PORTALU
Inicjatywa była realizowana we współpracy z Miastem Lublin. Projekt „Lublin Skills Up!” to cykl bezpłatnych warsztatów wspierających kompetencje mieszkańców Lublina na rynku pracy, który trwa już dwa lata. Skierowany jest do młodzieży uczącej się, ale także osób pracujących. Z inicjatywy Skende, w projekcie pojawił się komponent społeczny i dodatkowa grupa – osoby z niepełnosprawnością – które dzięki inicjatywie „Apetyt na sukces w gastro” zostały otoczone wsparciem.
„Współpraca tak wielu podmiotów, w tym przedsiębiorców z branży gastronomicznej zaowocowała powstaniem wyjątkowego projektu dla wyjątkowej młodzieży. Cieszę się, że wsparcie kompetencji, potrzebnych młodym mieszkańcom na rynku pracy jest nie tylko ambicją miasta Lublin, ale też Partnerów, którzy podzielili się z uczestnikami i uczestniczkami wiedzą oraz doświadczeniem zawodowym” – mówi Beata Stepaniuk- Kuśmierzak, Zastępczyni Prezydenta Miasta Lublin ds. Kultury, Sportu i Partycypacji.
Dla młodzieży zajęcia miały charakter terapeutyczny, a cała kampania poruszyła również
ważny aspekt społeczny. Stała się okazją do tego, aby przełamać bariery i lepiej poznać
osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Jak wskazują restauratorzy było to dla nich
cenne doświadczenie.
Ale to nie wszystko. Projekt zakładał etapowe doskonalenie umiejętności, dlatego uczestnicy
mieli okazję odbyć dwumiesięczne praktyki w Restauracji w lubelskim sklepie IKEA, gdzie pod okiem kucharzy pomagali przygotowywać posiłki i nauczyli się obsługi sprzętów używanych w tego typu restauracjach.
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter
To pierwsza edycja projektu społecznego, ale organizatorzy od września chcą kontynuować
współpracę i ponownie aktywizować młodzież z niepełnosprawnością intelektualną.
Restauracje biorące dotychczas udział w projekcie zadeklarowały 5 miejsc na praktyki dla uczestników projektu, aby mogli oni kontynuować rozwijanie swoich umiejętności.
44 centrów handlowych w portfolio
Ingka Centres należy do Grupy Ingka (którego częścią są również IKEA Retail oraz Ingka Investments). Ma już ponad 40-letnie doświadczenie w budowaniu i zarządzaniu centrami handlowymi. Współpracuje dziś z ponad 3000 marek w 44 centrach handlowych należących do jej portfolio, które są obecne na 15 rynkach. W swoich miejscach spotkań gości i obsługuje ponad 370 milionów klientów rocznie. Ingka Centres tworzy je współpracując z lokalnymi społecznościami, a także najemcami i partnerami, by jej miejsca spotkań miały emocjonalne znaczenie, przekazywały wartości i budowały więzi społeczne.