Wojciech Buczkowski, Komputronik: z optymizmem patrzymy na sprzedaż w tym roku

Grupa Komputronik osiągnęła w roku finansowym 2023 ponad 1,6 mld zł przychodów i blisko 21 mln zł zysku EBITDA. w 2023 r. Zarząd patrzy z umiarkowanym optymizmem na sprzedaż w kolejnym roku. Wyższy popyt widać szczególnie w segmencie komputerów PC, urządzeń do budowy inteligentnego domu i biura oraz w segmencie usług outsourcingu IT.

Przychody Grupy były niższe niż rok wcześniej, ale wyższe niż w roku 2021 r., który dla branży był rokiem rekordowym. Komputronik powoli zdobywa większe udziały rynkowe i optymalizuje niełatwą działalność na rynku nowych technologii, którego wartość spada drugi rok z rzędu w całej Europie, nie tylko w Polsce. Dodatkowym katalizatorem rozwoju jest fakt, ze Spółki Komputronik i Komputronik Biznes spłacają raty układowe – od początku wejścia w sanację wypracowały ponad 125 mln zł EBITDA, z czego 56,4 mln zł przeznaczono na terminowe spłaty rat dla wszystkich wierzycieli.

Trudny rok

Z analiz Grupy wynika, że w ubiegłym roku istotnie spadł popyt na kategorie RTV i AGD, w IV kwartale widać było też ochłodzenie popytu na laptopy, na co wpływ miała rządowa akcja laptop dla ucznia oraz brak zdecydowanego rozwoju technologicznego tych urządzeń, który mógłby motywować do wymiany sprzętu.

Z drugiej strony znacznie wzrosły przeciętne wydatki na kategorię GSM – mimo spadku ilości sprzedawanych urządzeń ich przeciętna cena zauważalnie wzrosła. Pozytywnym impulsem rynkowym okazała się także akcja „Bon dla nauczyciela”. W ciągu sześciu miesięcy wygenerowała ona popyt na ponad 200 tys. laptopów, które cały czas sukcesywnie są dostarczane nauczycielom z wykorzystaniem rządowego bonu.

PARTNER PORTALU

Fact White Cat

Największy udział w sprzedaży Grupy Komputronik w 2023 r. stanowiły notebooki, smartfony oraz komputery PC. Znaczącymi grupami produktowymi były także peryferia (drukarki, monitory, projektory), komponenty służące do produkcji komputerów oraz akcesoria komputerowe i biurowe (tusze i tonery). W segmencie biznesowym rośnie z kolei znaczenie kompleksowych usług – outsourcingu IT, outsourcingu druku, projekty związane z bezpieczeństwem i wdrażaniem oprogramowania, a także dostawy produktów serwerowych i rozwiązań do przechowywania szybko rosnących ilości przechowywanych danych.

„Ubiegły rok był dla dystrybutorów elektroniki i integratorów IT jednym z najtrudniejszych w historii. W jednym czasie pojawiło się kilka czynników negatywnie wpływających na rynek, których nie doświadczyliśmy na przestrzeni ostatnich 15 lat”komentuje Wojciech Buczkowski, prezes zarządu Komputronik S.A.

„Firmy wstrzymały inwestycje ze względu na znaczny wzrost kosztów, obniżenie rentowności i niepewną sytuację makroekonomiczną, ale także w oczekiwaniu na dostępność programów finansowanych z KPO. Z kolei konsumenci zmniejszyli wydatki z powodu wysokiej inflacji, która zmniejszała ich dochody dyspozycyjne oraz ograniczenia w zakupach ratalnych – skutek niższej zdolności kredytowej i wysokich stóp procentowych.

Dodatkowo obserwowaliśmy spadek ilości oddawanych do użytku nowych lokali na rynku deweloperskim, których wykańczanie zawsze generuje popyt na nowe urządzenia AGD, RTV i inną elektronikę. Musieliśmy się także mierzyć z presją na marże, które topniały ze względu na umocnienie się złotówki i nadwyżki towarowe, które trafiły do nas z rynków Europy Zachodniej, subsydiowanych silnie przez producentów. Mimo tych czynników, szybko wdrożone działania optymalizacyjne sprawiły, że osiągnęliśmy wyniki finansowe na przyzwoitym poziomie. Nasza działalność pozostaje stabilna, a perspektywy rynkowe na kolejne kilka kwartałów wskazują na oczekiwaną poprawę koniunktury”dodaje Wojciech Buczkowski.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

Optymizm dzięki napływowi funduszów z KPO

„Ożywienie, które obserwowaliśmy w drugiej połowie roku, szczególnie w IV kwartale, pozwala z optymizmem spojrzeć na sprzedaż w 2024 r. Nie zniknęły oczywiście negatywne czynniki rynkowe, ale ich wpływ jest malejący. Poprawiają się nastroje konsumenckie, również firmy zwiększają inwestycje w sprzęt, specjalistyczne oprogramowanie i usługi IT.

Pojawia się popyt ze strony sektora publicznego, w związku z wykorzystywaniem funduszy unijnych, poprawia się oczekiwane tempo wzrostu PKB. Dodatkowo nadal mamy stosunkowo niskie, w porównaniu z pozostałymi krajami UE, nasycenie sprzętem komputerowym gospodarstw domowych. To wszystko czynniki, które powinny pozytywnie wpłynąć na sprzedaż w tym roku”tłumaczy Wojciech Buczkowski.

Jego zdaniem szczególnie fundusze z KPO pociągną za sobą olbrzymie nakłady na zakup infrastruktury IT, przede wszystkim dalszą wymianę i rozbudowę bazy laptopów, komputerów PC, urządzeń drukujących oraz zakup urządzeń i oprogramowania poprawiającego cyberbezpieczeństwo.

„Wraz z producentami i dystrybutorami jesteśmy przygotowani do zaspokojenia ewentualnego wzrostu popytu w sektorach gospodarki, które zostaną wsparte środkami unijnymi przekonuje Wojciech Buczkowski.

Wszechobecna cyfryzacja i rozwiązania dla biznesu pozwolą zwiększać sprzedaż

W segmencie konsumenckim Komputronik rozwija relatywnie nową kategorię urządzeń i usług – Inteligentny Dom, która w kolejnych latach może być ciekawym segmentem sprzedażowym.

„Systematycznie poszerzamy asortyment tej kategorii. Produkty smart home oferowane są nie tylko w sklepie internetowym Komputronik.pl, ale także w sklepach stacjonarnych. To bardzo ważne, bo tam stawiamy na doradztwo, a jest ono niezbędne przy wyborze i implementacji tego typu rozwiązań. To zdecydowanie nasza mocna strona” – mówi Wojciech Buczkowski.

Na wzrost sprzedaży mają też wpłynąć usługi dodatkowe – serwisowe i wsparciowe, ale także udostępnianie sprzętu w ramach subskrypcji na wynajem sprzętu i przyjazne programy ratalne.

Komputronik realizuje sprzedaż w modelu omnichannel. Poza sklepami własnych i agencyjnymi, firma posiada także salony partnerskie, w których możliwe jest skorzystanie z pełnej oferty, w tym odbiór zamówień internetowych z komputronik.pl.

Komputronik liczy też na wzrost sprzedaży komputerów PC. W ostatnich latach konsumenci stawiali głównie na urządzenia przenośne, jednak po mocno pandemicznych latach 2020 i 2021, nastąpiło wypłaszczenie liczby sprzedawanych w Polsce laptopów. Wzrosty spowodowane nagłą potrzebą przejścia na pracę zdalną dobiegły końca. W segmencie desktopów PC jest inaczej. Były one traktowane do niedawna głównie jako komputery gamingowe, tymczasem są one także zdecydowanie lepszymi, wydajniejszymi i wygodniejszymi urządzeniami do codziennej pracy, w porównaniu do komputerów przenośnych czy tabletów z małymi ekranami. Dodatkowo, ze względu na wysoką wydajność, mogą być wykorzystywane do płynnej pracy ze sztuczną inteligencją.

„Polski rynek wchłonął ponad 1,5 miliona sztuk komputerów przenośnych, to o 100 tys. mniej niż rok wcześniej, natomiast na rynku komputerów stacjonarnych jest lepiej. Łączna liczba dostarczonych urządzeń będzie oscylować wokół 380 tysięcy sztuk. To niemal 30% więcej niż rok wcześniej.

Oferujemy modele niemal wszystkich czołowych światowych marek, a dodatkowo rozwijamy także markę własną, która jest bardzo atrakcyjnie wyceniona a jednocześnie oferuje najbardziej wydajne maszyny. Komputronik od lat jest czołowym lokalnym producentem komputerów stacjonarnych, z ponad 25 letnim doświadczeniem w projektowaniu i produkcji”mówi Wojciech Buczkowski.

W segmencie biznesowym Zarząd liczy na większą sprzedaż usług wdrożeniowych i serwisowych, m.in. outsourcingu druku i outsourcingu IT. Spółka nieustannie rozwija kompetencje swoich zespołów technicznych, a to umożliwia zaangażowanie się w coraz bardziej wymagające projekty z obszaru IT.

Komputronik Biznes utrzymuje w ramach swojej struktury Dział Badawczo-Rozwojowy, którego celem jest wytwarzanie innowacyjnych rozwiązań dla przedsiębiorstw, w tym w szczególności własnego oprogramowania. Komputronik Biznes to ceniony i certyfikowany partner z wysokimi statusami wielu światowych liderów technologii IT. Wspólnie z producentami skutecznie prowadzi zaawansowane projekty, a grono jego klientów z segmentu średnich i dużych firm systematycznie rośnie.

Duży potencjał w e-commerce

Duże nadzieje Grupa Komputronik pokłada w rozwoju handlu internetowego. Badania pokazują, że w 2023 ten segment rynku (dla wszystkich branż) wzrósł w Polsce o 15%. Analitycy prognozują, że wartość handlu internetowego w kolejnych latach będzie wzrastać o ok 10% rocznie, głównie za sprawą zmiany nawyków zakupowych, ugruntowanych w czasie trwania epidemii COVID-19.

„Polska ma ogromny potencjał do wykorzystania w zakresie e-commerce. Widać to na tle innych państw Unii Europejskiej. Udział sprzedaży internetowej w branżach IT, RTV i AGD w Polsce to prawie 25%, gdzie w Niemczech kanał ten osiągnął poziom 35%, a w Czechach zdecydowanie przekracza 50%. Przygotowaliśmy się na ten wzrost. Bardzo szybko wprowadzamy nowości produktowe do oferty, w sklepie komputronik.pl mamy bardzo szeroki asortyment dostępny „od ręki”. Nasza oferta to ponad 100 tysięcy produktów, niemal 500 marek”przekonuje Wojciech Buczkowski, prezes zarządu Komputronik S.A.